2 تصمیم مهم خودرویی فاطمی امین با سکانداری وزارت صمت

دبیر انجمن خودروسازان ایران می گوید: انتظار می رود گزینه پیشنهادی وزارت صمت با رای اعتماد مجلس و شهامت در تصمیم گیری منشاء اقدامات مهمی چون اصلاح قیمت خودرو و حذف تصدگری دولت از صنعت خودرو باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی گفته می شود بخش عمده ای از مشکل کشور مربوط به مجموعه وزارت صمت است و سکاندار جدید این وزارت نقش کلیدی در موفقیت دولت سیزدهم و حل مشکلات کشور خواهد داشت که طی سال های اخیر صنعت خودروی کشور متاثر از وضعیت اقتصاد کلان کشور با مشکلات متعددی مواجه شده است صنعتی که در اکثر کشورهای دنیا جزء صنایع پیشران و حیاتی و به نوعی لوکوموتیو صنایع وابسته است و به همین جهت مورد توجه و حمایت ویژه دولت هاست.

در چنین شرایطی که صنعت و بازار خودروی کشور به عنوان صنعتی پیشران با حاشیه ها و چالش زیادی مواجه است مسلما تصمیمات وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در این صنعت نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری است اما تا چه میزان وزیر پیشنهادی وزارت صمت از توانمندی و تجربه در رفع موانع و مشکلات صنعت خودرو برخوردار است؟

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به گزینه پیشنهادی رییس‌ جمهوری برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی وزارت صمت به جهت تجربه‌ای که در معاونت برنامه ریزی و توسعه وزارت صنایع و معادن وقت دارند از این جهت فردی خارج از سیستم وزارت صمت نیست و با توجه به درک بالایی که از تولید و اوضاع صنعت و تجارت کشور دارد می تواند منشاء تحولات و اصلاحات کلان در صنعت خودرو شود.

 

احمد نعمت بخش



وی با اشاره به تدوین بسیاری از برنامه های راهبردی وزارت صمت در زمان معاونت فاطمی امین در این وزارتخانه، تاکید کرد: به نظر می رسد گزینه پیشنهادی برای وزارت صمت فرد مناسبی برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت است و انتظار می رود با رای اعتماد مجلس بسیاری از برنامه های راهبردی را که در دولت قبل تدوین و با نظرات انجمن های تخصصی اصلاح شده است در دولت جدید اجرایی شود.

وی با ابراز تاسف از عدم شهامت تصمیم گیری مسئولان در دولت روحانی به جلسات بررسی نحوه فروش و قیمت گذاری خودرو در دولت قبل پرداخت و یادآور شد: در این جلسات پس از طرح مشکلات کلی صنعت خودرو و زیان دهی ناشی از نحوه قیمت گذاری و توزیع رانت گسترده در بازار خودرو، موضوع توجه به تجربه دهه 70 و فروش خودرو در حاشیه بازار برای تعادل بخشی به بازار مطرح گردید اما در نهایت مقرر شد تا خودروهای کم تیراژ در حاشیه بازار به فروش برسد و مجوز این کار از ستاد اقتصادی سران قوا گرفته شود اما متاسفانه تا پایان دولت دوازدهم ستاد اقتصادی دولت تدبیر و امید شهامت تصمیم گیری در خصوص فروش خودروهای کم تیراژ در حاشیه بازار را هم نداشت.

راهکاری برای حمایت مالی دولت جدید از خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به مشکلات نقدینگی خودروسازان و افزایش حجم مطالبات قطعه سازان تصریح کرد: از وزیر جدید صمت انتظار می رود با راهکارهایی چون اختصاص تسهیلات بانکی اجازه ندهند تولید خودرو از روزی 5 هزار دستگاه در دو شرکت بزرگ خودروساز کمتر شود تا با تولید مستمر و حمایت های مالی از خودروسازان، امکان پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان فراهم شده و وقفه ای در روند تامین خطوط تولید شرکت ها ایجاد نشود.

فرش قرمز خودروسازان برای خریداران چه زمانی پهن می شود؟

نعمت بخش همچنین با تاکید بر اینکه باید شرایط در بازار خودرو به نحوی شود که خودروساز برای خریداران فرش قرمز پهن کند، افزود: با فروش خودرو در حاشیه بازار بدون شک 80 درصد تقاضای کاذب از بازار خودرو حذف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم وزیر پیشنهادی وزارت صمت با رای اعتماد مجلس و حضور در پست وزارت صمت شهامت تصمیم گیری در صنعت خودرو را داشته باشند چرا که ادامه سیاست های گذشته در قیمت گذاری دستوری و تصدی گری دولت در این صنعت ظلم بزرگی به این صنعت و سهام دارانی است که با بیش از 85 هزار میلیارد تومان زیان انباشته مواجه هستند.

وی با بیان اینکه اصلاح اشتباهات و رفع موانع صنعت خودرو مستلزم شجاعت در تصمیم گیری مدیران جدید وزارت صمت است، تاکید کرد: وزیر جدید صمت چنانچه می خواهد به مردم قول دهد که کیفیت خودروها را بهتر می کند ابتدا باید قیمت خودرو را اصلاح کند زیرا اگر این قیمت خودرو درست نشود و خودروساز و قطعه ساز زیان ده باشند هیچ زمان شرکتها امکان ارتقاء کیفی تولیدات و توسعه محصول را نخواهند داشت.

خواست خودروسازان از دولت جدید / احیای شورای سیاست گذاری خودرو و تعامل با خودروسازان جهانی

این مقام صنفی در انجمن خودروسازان همچنین به موضوع تصدی گری دولت در صنعت خودرو و لزوم تغییر ساختار مالکیت در شرکتهای خودروسازی پرداخت و تصریح کرد: نگاهی به فعالیت شرکتهای بزرگ در دنیا به خوبی نشان می دهد که دولت ها بنگاه داران خوبی نیستند و صرفا باید سیاست گذاری کنند و کار اجرا را به بخش خصوصی واگذار کنند. بنابراین از دولت جدید نیز انتظار می رود که الباقی سهام ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واگذار کنند و دولت پای خود را از شرکتهای خودروسازی بیرون بکشد. قطعا بخش خصوصی بهتر می تواند مدیریت کند و امروز زیانی که در دو شرکت خودروساز بزرگ ایجاد شده است به دلیل مدیریت های دولتی است که اجازه تصمیم گیری ندارند.

نعمت بخش همچنین به اهمیت تعامل با دنیا در سطح کلان در دولت سیزدهم اشاره و اذعان داشت: به هیچ عنوان منکر اقدامات خوبی که در مسیر خودکفایی در صنعت خودرو صورت گرفته نیستم اما مسلما از قطع رابطه نیز سودی نخواهیم برد و باید در کنار حرکت در مسیر خودکفایی، تعامل و همکاری با دنیا و شرکتهای بزرگ خودروسازی نیز وجود داشته باشد.

وی در پایان خواستار توجه وزیر جدید صمت به موضوع خرد جمعی در تصمیمات و نشست با انجمن های تخصصی صنعتی در کشور شد و ابراز امیدواری کرد: شورای سیاست گذاری خودرو که در سالهای گذشته نقش موثری در سیاست گذاری در صنعت خودرو داشته است با حضور آفای فاطمی امین در راس وزارت صمت مجدد احیاء شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 133608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha