برنامه زمانی آرین موتور برای تولید 3 محصول چینی در ایران / لاماری تا پایان امسال به بازار می آید

شرکت آرین موتور پویا برنامه زمانی عرضه محصولات جدید خود را اعلام کرد؛ این شرکت با عرضه یک محصول SUV تا پایان سال 1400 و دو خودرو جدید دیگر تا سال 1401، رسما وارد بازار تولید خودروهای چینی در ایران می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شرکت آرین موتور پویا نماینده رسمی محصولات میتسوبیشی موتورز که طی 10 سال فعالیت در ایران، 15 هزار دستگاه از محصولات سواری این برند ژاپنی را وارد بازار ایران کرده، تصمیم گرفته است در همکاری با شرکای جدید، اقدام به مونتاژ و تولید خودروهای جدید چینی در بازار ایران کند.

شرکت آرین موتور پویا تا سال 96 فقط وارد کننده محصولات میتسوبیشی به بازار ایران بوده است پس از تغییر نگاه میتسوبیشی به بازار ایران و وجود پتانسیل بسیار خوب و بالقوه برای عرضه محصولات این برند در ایران، تصمیم به تولید محصولات میتسوبیشی در ایران گرفت. اما با دور جدید تحریم ها و قطع همکاری با میتسوبیشی، شرکت آرین موتور پویا با چند شریک چینی برای تولید خودرو در سایت خمین گروه آرین سرمایه وارد مذاکره می شود که حاصل این مذاکرات هدف گذاری تولید سه محصول سواری چینی در بازار ایران است.

اولین محصول SUV کلاس C آرین موتور پویا که به زودی رونمایی می شود قرار است در فاز نخست با 20 درصد داخلی سازی وارد بازار ایران شود.

حضور نماینده انحصاری میتسوبیشی در بازار رقبای چینی و هدف گذاری برای ورود به عرصه تولید خودروهای سواری موجب شد به منظور اطلاع از جزئیات و فعالیت های این شرکت، پرشین خودرو گفت و گویی را با " محمد رضا سیفی مدیرعامل شرکت آرین موتور پویا " ترتیب دهد که در ادامه این گفت و گو از نظرتان می گذرد.


- شرکت آرین موتور پویا در دور جدید تحریم ها و همزمان ممنوعیت واردات خودرو نحوه همکاری اش با شرکت میتسوبیشی چگونه بوده و در این مدت چه گام هایی را برای بازگشت به بازار ایران و حضور در عرصه تولید برداشته است؟

آرین موتور از سال 1390 نماینده رسمی محصولات شرکت میتسوبیشی موتورز در حوزه خودروهای سواری در کشور است.

تا سال 96 واردات محصولات میتسوبیشی توسط شرکت آرین موتور به صورت CBU انجام می گرفت اما از سال 1396 شرکت میتسوبیشی با تغییر نگاه به بازار ایران و از سویی وجود پتانسیل بسیار خوب بالقوه برای تولید محصولات این برند ژاپنی در ایران، تصمیم به تولید محصولات میتسوبیشی در ایران گرفت این تصمیم را با جبر زمانی که از سوی این شرکت برای راه اندازی خط تولید در ایران تعیین شد موجب گردید تا طی بازدیدی از چند سایت برای خرید و سرمایه گذاری، در نهایت سایپا خمین به دلیل ظرفیت اسمی 60 هزار دستگاهی در سال و وجود تاسیسات و تجهیزات مجهز انتخاب شود و به این ترتیب قرارداد طولانی مدت با میتسوبیشی برای تولید به روزترین محصولات این شرکت در ایران منعقد و مقرر شد اولین محصول، تولید به روز ترین محصول میتسوبیشی در ایران باشد.

در زمان انعقاد این قرارداد، کارلوس گون رئیس هیات مدیره وقت میتسوبیشی معتقد بود که در شرایطی که بیشتر تولیدکنندگان در ایران محصولات قدیمی را تولید می کنند، میتسوبیشی باید بر خلاف این سیاست عمل کند و با تولید به روزترین محصولات میتسوبیشی در ایران حاضر شویم.

بر این اساس تولید چند محصول میتسوبیشی تا سطح 40 درصد ساخت داخل اولین گام در جریان قرارداد با میتسوبیشی بود تا علاوه بر تامین بازار داخل، بخش بزرگ دیگری از تولیدات میتسوبیشی در ایران به بازارهای منطقه و اطراف صادر شود.

حتی در قرارداد با میتسوبیشی این بند که شرکت میتسوبیشی جریان فروش و صادرات به بازار کشورهای اطراف ایران را مدیریت کند، دیده شده بود.

در راستای این قرارداد و تولید محصولات میتسوبیشی در ایران هزینه های زیادی توسط شرکت آرین موتور برای به روزرسانی سایت خمین، نصب جیگ و فیکسچرها و تجهیزات تست انجام گرفت اما در نهایت در اردیبهشت سال 97 و با خروج آمریکا از برجام روابط تجاری ما نیز با ژاپن و شرکت میتسوبیشی قطع شد.

با دور جدید تحریم ها و قطع همکاری با میتسوبیشی، شرکت آرین موتور پویا به منظور حضور در عرصه تولید با چند شریک چینی برای تولید خودرو در سایت خمین وارد مذاکره شد.

البته در همین فرصت خط تولید خودروهای تجاری در سایت خمین راه اندازی و سه تیپ کامیونت و یک مدل ون و مینی بوس از محصولات جک موتورز در این سایت توسط آرین دیزل تولید و به بازار عرضه شده است.

شرکت آرین موتور پویا نیز در قراردادی که در چند ماه اخیر با یکی از خودروسازان چینی منعقد کرده است اولین محصول سواری خود را تا اواخر سال 1400 تولید و عرضه می کند.


- در سالها فعالیت به عنوان نماینده میتسوبیشی در ایران و پیش از قطع همکاری این شرکت چه محصولاتی از این برند ژاپنی به بازار ایران وارد و عرضه شد؟

از سال 2012 که عرضه محصولات میتسوبیشی به بازار ایران آغاز شد تاکنون خودروهای لنسر به عنوان یک سدان کلاس C، میراژ محصول کراس اور شهری بی کلاس، خودرو ASX نوعی SUV کلاس C و اوتلندر محصولی SUV و در کلاس C پلاس را به بازار داخل عرضه شده که تمام این محصولات از مدل 2012 تا 2018 در تیپ های مختلف وارد کشور شده است.

همچنین تاکنون نزدیک به 350 دستگاه اوتلندر پلاگین هیبریدی مدل 2018 نیز در بازار ایران عرضه شده است. در مجموع شرکت آرین موتور پویا تاکنون بالغ بر 15 هزار خودرو وارد و تحویل متقاضیان کرده است.


- با قطع همکاری میتسوبیشی، آرین موتور در حوزه خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتریان این برند ژاپنی با چه شرایط و موانعی در تامین قطعات و ارائه خدمات به محصولات میتسوبیشی روبرو بوده است؟

در حال حاضر 25 تعمیرگاه فعال برای ارائه خدمات به محصولات میتسوبیشی در کشور وجود دارد که وظیفه خدمات به محصولات این شرکت را برعهده دارند و با قطع همکاری تجاری میتسوبیشی تامین قطعات مورد نیاز با دور زدن تحریم و برخی منابع دیگر تامین شده است.

در ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ( ISQI ) نیز همواره نمره شرکت آرین موتور در ارائه خدمات به مشتریان رو به رشد بوده است و در بخش رضایت مندی مشتریان نیز در مقایسه با بسیاری از واردکنندگان، تاکنون نمرات نسبتا خوبی را کسب کردیم.


- با وجود اینکه تمرکز خوبی را تاکنون بر روی بحث خدمات پس از فروش محصولات میتسوبیشی داشته اید اما برخی گزارش ها حاکی از وجود نارضایتی درصدی از مشتریان در این حوزه دارد این مساله تا چه میزان می تواند به سطح گستردگی نمایندگی ها ارتباط داشته باشد؟

از 25 نمایندگی موجود در کشور چهار نمایندگی در تهران خدمات مورد نیاز مشتریان میتسوبیشی را بر عهده دارند و به نظر می رسد برای 15 هزار خودرویی که در کشور عرضه شده است تعداد 25 نمایندگی مناسب است.

البته در استان هایی که خودرویی به فروش نرسیده، نمایندگی نیز نداریم اما در برخی استان هایی که نمایندگی نداریم نیز طی قرادادی با شرکت امداد خودرو تلاش شده به منظور رضایت مشتریان، خدمات مورد درخواست به صورت کوییک سرویس و خدمات در منزل به مشتریان ارائه شود.

همچنین با توجه به وجود تحریم های ظالمانه، تامین قطعات بیشتر از زمان عادی زمان می برد که خود می تواند منجر به بروز برخی نارضایتی ها شود البته مجددا تاکید می کنم با توجه به ارزیابی ISQI و سایر نهادهای نظارتی، اعتقاد دارم عملکرد شرکت آرین موتور پویا در مقایسه با سایر همکاران مناسب تر بوده است.


- مطرح می شود که آرین موتور با برخی نمایندگی ها قطع همکاری کرده، این توقف همکاری به چه علت بوده است؟

ما همواره در حال پایش عملکرد نمایندگان خود هستیم. متاسفانه قطع همکاری با تعدادی از نمایندگی ها به دلیل عملکرد ضعیف آنها در ارائه خدمات مد نظر شرکت آرین موتور پویا و حتی در برخی موارد به دنبال شکایت مشتریان از نحوه ارائه خدمات در آن نمایندگی بوده است البته با قطع همکاری با یک نمایندگی، برای جلب رضایت مشتریان و پاسخ گویی به خدمات مورد نیاز به سرعت نمایندگی های جدید جایگزین می شوند.


- قطع همکاری تجاری میتسوبیشی چه تبعاتی را برای آرین موتور به همراه داشته است و ظرف سه سال اخیر و در دور جدید تحریم ها چه اقداماتی برای توسعه فعالیت و گسترش شرکای تجاری داشته اید؟

ابتدای سال 97 شرکت آرین سرمایه، با حدود 300 نیرو مشغول به کار بود اما با آغاز دور جدید تحریم ها و از سویی برخی قوانین و مصوبات از سوی دولت از جمله ارز 4200 تومانی، شرکت با مشکل و چالش جدی مواجه شد.

بر اساس این مصوبه و با تصمیم سران قوا ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده و دپو در گمرکات منوط به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز بر اساس ارزش دلاری از سوی مشتریان شد که این موضوع مسائل زیادی را پیش روی شرکت و مشتریان قرار داد.

در همان زمان شرکت آرین موتور بیش از یک هزار دستگاه خودرو پیش فروش کرده بود و در مرحله ترخیص و تحویل به مشتریان قرار داشت اما دولت در این زمان ترخیص این خودروها را ممنوع کرد و تا زمانی که این پروسه طی شود و مصوبه جدیدی به گمرک ابلاغ و ترخیص این خودروها آغاز شود حدود یک سال زمان برد و در این بازار ملتهب خودرو طبعا مشتریان دچار مشکل شده بودند و شرکت آرین موتور نیز سال بسیار سختی را طی کرد.

اما پس از ترخیص این خودروها که متناسب با میزان پیش فروش ها تامین و در گمرکات کشور موجود بود، تمامی تعهدات شرکت به مشتریان تحویل شد.

بنابراین از سال 97 تا اواخر سال 99 شرکت آرین موتور پویا در گیر حل مشکل مشتریان و تسویه با بیش از یک هزار متقاضی و تحویل خودرو به افرادی بود که در سیستم اقدام به پیش خرید خودرو کرده بودند و متاسفانه این پروسه زمان زیادی را از شرکت گرفت.

پس از انجام تعهدات، شرکت آرین موتور پویا اقدام به مذاکرات جدیدی با طرف های خارجی و انعقاد قرارداد برای تولید خودرو جدید در ایران کرد که خوشبختانه اواخر سال 99 به نتیجه رسید اما وجود مباحثی چون هومولوگیشن و مسائل فنی خط تولید و موضوع داخلی سازی این خودرو، این روند را کمی زمان بر کرد با این حال امیدواریم در اواخر سال 1400 محصول جدید آرین موتور به بازار عرضه شود.

بر اساس هدف گذاری ها در سال 1401 نیز دو محصول جدید دیگر نیز به سبد محصولات شرکت آرین موتور پویا اضافه می شود.

 

لاماری

 

- محصول جدیدی که به زودی توسط آرین موتور به بازار عرضه می شود چه نام دارد و قیمت و تیراژ تولید این محصول و برنامه داخلی سازی آن چگونه خواهد بود؟

محصول جدید آرین موتور که به زودی رونمایی و عرضه می شود،" لاماری " نام دارد اما تاکنون در خصوص قیمت این خودرو به دلیل نوسانات نرخ ارز به نتیجه گیری نهایی نرسیده ایم و ارقامی که گاها عنوان می شود صرفا گمانه زنی است و قیمت این محصول همراه با رونمایی این خودرو اعلام می شود.

این خودرو محصول به روز و طراحی آن برای سال 2021 است و به تازگی در بازار چین عرضه شده است.

به رغم انتقاداتی که به برخی تولیدکنندگان در انتخاب مدل های قدیمی شرکای خارجی می شود، شرکت آرین موتور تلاش کرده در قرارداد اخیر خود، محصول به روز و جدیدی را برای تولید در ایران انتخاب کند.

لاماری به لحاظ فنی یک محصول SUV کلاس C است و دارای موتور 1500 سی.سی توربور GDI با خروجی 195 اسب بخارو گیبرکس شش سرعته دوال کلاچ است که در مجموعه آرین پارس موتور به عنوان یک برند کاملا داخلی ثبت شده است و به زودی عرضه می شود.

سطح داخلی سازی این خودرو در سال اول تولید 20 درصد خواهد بود و امیدواریم در سالهای بعد با راه اندازی خط بدنه و رنگ، درصد داخلی سازی این محصول به سطح 40 درصد افزایش یابد.

با توجه به پیچیدگی های فنی داخلی سازی قطعات این خودرو نمی توان فعلا در خصوص تیراژ این خودرو اطلاعات دقیقی را ارائه کرد اما امیدواریم به بالای پنج هزار دستگاه در سال برسیم.


- خودرو لاماری و دو محصول دیگری که در سال 1401 عرضه می شود، محصول کدام شرکت چینی است؟

خودرو لاماری متعلق به شرکت چینی جدیدی در بازار چین است که با توجه به محرمانه بودن قرارداد ما و شریک چینی خیلی مایل به انتشار نام شریک چینی خودمان نیستم.


- با شروع دور جدید مذاکرات از دولت قبل و امیدواری به رفع تحریم ها، نگاه تازه ای به صنعت خودرو شد و بسیاری از پیش بینی ها حاکی از حضور مجدد شرکای خارجی بود اما پس اتمام فعالیت دولت دوازدهم و حضور دولت جدید و از سویی طرح ساماندهی بازار خودرو و احتمال رفع ممنوعیت واردات خودرو، برخی کارشناسان چشم انداز بازار خودرو را با حضور برندهای جدید تا حدودی روشن تر ارزیابی کردند. نظر شما در خصوص شرایط پیش رو در دور جدید مذاکرات و رفع تحریم ها چیست؟

با وجود تحریم ها کماکان قرارداد آرین موتور با شرکت میتسوبیشی معتبر و قانونی است و هنوز هم در خصوص وضعیت خط تولید و اینکه چه تجهیزاتی در داخل خط نصب است و چه اتفاقی می افتد همچنان گزارشات فصلی برای شرکت میتسوبیشی ارسال می شود و آنها نیز پیگیر این موضوعات هستند.

امیدواریم که پس از رفع تحریم با توجه به کیفیت، اعتبار جهانی و سطح خوب تکنولوژی در محصولات میتسوبیشی، بتوانیم محصولات میتسوبیشی را در داخل ایران تولید کنیم و به خواسته به حق مسئولان که علاوه بر واردات، بحث صادرات محصول نیز است جامه عمل بپوشانیم و از همکاری و تولید محصولات میتسوبیشی به اهداف شرکت آرین موتور نیز دست یابیم.

دیدگاه و چشم انداز روشنی نیز به آینده همکاری ها با میتسوبیشی داریم ضمن اینکه شرکت میتسوبیشی نسبت به بازار ایران به دلیل پتانسیل های موجود نگاه بنیادی دارد و از سوی از جهت شاخصه های تولید خودرو در دنیا، ایران از موقعیت ویژه ای برخوردار است.

همچنین با اتفاقاتی که برای نرخ ارز رخ داده و از سویی نرخ پایین انرژی و کاهش هزینه حقوق و دستمزدی که برای تولیدکننده داخلی نسبت به عدد جهانی وجود دارد به نظر می رسد این موارد برای شرکت میتسوبیشی به منظور توسعه و همکاری مجدد بسیار جذاب باشد.


- در اواخر شهریور ماه امسال، طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو و رفع ممنوعیت واردات خودرو در حالی به تصویب نمایندگان رسید که به دلایلی چون وجود برخی ابهامات در بند 4 این طرح مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت اما اعلام این طرح منجر به تاثیراتی در بازار خودرو و برخی واکنش ها در قیمت ها شد، در صورت رفع ایرادات و تصویب این طرح و رفع ممنوعیت واردات خودرو، این مصوبه چه تاثیراتی را در بازار خودرو خواهد گذاشت؟

طرح مجلس و رفع ممنوعیت واردات خودرو به طور کلی طرح خوبی است چنانچه اعلام این طرح موجب شکست قیمت برخی خودروها در بازار شد اما با تصویب و اجرای آن مسلما جریان دلالی در بازار خودرو از بین خواهد رفت.

متاسفانه امروز بسیاری از خودروهای خارجی بالای دو تا سه برابر ارزش آنها در بازار داخل معامله می شوند و سودهایی که از این مسیر کسب می شود نه به جیب شرکت ها و نه تولیدکنندگان می رود و صرفا به جیب دلالان در بازار خودرو می رود بنابراین اجرای این طرح و امکان واردات خودرو به طور قطع جریان قیمتی در این بازار را تغییر خواهد داد.


- شورای نگهبان با توجه به مساله منشاء ارز در این طرح ابهاماتی را مطرح کرده است و برخی کارشناسان و حتی وزیر صمت نسبت به تاثیر طرح مجلس به دلیل فشار ارزی و افزایش نرخ ارز در بازار مسائلی را عنوان کردند و همچنان مخالفت هایی وجود دارد.

واردات محدود خودرو و حتی در حدود دو هزار دستگاه التهاب موجود در بازار خودرو را کاهش می دهد اما اینکه ارز واردات خودرو به چه نحو قرار است تامین شود با توجه به بندی که در طرح مجلس بر واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات تاکید می کند؛ به نظر می رسد با در نظر گرفتن عملکرد خودروسازان در سالهای اخیر در خصوص صادرات خودرو، پیش بینی بنده این است که حداقل موضوع تامین ارز از محل صادرات خودرو در کوتاه مدت امکان نخواهد داشت.

اما در خصوص تامین ارز حاصل از صادرات قطعات خودرو و به خصوص مواد اولیه که در این صنعت استفاده می شود معتقدم می توان با صادرات در این حوزه شرایط خوبی را برای تامین ارز واردات خودرو به کشور ایجاد کرد.

با این حال هر گونه سیاست گذاری در خصوص نحوه تخصیص و تامین ارز واردات خودرو و اینکه به چه شکل باید تامین شود مربوط به نگاه کلان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به شرایط کنونی کشور است و اینکه چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.


- از ابهاماتی که همچنان در طرح واردات خودرو مطرح است واردات خودروهای میلیاردی خارجی به بازار داخل و تاثیری است که واردات این دست خودروها بر بازار خودروهای داخلی و تثبیت و ساماندهی قیمت در این بخش خواهد گذاشت، نظر شما در این زمینه چیست؟

با دلار امروز و شرایط ارزی و محاسبه تعرفه های سابق، چنانچه واردات خودرو آزاد شود معتقدم خودرو میراژ میتسوبیشی را با حدود 500 میلیون تومان می توانیم در بازار عرضه کنیم که مسلما می تواند در بازار با برخی خودروهای داخلی رقابت کند. رقابت خودروی ارزان قیمت و با کیفیت وارداتی قطعا بر قیمت خودروهای ساخت داخل نیز اثر گذاشته و موجب می شود بازار خودرو به دلیل عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و نهایتا قیمت واقعی خودرو در بازار مشخص شود.


- پیش از این مطرح کردید که با توجه به قرارداد بلند مدت با میتسوبیشی در صورت رفع تحریم ها وارد جریان تولید و داخلی سازی محصولات میتسوبیشی خواهید شد در صورت فراهم شدن بسترهای لازم تا چه میزان در انجام این قرارداد مصمم هستید؟

اصولا قرارداد آرین موتور با میتسوبیشی نیز بر همین اساس است و علاوه بر واردات و مونتاژ محصولات، تولید و داخلی سازی محصولات نیز در قرارداد ذکر شده است، ضمن اینکه خود میتسوبیشی دنبال یک سایت تولیدی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و به نظر می رسد با جمع تمامی جهات از جمله شاخص نیروی انسانی و هزینه تولید و انرژی، ایران انتخاب ایده آلی برای تولید محصولات میتسوبیشی و عرضه در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود.


- در داخلی سازی موضوع تیراژ تولید بسیار مهم است و باید به لحاظ تیراژ صرفه اقتصادی داشته باشد برای تحقق این امر و دستیابی به تیراژ اقتصادی پس از رفع تحریم ها چه برنامه ای دارید؟

قرار داد آرین موتور با میتسوبیشی شامل صادرات از سایت ایران هم می شود و قرار نیست تولیدات فقط در بازار داخل عرضه شود بنابراین در صورت رفع تحریم ها بخش بزرگی از تولیدات بر اساس قرارداد، برای بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا پیش بینی شده و به این کشورها صادر خواهد شد.

البته در حال حاضر ظرفیت اسمی شرکت آرین موتور پویا برای تولید محصولات میتسوبیشی تولید 60 هزار دستگاه است و این ظرفیت می تواند تا 200 هزار دستگاه در سال افزایش یابد.

چیزی که پیش بینی می کنیم با رفع تحریم ها، رویکرد آرین موتور پویا تولید و عرضه محصولات جدید و به روز میتسوبیشی است و با آغاز تولید، بخش قابل توجهی از محصولات به بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر خواهد شد.


- برنامه آرین موتور پویا برای انتخاب شرکای جدید تجاری و نمایندگی سایر خودروسازان بزرگ به خصوص با رفع تحریم ها چیست؟

حتما یک شریک جدید چینی را وارد گروه آرین سرمایه می کنیم چرا که تحریم ها به ما ثابت کرد که علاوه بر شرکای ژاپنی، کره ای و اروپایی باید یک شریک چینی با کیفیت نیز داشته باشیم و نیم نگاهی هم به برخی خودروسازان بزرگ که در کشور ما نمایندگی ندارند، خواهیم داشت.
 

خط تولید کامیونت جک


- با توجه به اینکه جک موتور یکی از شرکای تجاری گروه آرین سرمایه است و محصولات کامیونت و ون این شرکت توسط آرین دیزل به زودی تولید و عرضه می شود آیا برنامه ای برای تولید سواری های جک در آرین موتور پویا مطرح است؟

شرکت جک برای تولید خودروهای سواری جک با شرکت کرمان موتور قرارداد دارد و طبق قوانین وزارت صمت ما نمی توانیم محصولات سواری جک را در ایران تولید کنیم.


- چشم انداز شما از وضعیت شرکت آرین موتور در ماه های آتی چیست؟

امیدواریم پس از عرضه محصول اول شرکت و موفقیت هایی که پیش بینی می شود با عرضه این محصول و وِیژگی های آن کسب خواهد کرد، ظرف سه تا چهار سال آینده به دلیل تیراژ تولید در رده پنج تولید کننده برتر کشور قرار بگیریم و به لحاظ گستردگی خدمات پس از فروش نیز پس از ورود به عرصه تولید، حداقل تعداد نمایندگی ها از 25 نماینده حال حاضر به 100 نماینده افزایش یابد و به لحاظ اشتغال زایی نیز با تولید و عرضه سه محصول جدید به بازار خواهیم توانست تا حدود یک هزار و 200 نفر در خط تولید سایت خمین جذب نیرو داشته باشیم.


- به عنوان آخرین سئوال، با توجه به نقش مهم زنجیره تامین در فرایند تولید و کیفیت محصولات، نگاه گروه آرین سرمایه به راه اندازی مجموعه مستقل قطعه سازی برای تامین نیاز خطوط تولید چیست؟

در حال حاضر برنامه ای برای ورود به عرصه قطعه سازی و تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید نداریم.

چنین تصمیمی بسته به حجم تولید و تیراژ محصولات دارد و اگر تیراژ به حدی برسد که به دلیل محاسبات اقتصادی برای گروه امکان پذیر باشد، چرا که نه.
 

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 134891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha