مهمترین موانع خودروسازان و قطعه سازان برای صادرات چیست؟

وعده وزیر صمت به منظور تدوین طرح صادرات خودرو و دستیابی به صادرات سالانه یک میلیون دستگاه خودرو در حالی مطرح می شود که به اعتقاد کارشناسان تحقق این هدف نیازمند برخی الزامات و ملاحظاتی در حوزه تولید خودرو ، رفع موانع نقل و انتقال وجوه صادراتی و در نظر گرفتن الزامات و استانداردهای بازارهای هدف است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بررسی برنامه ها و وعده‎ های وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید و صادرات خودرو نشان می‎دهد وی دوره سخت و پرکاری را در پیش رو دارد در این میان از جمله جنجالی ‎ترین اهداف اعلامی در جریان رای اعتماد «فاطمی امین وزیر صمت »رسیدن ظرفیت تولید خودرو در ایران به سه میلیون دستگاه تا پایان سال 1404و صادرات سالیانه یک میلیون دستگاه خودرو است؛ اهدافی است که اگر چه در برنامه چشم‌انداز سال 1404 صنعت خودرو تدوین شده است اما با شرایط فعلی صنعت خودرو ایران به نظر می رسد از برنامه تعیین شده فاصله زیادی دارد.

با این حال اواسط مهر ماه بود که وزیر صمت با بیان اینکه تا پایان امسال باید مشکلات و موانع رفع و رویه‌های صادراتی تا جای ممکن تسهیل شود، از تدوین طرح صادرات خودرو و اعلام آن ظرف هفته های آتی خبر داد.

اما موانع و مشکلات خودروسازان و قطعه سازان برای صادرات چیست؟ موضوعی که روز گذشته نیز رئیس سازمان توسعه تجارت بر رفع آن تاکید و اعلام کرد که بر اساس مصوبه جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی صادراتی و بازگشت ارز حاصل از صادرات رفع خواهد شد.

به گفته «علیرضا پیمان پاک» مهمترین مشکلات مجموعه‌های صادراتی به ویژه خودروسازان مشکلات ایفای تعهدات ارزی، نقل و انتقال وجوه صادراتی،، پایین بودن رقابت پذیری کالاهای صادراتی با توجه به بالا بودن هزینه‌های لجستیک صادراتی است.

 

مازیار بیگلو



در همین ارتباط دبیر انجمن قطعه سازان ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تاکید بر الزامات مورد نظر در طرح صادرات خودرو، مزیت رقابتی را از نکات و ملاحظات مهم در صادرات خودرو عنوان کرد و گفت: در شرایطی که نرخ مواد اولیه تولید خودروسازان گران تر از قیمت جهانی است نباید انتظار داشت که خودرو تولیدی در کشور ارزان تر از محصولات جهانی تمام شود و مزیت رقابتی در بازارهای هدف داشته باشد، مساله ای که قطعا مشکلی در این زمینه خواهد بود.

مازیار بیگلو با اشاره به لزوم تدوین راهکاری برای رفع موانع و افزایش تولید خودرو در کشور افزود: برای اجرای هر برنامه صادراتی باید ابتدا تولید خودرو چند درصدی بالاتر از نیاز واقعی بازار داخل باشد و باید در برنامه وزارت صمت این مساله به درستی دیده شده و راهکاری برای افزایش تولید خودرو در نظر گرفته شود تا ضمن اینکه نیاز بازار داخل را پوشش می دهد مازاد آن به صادرات اختصاص یابد.

وی همچنین الزامات و استانداردهای ایمنی و آلایندگی را از نکات بسیار مهم در حوزه صادرات ذکر کرد و گفت: امروز الزامات و استانداردهای آلایندگی و ایمنی از جمله مواردی است که تمام خودروسازان برای خودروهای تولیدی در نظر گرفتند از این جهت باید دید بازارهای هدف در حوزه صادرات کدام کشورها هستند و چه الزامات و استانداردهایی را خودروسازان باید برای صادرات رعایت کنند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه با توجه به ملاحظات مربوط به صادرات خودرو، نقل و انتقال وجوه صادراتی را از مسائل بسیار مهم در شرایط تحریم عنوان کرد و اذعان داشت: در طرح صادرات خودرو باید دید نحوه انتقال و بازگشت ارز صادراتی چگونه خواهد بود و آیا بانک ها و نهادهای مالی در این شرایط تحریم این مبادلات را انجام می دهند تا بتوان این مبالغ را به کشور باز گرداند.

بیگلو در پایان به موضوع خدمات پس از فروش خودروهای صادراتی پرداخت و خاطر نشان کرد: خدمات پس از فروش خودروهای صادراتی از ملاحظات و نکات بسیار مهمی است زیرا زمانی که خودرویی صادر می شود مساله خدمات پس از فروش و قطعات یدکی این خودروها از موارد بسیار مهمی است که باید در بحث صادرات خودرو و ساز و کارهای آن در نظر گرفته شود.
 

کد خبر 135000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha