تولید خودرو بدون صفحه نمایش در پی بحران کمبود تراشه

کمبود تراشه برخی از خودروسازان را وادار کرده است که از خیر برخی از فناوری های امروزی چشم بپوشند.

به گزارش پرشین خودرو، حتی ب ام و هم از کمبود تراشه جان سالم بیرون نبرده و می گوید در چند مدل از محصولاتش صفحه نمایش لمسی نصب نخواهد کرد.

ب ام و بابت شاسی بلند ایکس7 جدید خود 100 هزار دلار دریافت می کند و این شاسی بلند سه ردیف صندلی، تزئینات داخل پرتجمل و انواعی از آپشن ها را دارد به جز یکی از رایج ترین و پایه ترین فناوری هایی که تصور خودروی جدید بدون آن حتی ممکن نیست: صفحه نمایش لمسی روی داشبورد.

ب ام و هم این را از چشم کمبود جهانی تراشه های کامپیوتری می بیند. این خودروساز آلمانی به طور موقت ساخت صفحه نمایش روی داشبورد را متوقف کرده است تا موضوع نداشتن تراشه موجب خوابیدن خط تولید نشود. از جمله سری 3 سدان، سری 4 کوپه، گران کوپه و کانورتیبل سقف تاشو و شاسی بلندهای محبوب ایکس5، ایکس6 و ایکس7 بدون تاچ اسکرین تولید می شوند.

این خبر اول بار در فورم گردهمایی اینترنتی بیمرفست منتشر شد اما بعد کمپانی ب ام و هم آن را تصدیق کرد. سخنگوی این شرکت گفت: ماجرای کمبود جهانی تراشه همچنان ادامه دارد و روی صنعت خودروی جهان اثر گذاشته است. ما هم فعالانه در حال مدیریت این وضعیت هستیم و با زنجیره تأمین خود در تماسیم.

مشتریانی که مدل های بدون صفحه لمسی تحویل می گیرند، 500 دلار اعتبار دریافت می کنند. البته بدون صفحه نمایش همچنان استفاده از فرمان صوتی و استفاده از دکمه های عادی در سامانه اینفوتینمنت همچنان برقرار است.

هر خودرو به طور متوسط به 1000 تراشه نیاز دارد اما برخی از این تراشه ها مربوط به ایی سی یو است که حذف آن ممکن نیست و برخی از تراشه ها مربوط به آینه های تاشو است که برخی از قطعات یا امکانات یا آپشن ها آن قدرها هم برای ایمنی ضروری نیستند و برای همین خودروسازان اولویت بندی می کنند که کدام بخش ها از خودرو می تواند بدون تراشه باشد.

جنرال موتورز هم در سامانه سوپرکروز خود برخی از امکانات را به خاطر نبود تراشه به طور موقت حذف کرده تا مشکل تراشه حل شود. این موضوع شامل حال شاسی بلند اسکلید سدان های CT4 و CT5 تا سال 2022 می شود. در اوایل سال 2021 هم برخی از خودروهای جنرال موتورز بدون آپن مدیریت فعال سوخت Active Fuel Management به بازار عرضه شد.

به گزارش کانزومر ریپورتس، میتسوبیشی هم سامانه هشدار نقطه کور را در برخی از خودروهای خود حذف کرده است. حتی خودروساز فرانسوی پژو مجبور شده است تعداد از خودروها را با کیلومترشمارهای قدیمی آنالوگ به بازار عرضه کند.

با این که از شدت و حدت کرونا در سرتاسر دنیا کم شده، خودروسازان هنوز به وضعیت عادی برنگشته اند. برخی از تحلیل گران مشکل کمبود تراشه را تا سال 2023 پیش بینی می کنند.

کد خبر 135116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha