دولت چاره ای جز افزایش قیمت خودرو ندارد /  قفل تولید خودرو با عدم اصلاح قیمت

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است نوسانات قیمتی در بازار خودرو هیچ ارتباطی به اعلام تصمیمات و برنامه های وزیر و طرح های مطرح در خصوص تولید و اصلاح و منطقی شدن قیمت خودرو ندارد بلکه وضع موجود متاثر از شاخص های کلان اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهایی که شفاف نبودن قیمت ها و تفاوت بسیار کارخانه و بازار، خودروسازان را با زیان های سنگین مواجه کرده است به گفته کارشناسان هر تصمیم نادرستی به خصوص تداوم قیمت گذاری دستوری می تواند نبض این صنعت را از حرکت باز نگه دارد.

اما در روزهای اخیر موضع گیری وزیر صمت در خصوص رشد تولید و کاهش قیمت در سال جاری و از سویی اظهارات رئیس سازمان بورس در خصوص منطقی شدن قیمت خودرو در کارخانجات و رشد و نوسانات قیمتی در بازار هر گونه پیش بینی در خصوص آینده این صنعت و بازار خودرو را بسیار مبهم کرده است.

بر اساس آخرین نامه نگاری هایی که رئیس سازمان بورس به وزیر صمت داشته است، علت اصلی ضرر و زیان خودروسازان و سهامداران عدم توازن بین افزایش نرخ‌های اعطایی به شرکت‌های خودروساز و افزایش قیمت نهاده‌های تولید عنوان و تاکید شده نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل ناکارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات قابل ملاحظه است و این جریان نه تنها باعث تنظیم بازار خودرو و رضایت مندی مصرف کننده نهایی نشده است بلکه با انتقال منافع از شرکت‌های خودروساز به جیب واسطه‌گران، موجب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز شده و تداوم روند فوق، منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز خواهد شد.

اما اعلام برنامه های وزیر صمت و از سویی اظهارات اخیر رئیس سازمان بورس تا چه میزان در وضع کنونی قیمتی در بازار خودرو تاثیر گذار بوده است و آیا روند صعودی که در بازار خودرو آغاز شده است متاثر از گفتمان ها و نامه نگاری های صورت گرفته است؟

در همین ارتباط امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: سقوط 35 هزار واحدی شاهص بورس در هفته گذشته و نگرانی از آینده بازار بورس موجب تغییر مسیر نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازار خودرو شده است.

وی با اشاره به رشد روزانه 11 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی در کشور، اضافه کرد: در شرایطی که بازارهای موازی مانند مسکن امکان توان سرمایه گذاری را از بسیاری از مردم گرفته است و با وجود کاهش نوسانات در بازار ارز و طلا، طبعا پول های سرگردان و این حجم از نقدینگی در کشور طبعا به سمت بازار خودرو سرازیر می شود.

 

امیرحسن کاکایی


خودرو بهترین کالا برای سرمایه گذاری

کاکایی تاکید کرد: در شرایط کنونی ظاهرا خودرو بهترین کالا برای سرمایه گذاری است بنابراین اظهارات مطرح در خصوص قیمت نمی تواند تاثیر چندانی در بازار و قیمت ها داشته باشد بلکه افت و خیزهای شاخص های بورس است که تعیین کننده وضع فعلی رشد قیمت ها در بازار خودرو است.

این کارشناس صنعت خودرو در همین ارتباط گریزی به افزایش قیمت پراید زد و افزود: در شرایطی که ارزان ترین خودرو در بازار همچنان پراید است در نتیجه نوسان قیمت در بازار این خودرو بیشتر از سایر خودروهای موجود در بازار در هفته های اخیر بوده است رشدی که عمدتا کاذب است و عملا با چنین نرخی خرید و فروش واقعی کمتر رخ می دهد.

کاکایی بیان کرد: امروز در بازار نباید هیجان زده عمل کرد زیرا نه قیمت ها آنگونه که برخی پیش بینی می کنند بالا خواهد رفت و نه آن انتظاری که وزیر صنعت در خصوص کاهش قیمت خودرو تا پایان سال مطرح کردند عملی خواهد شد.

وی در عین حال به روند رشد قیمت خودرو در مقایسه با نرخ تورم و نوسانات بازار دلار پرداخت و تصریح کرد: ارزیابی بازار خودرو در یک سال اخیر نشان می دهد که رشد قیمت خودرو در مقایسه با نوسانات بازار ارز و از سویی شاخص های تورم در این مدت بسیار کمتر بوده است و این جریان حکایت از آن دارد که خودرو در محدوده قیمتی منطقی در بازار حرکت می کند.

با زیان 100 هزار میلیاردی شرکتها امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد

این کارشناس صنعت خودرو، در ادامه به قول و وعده های وزیر صنعت در خصوص رشد تولید خودرو ظرف هفته های آتی اشاره و خاطر نشان کرد: امیدواریم افزایش تولید خودرو بر اساس هدف گذاری ها محقق شود اما به هیچ وجه این مساله که قیمت خودرو کاهش خواهد یافت را قبول ندارم چرا که قیمت خودرو نمی تواند پایین بیاید.

وی با اشاره به زیان بیش از 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان در شش ماهه اول امسال اضافه کرد: شاید در نوسانات بازار شاهد افت و خیزهایی در بازار خودرو باشیم اما به طور قطع قیمت کارخانه ای خودروسازان در وضع کنونی و رشد زیان شرکتها به هیچ وجه امکان کاهش ندارد.

کاکایی گفت : با این میزان زیان شرکتها چنانچه تولید هم افزایش یابد محصول نهایی شرکتهای خودروسازان ارزان تر از قیمت های فعلی تمام نخواهد شد.

به گفته وی، چنانچه تولید و عرضه خودرو افزایش یابد و در عین حال اختلاف و حاشیه قیمتی در بازار خودرو وجود نداشته باشد به طور قطع تقاضا در بازار خودرو افت کرده و به زیر میلیون نفر خواهد رسید و در چنین شرایطی است که خودروساز باید به دنبال تحریک تقاضا باشد.

آزادسازی قیمت بستری برای بازگشت آرامش به بازار

کاکایی با بیان اینکه قیمت گذاری‌های دستوری مانع افزایش و جهش تولید شده است، آزادسازی قیمت را موجب آرامش در بازار دانست و افزود: دولت بجای تمرکز بر قیمت‌، باید بر افزایش و جهش تولید تمرکز کند و با حذف قیمت گذاری دستوری بستر بازگشت آرامش به بازار را فراهم کند.

این تحلیلگر صنعت خودرو در ادامه در خصوص اظهارات رئیس سازمان بورس در خصوص افزایش منطقی قیمت خودرو گفت: دولت چاره ای جز افزایش قیمت خودروسازان ندارد و اگر قیمت خودرو اصلاح نشود صنعت خودرو با بن بست مواجه شده و تولید خودرو قفل خواهد شد.

به گفته کاکایی، چنانچه اصلاح و افزایش قیمت خودرو در کارخانه تا نزدیک حاشیه بازار صورت گیرد ممکن است یکی دو ماه بازار متلاطم شود اما در نهایت قیمت ها در بازار به دلیل رکود تقاضا، متعادل و حتی کاهشی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه با آزادسازی قیمت، ورق در بازار خودرو برخواهد گشت، خاطر نشان کرد: متاسفانه طرح وزیر صنعت صرفا جلوگیری از زیان خودروسازان است و همچنان تا تصمیم گیری در خصوص حاشیه بازار فاصله بسیار است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 135118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha