واقعیت‌هایی از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ /  پاسخ معاون وزیر به قیمت خودرو، تکلیف خریداران را روشن کرد

وزیر صمت در ماه‌های اخیر در چند نوبت با بیان اینکه وضعیت بازار خودرو رو به بهبود است از مردم خواست در خرید خودرو عجله نکنند و برای کاهش قیمت خودرو در بازار صبور باشند اما هفته گذشته معاون حمل‌ونقل وزارت صمت بر خلاف وعده وزیر و به دور از اظهارات پوپولیستی اعلام کرد که قیمت خودرو متاثر از نرخ تورم بوده بنابراین قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها حکمرانی اقتصادی، بی‌تفاوت به وضعیت بازار راه خود را می‌رود. مردم نیز به جای تحقق وعده‌ها، بیشتر شاهد گلایه‌های بی‌فایده از گرانی قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال در مقابل رویای خودروی ارزان هستند.

یکی از همین وعده و وعیدها اظهارات چندباره عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که از مردم خواست در خرید خودرو عجله نکنند چون شرایط رو به بهبود است. در واقع استدلال وزیر برای ماه‌های پیش رو این بود که با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های در پیش گرفته دولت، آرامش به بازار خودرو برمی‌گردد که تاکنون با وجود صبوری مردم، نه تنها عملی نشد بلکه موج جدید افزایش قیمت‌ها، بسیاری از خریداران را در هفته‌های پایانی سال متحیر کرده است.

وعده‌هایی که تا همین چند روز گذشته انتظار برای کاهش قیمت خودرو نه فقط در بازار که حتی در کارخانه را در میان بخش‌هایی از سطوح جامعه به دنبال داشت اما حالا معاون حمل‌ونقل وزارت صمت در یک برنامه تلویزیونی به‌ صراحت اعلام کرده قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت. منوچهر منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت خودرو در بازارپایین می‌آید، گفته که «با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور، قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت.»

در حالی که، همه باور داشتند وعده‌های دولت‌مردان در خصوص واردات خودرو می‌تواند بخشی از کمبود موجود را در بازار برطرف سازد اما متاسفانه فرآیندهای اجرایی نشان از آن دارد که جریان اصلی بازار همچنان به ضرر مردم و مصرف کنندگان نهایی است.

حالا معاون وزیر صمت در اظهاراتی بر خلاف درخواست وزیر که مردم را به صبوری برای خرید خودرو دعوت کرد، به بازار و متقاضیان این پالس را مخابره کرد که در خرید خودرو عجله کنید، البته «منطقی» در پاسخ به علت چنین پیش‌بینی با بیان اینکه «مگر قیمت مرغ، گوشت، روغن و غیره پایین می‌آید که خودرو ارزان شود» تاکید کرد که به همین سبب قیمت خودرو در سال آینده روند کاهشی نخواهد داشت.

معاون وزیر صمت البته این را هم گفته که اگر نرخ تورم کاهشی شود، قیمت خودرو نیز در «بازار» افت می‌کند. در واقع «منطقی» شرط کاهش قیمت خودرو در بازار را کاهش تورم عنوان کرده است. اظهاراتی که در میان صحبت‌های اخیر مسئولان نه تنها قابل تامل است بلکه برخلاف برخی سیاستگذاران بخش خودرو دیگر خبری از خبر درمانی و پاسخ پوپولیستی به پرسش «قیمت خودرو چه می شود؟» نیست.

موضوعی که بارها کارشناسان نیز بر آن تاکید داشتند که اظهارنظرهای تبلیغاتی و عوام فریبانه به صنعت خودرو لطمه وارد می‌کند و باید با توجه به واقعیت‌های اقتصادی در کشور، به‌خصوص «تورم»، نگاهی واقعی و منطقی به آینده قیمت خودرو در بازار داشت. در واقع از نگاه کارشناسان تا وقتی شاهد رشد نرخ تورم در کشور باشیم، قیمت خودرو افت نخواهد کرد.

این استدلال در حالی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که طی این سال‌ها بازار خودرو تاثیرپذیری زیادی از فاکتورهای اقتصادی، به‌خصوص انتظارات تورمی و نرخ ارز، داشته است و معمولا با رشد انتظارات و نرخ ارز، قیمت خودرو هم صعودی شده و با افت آنها، خودرو نیز کوتاه آمده است بنابراین گفته‌های معاون وزیر صمت مبنی بر تناسب تورم عمومی و قیمت خودرو، با واقعیت اقتصادی منطبق است چرا که نمی‌شود تورم صعودی باشد اما خودرو نزولی شود.  

نکته دیگری که در مورد اظهارات معاون وزیر صمت به‌نوعی مستتر است، عدم کاهش قیمت کارخانه‌ای خودروها و حتی افزایش در آینده می باشد. منطقی معتقد است بین تورم و قیمت خودرو ارتباط مستقیم برقرار است، ارتباطی که نه فقط در بازار بلکه در قیمت کارخانه نیز وجود دارد. بنابراین وقتی تورم و نرخ ارز افزایشی باشد، به معنای رشد هزینه تولید خودرو است و در این صورت، قیمت کارخانه‌ای خودروها نیازمند اصلاح نیز هست.

اما نکته دیگری که در پایان می‌توان از اظهارنظر اخیر معاون حمل و نقل وزارت صمت برداشت کرد، اشاره وی به انتظار نادرست جامعه و حساسیت برخی مسئولان در خصوص کاهش قیمت خودرو است. در واقع وی در مقایسه‌ای بین اقلام مصرفی گوشت و مرغ که متاثر از نرخ تورم است تلویحا بر این موضوع تاکید می‌کند که قیمت خودرو هم متاثر از انتظارات تورمی خواهد بود بنابراین با توجه به نرخ تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی در کشور می‌توان پیش‌بینی کرد که اوضاع قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ چه مسیری را طی خواهد کرد.

کد خبر 144630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha