تیراژ اقتصادی، سرمایه گذاری برای تولید قطعات خودروهای تجاری را مقرون به صرفه می کند؟

با هدف گذاری ایران خودرو برای افزایش تیراژ خودروهای سنگین در سال 1401، انگیزه سازندگان برای ورود به عرصه تولید و داخلی سازی قطعات خودروهای تجاری در کشور بیشتر می شود؛ جریانی که در صورت توجه به استهلاک سرمایه گذاری ها می تواند مقرون به صرفه باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با شدت گرفتن تحریم‌ها، توسعه ساخت داخل محصولات خودروسازان در دستور کار قرار گرفت اما این هدف در سه سال اخیر در صنعت خودروسازی با داخلی‌سازی در حوزه خودروهای سبک و سواری پی گیری شد.

دور دوم تحریم‌ها که به‌ طور ویژه صنعت خودروسازی کشورمان را نشانه گرفت، مسوولان کشورمان را بر آن داشت تا با حمایت از ساخت داخلی قطعات و محصولات، مانع از زمین‌گیر شدن این صنعت شوند. البته در این مسیر قطعه‌سازان نیز با برنامه‌ریزی مسوولان و خودروسازان هماهنگ شدند که نتیجه آن تا به امروز برگزاری موفقیت‌آمیز پنج میز داخلی‌سازی بوده است اما نکته ای که در جریان این میزهای داخلی سازی قابل تامل است داخلی سازی قطعات خودروهای تجاری است که عملا نقش چندانی در این میزها نداشتند.

اما در نخستین نمایشگاه معرفی فرصت‌ های خودکفایی قطعات خودروهای تجاری ایران خودرو که هفته گذشته در شرکت ساپکو برگزار شد قرار است به طور عملی تر از تجربه شبکه تامین در نهضت خودکفایی قطعات خودروهای سواری برای بهره‌گیری از فرصت‌های خودکفایی قطعات خودروهای تجاری استفاده شود بستری که با توجه به ظرفیت های موجود در صنعت قطعه سازی کشور می تواند موجب جهش تولید در اقتصاد کشور را فراهم کند.

در همین ارتباط رئیس کمیته ساخت داخل قطعات انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، اگر چه عدم تیراژ اقتصادی را مهمترین مانع برای خودکفایی قطعات خودروهای تجاری می داند اما معتقد است با هدف گذاری ایران خودرو برای رشد تیراژ خودروهای سنگین در سال 1401 انگیزه سازندگان برای ورود به عرصه تولید و داخلی سازی قطعات خودروهای تجاری در کشور بیشتر می شود؛ جریانی که در صورت توجه به استهلاک سریع تر سرمایه گذاری از سوی خودروساز می تواند مقرون به صرفه باشد.

مهدی مطلب زاده، در گفت گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه برگزاری نخستین نمایشگاه معرفی فرصت های خودکفایی قطعات خودروهای تجاری گفت: برگزاری این نمایشگاه نشان داد که ایران خودرو با جدیت به دنبال افزایش تولید خودروهای تجاری و توسعه سهم داخلی سازی در بخش خودروهای سنگین است.

به گفته وی، این حرکت در ایران خودرو هم اکنون توسط شرکت محورسازان ایران خودرو(ومکو) آغاز و این شرکت در حال ساخت و تولید اکسل خودروهای سنگین در بخش اتوبوس، کامیون و کامیونت است.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در همین زمینه به برنامه ایران خودرو برای تولید 45 هزار خودرو در بخش تجاری در سال 1401 اشاره و تصریح کرد: به طور قطع این عدد بسیار خوبی برای نوسازی ناوگان سنگین در کشور است.

 

مهدی مطلب زاده


مطلب زاده با ابراز تاسف از حجم بالای خودروهای فرسوده سنگین در کشور تاکید کرد: آمار بالای خودروهای فرسوده سنگین یکی از دلایل مهم آلودگی هوا است؛ کامیون ها و اتوبوس هایی که به دلیل عدم به روزرسانی تکنولوژی و موتورهای قدیمی و خدمات پس از فروش نامناسب و همچنین عدم نصب کاتالیست عامل بسیار مهمی در آلایندگی هوا به خصوص در کلان شهرها و موجب اتلاف و مصرف بالای سوخت در کشور هستند.

وی در ادامه با توجه به برنامه ریزی برای افزایش تولید تجاری ها ، به موانع موجود در این بخش و اهمیت صرفه اقتصادی برای تولید و داخلی سازی خودروهای سنگین در کشور پرداخت و تصریح کرد : با تیراژی که ایران خودرو دیزل در تولید خودروهای سنگین هدف گذاری کرده است به نظر می رسد این عدد تا حدود زیادی سرمایه گذاری بخش خصوصی را برای داخلی سازی قطعات این خودروها را مقرون به صرفه خواهد کرد.

این عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور یادآور شد: البته امروز در بخشی از قطعات خودروهای سنگین داخلی سازی صورت گرفته است و با این حال شرکت ساپکو در هفته گذشته با برگزاری نمایشگاه معرفی فرصت های خودکفایی قطعات خودروهای تجاری و دعوت از سازندگان خواستار مشارکت قطعه سازان در تولید و داخلی سازی سایر قطعات این خودروها با قراردادهای متناسب با تیراژ در این بخش شد.

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه به توانمندی قطعه سازان برای داخلی سازی قطعات خودروهای تجاری اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر این امکان و توانمندی برای داخلی سازی قطعات خودروهای تجاری در سازندگان کشور وجود دارد اما مساله ای که موجب شده تاکنون قطعه سازان کمتر به این حوزه ورود کنند، تیراژ پایین خودروهای تجاری در کشور بوده است.

مطلب زاده افزود: متاسفانه امروز قطعه سازان داخلی بر اساس نیاز بازار داخل باید تولید کنند و عدم ارتباطات بین المللی و مسائل مربوط به روابط سیاسی با سایر کشورها موجب شده است امکان صادرات نیز فراهم نباشد.

وی با این حال معتقد است اگر چه تیراژ اقتصادی گزینه خوبی برای مشارکت قطعه سازان در داخلی سازی قطعات خودروهای سنگین است اما این امر مشروط بر این است که خودروساز به عنوان طرف قرارداد استهلاک سرمایه را دیده و به موقع و حداقل دو ساله این سرمایه گذاری را مستهلک کند. آن زمان است که می توان از امکانات سرمایه های مستهلک برای تولید تیراژ هدف گذاری شده در شرکت های خودروساز استفاده کرد و به تبع آن ساخت داخل در خودروهای تجاری معنی پیدا خواهد کرد.

وی گفت: البته در صورتی این روند مقرون به صرفه است که قطعه سازان سرمایه گذاری جدیدی نیاز نداشته و از امکانات و ماشین آلات موجود امکان بهره برداری و تولید قطعات تجاری را داشته باشند.

این فعال در حوزه قطعه سازی کشور در ادامه با اشاره تولید و داخلی سازی بالای کامیون واگن هود در کشور تصریح کرد: اگر حمایت لازم از حوزه داخلی سازی قطعات نشود قطعا این روند به کندی پیش خواهد رفت متاسفانه همواره تحریم های داخلی از سوی حاکمیت ترمزی برای جریان تولید بوده است و در صورتی که این موانع تولید برداشته شود و دولت دست از دخالت از صنعت خودرو بکشد مطمئنا این صنعت روند رو به رشد و پیشرفت خوبی را خواهد داشت.

مطلب زاده در پایان با تاکید بر اینکه ورود به عرصه تولید خودروهای تجاری برای کشور ضروری است، خاطر نشان کرد: حرکت در مسیر داخلی سازی قطعات خودروهای تجاری بدون شک چشم انداز روشنی در این حوزه پیش روی تولید خودروهای سنگین در کشور قرار خواهد داد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 136047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha