با اولتیماتوم سازمان استاندارد، ایمنی خودروها چه تغییری خواهد کرد؟ / رعایت تمام استانداردهای ایمنی و عملکردی از سوی خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان ایران حمله پلیس به خودروسازان را در تصادف اخیر ناجوانمردانه دانست و با توجه به فرصت باقی مانده از اولتیماتوم سازمان ملی استاندارد در خصوص تعهدات کیفی خودروسازان، اعلام کرد: با انجام این تعهدات همچون گذشته مشکلی برای شماره گذاری خودروها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تصادف زنجیره ای در بهبهان و اظهارات پلیس مبنی بر بازنشدن حتی یک ایربگ در خودروهای حاضر در این تصادف موجب اعتراض همه سازمانها و دستگاهها در خصوص کیفیت پایین تولید خودروهای داخلی شد چنانچه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خبر از اولتیماتوم یک ماهه به خودروسازان برای اجرای تعهدات کیفی داد و اعلام کرد خودروسازان تا یکم بهمن ماه فرصت دارند به تعهدات خود عمل کنند.

اسلام پناه با اشاره به مهلت یک‌ماهه برای اصلاح ساختار های ایمنی و فنی خودروها تاکید کرد که خودروسازان بایستی به تعهدات خود در قبال مردم عمل کنند و کیفیت تولید را بالا ببرند؛ درغیر اینصورت با همکاری پلیس از شماره‌گذاری‌خودروها جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی هم اکنون از 85 استاندارد خودرو 9 استاندارد بنا به بهانه‌های مختلف اقتصادی همچون تحریم به حالت تعلیق درآمده است.

اما در تعهدی که اعلام می شود خودروسازان به سازمان ملی استاندارد دادند و در فرصت کمتر از یک هفته ای باقی مانده، قرار است چه تغییری در حوزه ارتقاء ایمنی و استانداردی خودروهای تولید رخ دهد؟ آیا 9 استانداردی که تا پیش از این به تعلیق در آمده است با این اولتیماتوم قرار است توسط خودروسازان عملی شود؟

نکته دیگر اینکه اگر چه در تصادفات زنجیره‌ای و خسارت‌های جانی و مالی و... بخشی از دلایل چنین حوادثی میتواند ضعف در حوزه ایمنی و استاندارد خودرویی در کشور باشد اما به راستی در این گونه حوادث سهم سایر عوامل مثل جاده و انسان و دستگاههای نظارتی و اجرایی چون پلیس در ارائه هشدارهای به موقع مورد بررسی قرار می گیرد؟

بی توجهی به نقش پلیس در تصادف اخیر بهبهان

در همین ارتباط احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو و در واکنش به زیر سوال بردن کیفیت و استاندارد خودروهای داخلی از سوی پلیس و سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: خودروسازان تمام استانداردهای ایمنی و عملکردی را رعایت می کنند و در بحث تصادف اخیر جاده بهبهان – اهواز پلیس با اظهارات غیر کارشناسی خود نسبت به صنعت خودرو کشور کم لطفی کرده است متاسفانه پلیس به هیچ وجه به حضور کمرنگ خودش در ایجاد این تصادف اشاره ای نکرده است و با حمله به خودروسازان، تمام حوادث ناشی از این تصادف را به گردن خودروسازان انداخته است.

وی اظهار داشت: شرکتهای خودروسازی بر اساس دستورالعمل هایی که سازمان ملی استاندارد ابلاغ کرده همواره عمل می کنند و هیچ دلیلی ندارد که به دستورالعمل های استانداردی در حوزه ایمنی و عملکردی عمل نکنند.

وی همچنین با توجه به اظهارات اخیر رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص تعهد خودروسازان گفت: اخیرا سازمان ملی استاندارد متنی را تهیه کرده و شرکتهای خودروساز را متعهد کرده است که چنانچه به تعهدات کیفی و فنی عمل نکنند مواخذه می شوند.

دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به موضوع استانداردهای 85 گانه و اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد مبنی بر اینکه از 85 استاندارد خودرو 9 استاندارد به بهانه‌های مختلف اقتصادی همچون تحریم به حالت تعلیق درآمده است، تصریح کرد: خودروسازان تمام تلاش شان برای اجرای استانداردهای 85 گانه بکار گرفتند و استانداردهایی که مطرح می شود اجرایی نشده است اغلب به دلیل نبود امکانات اجرایی آن در کشور بوده است به عنوان مثال در مورد استاندارد انحراف از مسیر که اجرایی نشده است سوال این است که در کدام خیابان های ما خط کشی های منظم صورت گرفته که چنین استانداردی قابل اجرا باشد.

با رفع تحریم ها استانداردهای تعلیقی، اجرایی می شود

نعمت بخش با تاکید بر اینکه در حال حاضر خودروسازان تمام استانداردهای ایمنی و عملکردی را رعایت می کنند بیان کرد: اگر سازمان استاندارد نیز در این خصوص تاکید نمی کرد خودروسازان بر اساس تعهدی که به مصرف کنندگان دارند تمام این استانداردها را رعایت می کنند اما در خصوص 4 استانداردی که مربوط به خودروهای سبک و 4 استاندارد خودروهای سنگین که به دلیل عدم فراهم بودن امکانات آنها در جریان تحریم ها، خودروسازان خواستار تعلیق آنها شدند به طور قطع با رفع تحریم ها و ایجاد امکانات زیر ساختی آنها در کشور این استانداردها نیز اجرایی خواهد شد.

 

احمد نعمت بخش



به گفته وی هم اکنون خودروسازان در تعلیق 8 استانداردی که طی صورت جلسه ای با معاون وقت سازمان ملی استاندارد در دولت قبل داشته اند مشکلی ندارند منتهی روسای جدید سازمان ملی استاندارد دستورالعمل هایی که تاکنون رعایت شده را در قالب تعهدی مورد تاکید قرار دادند و با امضای این تعهدات از سوی خودروسازان مشکلی برای شماره گذاری خودروها وجود نخواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به اعلام پلیس در حادثه اخیر جاده بهبهان- اهواز مبنی بر اینکه هیچ ایربگی باز نشده است، تاکید کرد: عملکرد ایربگ بسته به شتاب و سرعت خودرو و نحوه ضربه بستگی دارد و اگر خودرو از پشت ضربه بخورد ایربگ عمل نمی کند این در شرایطی است که در این تصادف هر دو ایربگ سمند سورن مدل 91 باز شده است اما ایربگ خودرو خارجی در این حادثه عمل نکرده است.

عدم توان پلیس توان در تحلیل کارشناسی و فنی تصادف اخیر

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه ایربگ در شرایطی خاصی عمل می کند، به انتقادات اخیر پلیس از انجمن خودروسازان اشاره و خاطر نشان کرد: متاسفانه پلیس سواد لازم در تحلیل چنین حوادثی را ندارد و قطعا با مطالعه بیشتر متوجه می شوند که خودرویی که از عقب ضربه بخورد ایربگ عمل نمی کند

نعمت بخش با اعلام اینکه 15 خودروی حادثه دیده در این تصادف متعلق به ایران خودرو و 23 خودرو برای شرکت سایپا بوده است، افزود: در بخش خودروهای سایپا از میان 15 خودروی پراید، 11خودرو به دلیل سال ساخت تولید فاقد ایربگ بودند و8 خودرو دارای ایربگ نیز به دلیل برخورد از عقب، ایربگ ها عمل نکردند.

وی در پایان حمله پلیس به خودروسازان را در تصادف اخیر ناجوانمردانه دانست و گفت: پلیس اعلام کرده که خودروها با سرعت 70 کیلومتر داخل مه رفتند اما سوال اینجاست که در چنین شرایطی پلیس کجا بوده است تا هشدارهای لازم را به رانندگان بدهد و باید در این تصادف بیش از همه پلیس زیر سوال برود که کوتاهی کرده است.
 

 

خبرنگار: زهرا حریری

 

کد خبر 136569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha