خودروسازان خواستار تمدید زمان استانداردهای تعلیقی تا پایان امسال شدند

در حالی پایان تیرماه ۱۴۰۲ به عنوان آخرین مهلت خودروسازان برای اجرای استاندارد تعلیقی اعلام شد که گفته می‌شود با توجه به زمانبر بودن اجرای استانداردهای تعلیقی از سوی برخی شرکت‌ها و با استناد به مصوبه یک صد و پانزدهمین جلسه شورای عالی استاندارد، خودروسازان از وزیر جدید صمت درخواست کردند تا هر چه سریع‌تر در تفاهم با سازمان ملی استاندارد مهلت استانداردهای تعلیقی را تا پایان امسال تمدید کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه براساس تفاهم‌نامه سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان باید به‌ مرور خودروها را به استانداردهای تعلیقی تجهیز کنند اما حالا با نزدیک شدن به اتمام فرصت اجرای استانداردهای تعلیقی، خودروسازان خواستار تاخیر در اجرای این استانداردها شدند.

در دی ماه سال گذشته بود که نامه‌ای از سوی وزارت صنعت به شرکت‌های خودروسازی در خصوص اجرایی شدن بند ۴ مصوبه ۱۱۵ شورای عالی استاندارد مبنی بر زمانبندی مورد توافق وزیر صنعت و سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای تعلیقی ارسال شد. در این ابلاغیه اگر چه مهلت اجرایی ۹ استاندارد تعلیقی بعد از رفع تحریم ذکر شده بود با این وجود این زمان پایان تیرماه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد.

به دنبال این نامه انجمن خودروسازان پس از جلسات متعدد با خودروسازان و با توجه به زمانبر بودن استانداردهای تعلیقی طی نامه‌ای جدول زمانبندی استانداردهای تعلیقی را به دفتر صنایع خودرو اعلام کرد که زمان‌بندی برخی از استانداردها به سال ۱۴۰۳ موکول شده بود.

براساس نامه وزارت صمت در شرایطی مهلت استانداردهای تعلیقی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که انجمن خودروسازان ایران بر این باور است که اصرار بر اجرای این استانداردها در مهلت تعیین شده موجب می‌شود، ۱۰۰ درصد وانت‌های تولیدی کشور، ۷۰ درصد خودروهای سواری پر تیراژ و ۵۰ درصد خودروهای تجاری در آخر تیرماه با مشکل در شماره‌گذاری مواجه شود.

در این زمینه احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به مهلت اجرای استانداردهای تعلیقی و نامه اخیر انجمن خودروسازان به معاون وزیر صمت گفت: درخواست برای تمدید مهلت استانداردهای تعلیقی همزمان با تغییرات در وزارت صمت صورت گرفت به همین منظور انجمن خودروسازان ایران طی درخواستی از وزیر جدید صمت، تمدید زمان اجرای ۹ استاندارد تعلیقی تا پایان سال ۱۴۰۲ را خواستار شد.

وی افزود: بر این اساس انجمن اطلاعات مورد درخواست وزارت صمت را از خودروسازان اخذ و به معاون اداره کل خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت ارائه کرد که کدامیک از محصولات شرکت‌های خودروساز تا پایان مهلت تعیین شده امکان اجرای استانداردهای تعلیقی را ندارند. البته در زمان حاضر تعدادی از خودروسازان تمامی استانداردهای تعلیقی را ‌روی محصولات اجرایی کرده‌اند.

به گفته وی اگر چه انتقال این اطلاعات همزمان با تغییر وزیر صمت و معاون اداره کل خودرو و نیرومحرکه صورت گرفت با این حال خودروسازان امیدوارند همان‌گونه که این موارد به وزیر جدید صمت منعکس شده است تمامی آنها توسط معاون جدید وزارت صمت نیز  پی‌گیری شود.

وی همچنین به جلسه ۱۱۵ شورای عالی استاندارد و زمان‌بندی استانداردهای تعلیقی اشاره و تاکید کرد: بر اساس مصوبات مربوط به این جلسه، زمان‌بندی استانداردهای تعلیقی با هماهنگی وزیر صمت و رئیس سازمان استاندارد تعیین می‌شود و از این رو از وزیر جدید صمت درخواست شده است که در جلسه‌ با رئیس سازمان ملی استاندارد، زمان‌بندی استانداردهای تعلیقی را تعیین و مهلت اجرای آنها را به پایان امسال موکول کنند.

خودروسازان خواستار تمدید زمان استانداردهای تعلیقی تا پایان امسال شدند

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه راه‌کار تمدید مهلت استانداردهای تعلیقی، بررسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیست، تاکید کرد: بر اساس مصوبات یک صد و پانزدهمین جلسه شورای عالی استاندارد، زمان اجرای رفع تعلیق از الزامات ۹ استاندارد اجباری تایید نوع (زمان‌بندی) با موافقت سازمان ملی استاندارد ایران و وزیر صمت تعیین می‌شود.

نعمت‌بخش افزود: البته برخی شرکت‌های خودروسازی به دلیل زمانبر بودن تست این استانداردها تعهد دادند که تا پایان امسال این استانداردها را اجرایی می‌کنند و امیدواریم که بر اساس قول شرکت‌های خودروساز به انجمن خودروسازان ایران، تمامی استانداردهای تعلیقی تا پایان امسال اجرایی شود و با مهلتی که وزیر صمت در نشست با سازمان ملی استاندارد خواهند گرفت این فرصت برای شرکت‌ها نیز فراهم شود.

وی در عین حال به تاثیر اجرای استانداردهای تعلیقی بر قیمت تمام شده خودروسازان پرداخت و تصریح کرد: به طور قطع اجرای این استاندارد بر روی قیمت خودروها تاثیرگذار است و پیش‌بینی می‌شود هر استاندارد جدید حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت خودروها را افزایش دهد. البته در استانداردهای تکلیفی، هزینه‌های خودروسازان به سازمان حمایت یا شورای رقابت ارائه می‌شود تا متناسب با استانداردهای تکلیفی در قیمت خودروها لحاظ شود.

به گزارش پرشین خودرو، استانداردهای جدید در خودروهای سواری و تجاری، مجموعا شامل ۹ استاندارد است و برای اجرای دو استاندارد جدید چراغ روشنایی در روز و چراغ اتوماتیک برای برخی گروه‌های خودرویی تا پایان اسفند ۱۴۰۱ و برای برخی دیگر تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ و برای ۷ استاندارد نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، حفاظت از عابر پیاده، کنترل پایداری در ترمزگیری، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری پیشرفته و استحکام کابین تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ از سوی سازمان ملی استاندارد مهلت تعیین شده است.

کد خبر 142861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha