بازار موتورسیکلت در سال 1401 به کدام سو می رود؟ / بررسی کاهش قدرت خرید و افت تقاضا در بازار موتورسیکلت ایران

یک مقام صنفی در صنعت موتورسیکلت کشور در حالی به موضوع افزایش 60 هزار دستگاهی موتورسیکلت در سال 1400 اشاره می کند که بررسی ها نشان می دهد طی 5 سال گذشته تولید موتورسیکلت متاثر از قوانین بازدارنده رشد قیمت و کاهش تقاضا از 600 هزار دستگاه در سال به حدود 200 هزار دستگاه رسیده است رقمی که حکایت از افت 70 تا 80 درصدی تولید در این صنعت دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت موتورسیکلت جزء صنایعی است که طی سال‌های اخیر با شوک‌های مختلف و تصمیمات متناقض، دچار آسیب‌های فراوانی در کشور شده است. افزایش نرخ ارز، عدم‌هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف سیاستگذار صنعتی کشور، از مسائل و مشکلاتی است که پیکر بی‌جان این صنعت رابیش از پیش نحیف کرده است.

بررسی اوضاع صنعت موتورسیکلت نشان می دهد که در سال‌های اخیر به دلیل رکود و کاهش تقاضا بخشی از مجموعه تولیدی در این صنعت تعطیل شدند این در حالی است که موتورسیکلت وسیله مصرفی و ابزار کسب‌وکار اقشار متوسط و ضعیف جامعه محسوب می شود اما افزایش چند برابری قیمت آن طی 4 و 5 سال گذشته، باعث شده که بخش قابل توجهی از این قشر دست‌شان از این بازار کوتاه شود.

بنابراین نگاهی به بازار این وسیله نقلیه حکایت از آن دارد که گرانی فقط به سراغ خودرو نرفته بلکه موتورسیکلت نیز در چاه گرانی فرو رفته و می رود تا به کالایی لوکس تبدیل شود. به طوری که افزایش قیمت موتور سیکلت سبب شده تا تقاضا در این بازار کاهش پیدا کند و افراد ضعیف‌تر به سمت خرید موتورهای دست دوم بروند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در همین ارتباط ضمن اشاره به عوامل موثر بر بازار تولید و تقاضای موتورسیکلت در سال جاری تصریح کرد: چنانچه مسئولان موانع تولید در این صنعت را برطرف کنند و راه تنفس و آزادی عمل را برای تولیدکنندگان باز نمایند شاید در سال جاری اتفاق مثبت در حوزه تولید در صنعت موتورسیکلت رخ دهد اما در صورتی که بخش نامه های جدید و سختگیری های بیشتری را شاهد باشیم قطعا صنعت موتورسیکلت در سال 1401 نیز با کاهش تولید مواجه خواهد شد.

بهمن ضیاء مقدم در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو افزود: روند کاهشی تولید موتورسیکلت در چند سال اخیر در حالی است که در پایان سال 1400 حدود 60 هزار دستگاه موتورسیکلت نسبت به سال 99 بیشتر تولید گردید اما این مساله فقط به دلیل بحث اسقاط و درگیری تولیدکنندگان برای تهیه برگه اسقاط و مجوز ثبت سند مدل جدید در پایان سال است که باعث افرایش تولید و بازار تقاضای بهتری برای تولید کنندگان در پایان سال 1400 شد و دلیل بر این نیست که سال 1400 صنعت موتورسیکلت بازار خوبی داشته است.

وی در همین ارتباط به مقایسه آمار تولید موتورسیکلت در سالهای اخیر پرداخت و با تاکید بر کاهش بیش از 70 تا 80 درصدی تولید در 5 سال گذشته، گفت: تا سال 95 میانگین نیاز بازار تقاضا در صنعت موتورسیکلت تقریبا بین 500 تا 600 هزار دستگاه در سال بود اما عوامل مختلفی باعث شد که این رقم در سالهای 96 تا 99 روند کاهشی داشته باشد به طوری که در سال 99 تنها حدود 211 هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شد و فقط در سال 1400 با کمی افزایش به حدود 280 هزار دستگاه رسید.

عوامل موثر بر رونق بازار موتورسیکلت در سال 1401

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با این حال تولید و تقاضا در بازار موتورسیکلت در سال 1401 را به عوامل مختلفی مرتبط دانسته و یاد آور شد: عدم پایداری قوانین و تصویب قوانین جدیدی در حوزه واردات و صادرات، نوسانات و شوک ارزی در بازار از جمله عواملی است که می تواند بر بازار تولید و تقاضا در این صنعت تاثیر بگذارد.

ضیاء مقدم افزود: البته هم اکنون تقاضای بازار موتورسیکلت نسبت به سال 95 کاهشی است و این مساله بیش از همه به دلیل افزایش قیمت موتورسیکلت در این سالها و از سویی کاهش توان مالی مردم و متقاضیان این صنعت است.

وی همچنین در خصوص تغییر و افزایش قیمت موتورسیکلت در سال جاری اظهار داشت: اگر تغییراتی در بازار ارز و قوانین بوجود نیاید قیمت موتورسیکلت در سال 1401 افزایش نخواهد یافت و یا حداقل افزایش ناچیزی خواهد داشت و این رشد قیمت صرفا به دلیل افزایش قیمت تمام شده محصول ناشی از هزنیه های کارگری و حقوق و دستمزد و مالیات مطابق عرف خواهد بود.

به گفته وی در صورت عدم افزایش یکباره یا چند برابری متاثر از نوسانات ارز و و حقوق گمرکی پیش بینی می شود استقبال بیشتری را در بازار موتورسیکلت باشیم اما چنانچه این اتفاقات در حوزه گمرکی و نرخ ارز صورت گیرد و بر قیمت ها تاثیر زیادی بگذارد قطعا با اقبال کمی در بازار موتورسیکلت مواجه خواهیم شد.

تاثیر حذف سن فرسودگی بر جریان تقاضای موتورسیکلت

این مقام صنفی در انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت همچنین اجرای ماده 8 قانون هوای پاک و سن فرسودگی موتورسیکلت را از دیگر عوامل موثر بر کاهش تقاضای بازار موتورسیکلت دانست و خاطر نشان کرد: البته این قانون که به صراحت تاکید داشت که تمامی مالکان خودرو و موتورسیکلت موظفند به محض رسیدن وسیله نقلیه آنها به سن فرسودگی نسبت به اسقاط و از رده خارج کردن آن اقدام کنند و در این راستا تکلیفی بر مالکان وسایل نقلیه واگذار شده بود، حذف شد.به این ترتیب هم اکنون افرادی که حتی موتورسیکلت های کاربراتوری با سن 10 تا 15 سال دارند با صرف هزینه دو تا 3 میلیون، همچنان از همان وسیله استفاده می کنند و دیگر نیازی برای خرید موتورسیکلت جدید ندارند که طبعا این مساله بر بازار تقاضا در این صنعت تاثیر گذار است.

ضیاء مقدم در پایان در خصوص الزام قانون هوای پاک مبنی بر منع تردد موتورسیلکت های کاربراتوری از سال 1401 گفت: امیدواریم این قانون اجرایی شود و بازار تقاضای خوبی برای موتورسیکلت های انژکتوری فراهم شود گرچه که معتقدم به دلیل عدم وجود ابراز بازدارنده بعید است این الزام قانونی قابلیت اجرا داشته باشد.

 

خبرنگار زهرا حریری


 

کد خبر 137859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha