قیمت خودرو باز هم ارزان می شود؟ / تکاپوی خریداران و فروشندگان خودرو به حداقل رسید

بازار خودرو پس از آنکه هفته اول مردادماه در سراشیبی قیمت قرار گرفت و کاهش چند میلیونی قیمت را در برخی مدل‌های پرتقاضا تجربه کرد اما هم اکنون این سیر نزولی قیمت با وجود رکود در بازار متوقف شده است و بازار خودرو پس از فراز و نشیب های متوالی روزهای گذشته، امروز را بدون تغییر و ثبات قیمتی به پایان رساند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه ماه گذشته بازار ارز جریان نوسانی داشت اما این موج های قیمتی نتوانست رکود و آرامش بازار خودرو در تیرماه را بر هم بزند و این روند تا اوایل هفته نخست مردادماه نیز ادامه یافت و در نهایت منجر به افت قیمت خودرو شد اتفاقی که از نگاه برخی کارشناسان بازار خودرو به دور جدید قرعه کشی وزارت صمت و همچنین اخبار مربوط به نهایی شدن واردات خودرو ارتباط دارد.

اما این شرایط در دو روز گذشته تغییر کرده و کاهش قیمت ها متوقف شده است. با این حال به گفته کارشناسان وضعیت هفته گذشته برای روزهای آتی بازار خودرو قابل تکرار است گر چه هرگونه خبر درباره واردات خودرو می‌تواند تکاپو و هیجان جدیدی در بازار ایجاد کند.

فعالان و کارشناسان بازار بارها در تشریح آینده بازار پس از سرگیری واردات خودرو بیان کردند که با عرضه خودروهای خارجی، تفاوت میان عرضه و تقاضا کاهش یافته و موجودی کافی جهت عرضه خودرو برای خریداران فراهم می‌شود.

این در حالی است که آیین نامه واردات خودرو که قرار بود خردادماه نهایی شود،‌ همچنان در هیات دولت خاک می خورد و به گفته فعالان حوزه واردات خودرو اگر با روند کنونی حتی امروز این آیین نامه نهایی شود نباید انتظار داشت تا زمستان خودروهای وارداتی به کشور برسند.

با این وجود اگرچه ممنوعیت واردات بر جریان تقاضا و قیمت در بازار تاثیر گذاشته است اما از نگاه کارشناسان ریشه اصلی شرایط کنونی بازار را باید در مسائلی مانند قیمت‌گذاری دستوری، رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز جست‌و‌جو کرد.

باوجود عمیق تر شدن شکاف قیمتی کارخانه و بازار خودروهای داخلی از سال گذشته و افزایش رانت موجود در بازار خودرو، این روند در روزهای اخیر به دلایل متاثر از انتظار ازسرگیری واردات و کمبود خودرو در بازار، ضمن اینکه تکاپوی خریداران و فروشندگان را به حداقل رسانده است از شکاف قیمتی کارخانه و بازار خودرو درصدی کاسته است.

بازگشت رکود و آرامش بر بازار / پیش بینی ها در خصوص موج جدید قیمتی در بازار خودرو

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو به در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به علت شرایط کنونی بازار خودرو گفت: تفاوت فاحش میان عرضه و تقاضا و همین‌طور تمرکز فروش خودروها در سامانه یکپارچه فروش باعث شده ثبات و آرامش موقتی در بازار حکم ‌فرما شود و به رغم سرمایه سرگردانی که در دست مردم است، اما معاملات خاصی در بازار صورت نمی‌گیرد.

کاظم محمدی نیکخواه تاکید کرد: با این حال هرگونه خبر درباره شکست در مذاکرات برجام و افزایش قیمت دلار، میتواند موج جدیدی از خریدها و افزایش قیمت ها را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه با توجه به موضوع واردات خودرو و اخبار مطرح شده در این خصوص عنوان کرد: هرگونه خبر درباره واردات خودرو نیز در این شرایط می‌تواند تکاپو و هیجان جدیدی در بازار ایجاد کند. با عرضه خودروهای خارجی، تفاوت میان عرضه و تقاضا کاهش یافته و موجودی کافی جهت عرضه خودرو برای خریداران فراهم می‌شود.

وی با این حال معتقد است که وضعیت فعلی بازار تنها مناسب و دلخواه افرادی است که خریدار واقعی ماشین بوده و به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای به آن نگاه نمی‌کنند.

این فعال بازار خودرو با اشاره به کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار در برخی خودروها در هفته های اخیر گفت: با این حال دلالی و واسطه‌گری همچنان در بازار ادامه دارد و سفره رانت کماکان پهن است، در چنین شرایطی وزارت صمت قصد دارد به واسطه افزایش تیراژ، فاصله قیمت کارخانه و بازار را کاهش داده و از رانت موجود بکاهد.

نیکخواه همچنین در خصوص تاثیر افزایش عرضه خودرو در روزهای اخیر بیان کرد: علاوه بر دلایلی که بر افت قیمت برخی خودروها در روزهای اخیر تاثیر گذاشته، میزان عرضه خودرو به بازار نیز می تواند در این روند تاثیر بگذارد و به نظر می رسد با تکمیل خودروهای کف و افزایش عرضه شرکتها تاحدودی عرضه و تقاضا مقداری در حالت تعادلی قرار گرفته است.

آخرین نوسانات قیمتی در بازار خودرو

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر در بازار خودرو سمند ال‌ایکس مدل 1401 در بازار 310 میلیون تومان، پژوپارس مدل 1401 حدود 375 میلیون تومان، پژو206 تیپ دو مدل 1401 در حدود 300 میلیون قیمت دارد.

همچنین پژو 207 اتوماتیک مدل 1400 با قیمت 610 میلیون تومان، رنو تندرپلاس اتوماتیک 640 میلیون تومان و دنا معمولی مدل 1401 به قیمت 407میلیون تومان فروش می‌رود.

در محصول پژو 405 جی ال ایکس در هر دو نسخه دوگانه سوز و تک هر کدام با 2 میلیون تومان کاهش در هفته گذشته هم اکنون با با قیمت های 310 و 295 میلیون معامله می شوند.

در بازار محصولات سایپا نیز پراید هم اکنون در مدل ۱۱۱ و 131 با ۲ میلیون تومان افزایشی که در هفته قبل داشتند بدون تغییر به ترتیب 206و 185 میلیون تومان معامله می شوند و پراید وانت یا همان 151 نیز امروز بدون تغییر 183میلیون تومان معامله شد.

تیبا هاچبک در مدل 1401 نیز با یک میلیون تومان افزایش دیگر به قیمت 207 میلیون تومانی رسید و نسخه صندوقدار هم با همین میزان افزایش به 201میلیون تومان رسیدند. ساینا هم با افزایش یک میلیون تومانی در ابتدای هفته گذشته، هم اکنون بدون تغییر با قیمت 213 میلیون تومان معامله می شود.

کد خبر 138596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha