ارزیابی یک کارشناس از تاثیر شاخص های کلان اقتصادی بر بازار خودرو

قیمت خودرو در هفته گذشته هم روند صعودی خود را حفظ کرد. به گفته کارشناسان از عوامل افزایش قیمت خودرو، در کنار بازار انحصاری، عرضه قطره‌چکانی خودروسازان، نوسانات ارزی و تقاضای بالا برای سرمایه‌گذاری و کسب سود از بازار خودرو است.

/ خبرنگار : زهرا حریری /به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو هفته‌هاست که با افزایش قیمت همراه است و هم‌گام با سقف شکنی نرخ دلار رشد قیمت ها همچنان ادامه دارد حتی به ثبات رسیدن دلار در مقطعی نیز این روند را متوقف نکرد. در این میان برخی کارشناسان افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو را طبیعی دانسته و وضع موجود را واکنشی به شرایط اقتصادی کشور عنوان می کنند.

اما در این بازار هم خودروهایی که تولید آن‌ها متوقف شده است هم خودروهایی که قیمت پایین‌تری داشتند با افزایش قیمت زیادی همراه شدند که به نظر می رسد این شرایط ناشی از تقاضای بالا برای خرید این خودروها در بازار است.

در این بین متقاضیان واقعی خرید خودرو، این روزها به سختی امکان تأمین خودرو با نرخ‌های مصوب را دارند چرا که قیمت‌ها در بازار غیررسمی هم مدام در حال افزایش است، از سوی دیگر موضوع عرضه خودرو در بورس کالا برای مقابله با دلالی خودرو و کاهش قیمت مطرح و اجرایی شده است در حالی که این روش هم هنوز نتوانسته است بازار پرنوسان خودرو را مدیریت کند.

حال در میان هیاهوی نوسانات و رشد عجیب قیمت ها در بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که بازار و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌رود؟ در این بین نظر کارشناسان درباره‌ آینده بازار خودرو و قیمت‌ها چیست ؟ آیا با وجود شفافیت بورس در عرضه خودرو، این شیوه، روش مناسبی برای منتفع‌ شدن خودروساز و خریداران است؟

در این ارتباط و با گذشت چند ماه از آغاز عرضه برخی از خودروها در بورس کالا و افزایش قیمت خودرو طی هفته‌های اخیر، کارشناسان و دست‌اندرکاران معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده است و ‌برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا موجب کاهش دلالی خودرو شده‌ و تأثیری بر افزایش قیمت نداشته است و همان مؤلفه‌های قبلی از جمله افزایش قیمت ارز بر افزایش قیمت خودرو در بازار اثرگذار بوده است.

در این خصوص جواد مرزبان راد کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به تاثیر نرخ تورم در رشد قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: از ابتدای سال پیش‌ بینی می‌شد که قیمت خودرو تا پایان سال معادل نرخ تورم افزایش یابد چرا که تمام اتفاقاتی که در اقتصاد کلان کشور رخ دهد یک به یک بر بخش خودرو نیز تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت‌ها با رشد تورم ادامه داشته باشد چراکه مردم در شرایط فعلی بدون توجه به کیفیت و مدل خودرو، آن را صرفا برای سرمایه‌گذاری و کسب سود خریداری می‌کنند و تا زمانی که خرید و فروش به این دلیل صورت گرفته و تقاضای کاذب وجود داشته باشد، افزایش قیمت نیز از این جریان تبعیت می کند.

آیا بورس کالا باعث افزایش قیمت خودرو شده است؟

وی همچنین درباره عوامل افزایش قیمت خودرو و اینکه عرضه خودرو در بورس کالا، در قیمت‌ها مؤثر بوده است یا خیر، بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا اگر چه حرکتی مثبت و در جهت شفاف سازی و اصلاح قیمت خودرو بود اما انتشار برخی اخبار ناامیدکننده در اقتصاد کلان و از سویی جهش یکباره نرخ ارز، بازار بورس کالا را نیز دچار تلاطمات ناشی از این فضا کرد عاملی که سرمایه‌گذاران را به سمت بازار خودرو متمایل کرد به طوری که بسیاری از مشتریان بورس کالا تا حدودی مطمئن شدند که با تبدیل سرمایه به خودرو، ارزش نقدینگی آن از بین نمی‌رود و از طرفی نقدشوندگی آن نیز سهل الوصول تر خواهد بود.

این استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو افزود: طی یک ماه گذشته هم افزایش قیمت ارز را شاهد بوده‌ایم و هم با بی نتیجه ماندن برجام، بی اعتمادی های سیاسی افزایش یافته است و این مسائل از جمله فاکتورهایی است که تا پیش از عرضه خودرو در بورس کالا در بازار خودرو و قیمت آن تأثیر جدی داشته است. بنابراین اکنون نیز به عنوان عوامل اصلی همچنان در بازار و قیمت خودرو اثرگذار است لذا نمی‌توان افزایش اخیر قیمت خودرو را به عرضه آن در بورس کالا نسبت داد.

مرزبان در عین حال معتقد است که بورس کالا هم باید برای فروش خودرو دارای مکانیزمی باشد تا فضای بورس بستری برای ورود دلالان به بازار نباشد و با کوتاه شدن دست دلالان، شرایط برای خریداران واقعی فراهم و سود حاصل نیز نصیب خودروسازان و بهبود وضع اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری درتولید و عرضه محصولات جدید و اقتصادی این شرکت‌ها شود.

کد خبر 140190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha