کد خبر 141911
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
چشم انداز بازار خودرو در آستانه آخرین ماه سال

در حال حاضر می‌توان بازار دلار و تحولات آن را مهم‌ترین متغیر مؤثر بر بازار خودرو معرفی کرد چنانچه با آغاز هفته جاری، شیب صعودی نرخ دلار، بازار خودرو را ملتهب کرده است بر این اساس کارشناسان بازار خودرو پیش بینی می کنند در صورت تداوم نوسان در بازار ارز، قیمت خودرو نیز تا پایان سال صعودی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، آنچه در سال‌های اخیر در بازار خودرو محرز شده است اثرگذاری قیمت دلار بر قیمت‌ خودروهاست؛ موضوعی که با وجود اتفاقات ماه های اخیر به خوبی پیوند ناگسستنی بازار خودرو و ارز را به تصویر می‌کشد.

اما بازار خودرو که از ابتدای سال روندی آرام و موازی را با شاخص تورم در پیش گرفته بود، به یکباره و پس از روند جهشی ارز با سرعت بالایی خود را به این بازار نزدیک کرد. تا جایی که اقتصادی‌ترین محصولات موجود در بازار هم کانال ۳۰۰ میلیون تومان را پشت سر گذاشتند.

در چنین فضای ملتهبی این مساله مطرح می‌شود که قیمت‌ خودروها تا پایان سال چه روندی را طی می‌کنند؟ آیا جهش قیمت خودرو در بازار متاثر از رشد نرخ دلار در کشور ادامه خواهد داشت؟

در این خصوص بسیاری از فعالان بازار معتقدند تا زمانی که میزان عرضه و تقاضا به تعادل نرسد، شرایط اقتصادی بهبود نیابد و نرخ دلار به ثبات بلندمدت نرسد، بازار خودرو ملتهب می‌ماند.

بنابراین در شرایطی که قیمت‌ خودرو تابعی از نرخ دلار شده از این رو شرایط آینده بازار نیز بستگی زیادی به وضعیت ارز تا پایان سال دارد.

بر این اساس اینکه دولت تا چه حد بتواند قیمت ارز را ثابت نگه دارد در تعیین قیمت‌ خودروهای داخلی موثر است و چنانچه شیب ارز نزولی شود می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت خودرو هم مقدار کمی ریزش کند اما اگر قیمت ارز ثابت نماند و دلار مجددا به سمت بالا حرکت کند باز هم قیمت خودرو شیب افزایشی پیدا خواهد کرد.

روند صعودی قیمت ها با تداوم نوسان در بازار ارز

حال در شرایطی که دولت در بهبود بازار ارز، شاخص تورم و توازن عرضه و تقاضای خودرو کارنامه چندان موفقی را تاکنون به جای نگذاشته است؛ مسئولان وزارت صمت می دهند که با اجرای واردات شرایط بازار خودرو را به تعادل می رساند، عاملی که از نگاه آنها می‌تواند بر روی بازار خودرو و قیمت ها تاثیر بگذارد.

البته به باور برخی فعالان بازار خودرو بحث واردات هم می‌تواند تا حدودی جو روانی بازار را کنترل کند و در قیمت برخی از خودروهایی که رقیب خودروهای وارداتی هستند ریزش کوچکی ایجاد کند اما به شرطی که تعداد خودروهای وارداتی و قیمت آنها معقول و منطقی بوده و تا پایان امسال به دست متقاضیان برسد.

اما در شرایطی که قرار است خودروهای وارداتی منجی بازار ایران شوند؛ جدیدترین آمارهای وزارت صمت نشان می دهد که پس از ماهها هم اکنون ۸۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی ثبت سفارش شده و قرار است این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد.

در چنین شرایطی که هنوز ابهامات زیادی در خصوص عرضه خودروهای وارداتی و تاثیر احتمالی آنها بر بازار وجود دارد پرسش دیگری که مطرح می‌شود این است که روش‌ها و سیاست های مختلف عرضه خودرو چه نقشی در بهبود وضعیت بازار خودرو خواهند داشت؟

کارشناسان با توجه به سیاست‌های مختلفی که در رابطه با عرضه خودرو در بازار اجرا می‌شود، معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا تا قرعه‌کشی خودروسازان، عملا تاثیر زیادی بر قیمت ها ندارد، چرا که مشکل اصلی در صنعت و بازار خودرو کشور تنها عرضه نیست. بلکه مشکل جدی تر به تقاضا و اقتصاد تورمی در ایران مربوط می شود که چنین فضایی را در بازار خودرو و قیمت ها رقم زده است.

این در شرایطی است که به‌ نظر می‌رسد با وجود تورم انتظاری و نرخ نوسانی دلار، روند قیمت ها تا پایان سال همچنان آشفته بماند و بازار خودرو نیز جریان افزایشی را در شب عید تجربه کند.

کد خبر 141911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha