با نبود تعادل در عرضه و تقاضا؛ هیچ راهکاری دوای درد بازار خودرو نخواهد بود

اگر چه اغلب کارشناسان و حتی دولت وضع موجود در بازار خودرو را واکنشی به شرایط اقتصاد کشور، انتظارات تورمی و جهش های ارزی می دانند اما یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شرایط فعلی و رشد قیمت ها در بازار خودرو را متاثر از نبود تعادل در عرضه و تقاضا عنوان می کند و معتقد است با وجود چنین اوضاعی در بازار هیچ راهکاری دردی را از بازار خودرو دوا نخواهد کرد.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از ایجاد رانت سنگین در بازار و همچنین زیاندهی هنگفت خودروسازان که علت اصلی آن قیمت‌گذاری دستوری است سیاستگذار تصمیم گرفت به جای آزادسازی یکباره قیمت، فروش خودرو را به بستر بورس کالا بسپارد.

بر این اساس و مطابق برنامه ای که وزارت صمت اعلام کرد تا پایان امسال سیستم قرعه‌کشی خودرو به طور کامل حذف و همه خودروهای داخلی در بستر بورس کالا عرضه می‌شود؛ هدفی که ابتدا خارج کردن خودروسازان از زیاندهی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و در کنار آن، کاهش رانت بازار و دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو با قیمتی کمتر از بازار بود.

با این حال این روزها قیمت خودرو در حال ثبت قیمت های جدید و فراتر از انتظار است جریانی که از نگاه کارشناسان ارتباطی به عرضه خودرو در بورس کالا ندارد و بیش از همه ناشی از شرایط اقتصادی کشور و التهابات ارزی است.

اما در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو و راهکار کنترل و تعدیل قیمت خودرو، الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، علت وضع موجود را نبود تعادل در عرضه و تقاضا می داند و تاکید می کند: تا زمانی که عدم تعادل در عرضه و تقاضای خودرو وجود دارد هیچ راهکاری دردی از جریان قیمت در بازار خودرو دوا نمی کند.

وی افزود: متاسفانه امروز دست همه در جیب خریداران واقعی خودرو است.

وی تصریح کرد: خودروساز با قیمت تمام شده خودرو را به بورس عرضه می کند و بورس کالا هم در این بستر سودی را برای خود و دلالان فراهم می کند و در نهایت این مصرف کننده نهایی است که در این بازار متضرر می شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: امروز به جهت کمبود در بازار خودرو و بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا هر کسی که امکان خرید از بورس کالا را دارد با نگاه دلالی و سرمایه‌گذاری وارد می شود و عملا دست مصرف کننده واقعی به خرید از این بازار نمی رسد.

دهقانی تنها راهکار بازار خودرو را اشباع بازار و پاسخ‌گویی به تقاضا دانست و بیان کرد: با پاسخ‌گویی مناسب به تقاضای بازار خودرو دیگر تقاضای کاذبی در این بازار ایجاد نخواهد شد و با کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار عملا این بازار جذابیتی برای واسطه ها نخواهد داشت.

وی در عین حال واردات موردنظر دولت را پاسخی برای نیاز کنونی بازار خودرو نداست و ادامه داد: با وجود بیش از 12 میلیون خودرو فرسوده و تقاضای سالیانه دو و نیم میلیون خودرو، عملا واردات محدود جوابگوی بازار خودرو نیست و با ناترازی که در این بازار حاکم است مشکل بازار خودرو با واردات حل نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: بازار خودرو با افزایش تولید داخل و تامین بخشی از این نیاز توسط واردات و شیب صعودی عرضه، قابل بهبود است و نهایتا منجر به شیب نزولی قیمت ها خواهد شد.

کد خبر 140230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha