دولت با تصمیمات غیر اقتصادی بر رشد نرخ دلار و قیمت خودرو دامن می زند / با وجود سیاست های تکلیفی و واردات محدود قیمت خودرو کنترل نمی شود

بازار خودرو همچنان به پیشروی قیمتی خود ادامه می‌دهد و در این میان کارشناسان شرایط کنونی بازار خودرو و قیمت ها را کاملا با سرمایه‌ای شدن بازار خودرو در ارتباط می دانند و معتقدند خودرو در کنار ارز، طلا و مسکن به کالایی برای حفظ ارزش دارایی تبدیل شده است و این شرایط موجب رشد قیمت خودرو هم‌راستا با انتظارات تورمی و رشد قیمت ارز شده است.

/ خبرنگار: زهرا حریری / به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از ثبت قیمت های نجومی در بازار خودرو، وزیر صمت در پاسخ به سوال نمایندگان ملت در خصوص علت شرایط قیمتی در بازار خودرو این جریان را متاثر از رشد قیمت دلار عنوان کرد و گفت: «چنانچه دلار پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند.»

سیدرضا فاطمی امین معتقد است که افزایش قیمت خودرو متاثر از نگاه مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و نوسانات ارز است بنابراین وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند.

با این وجود وزیر صمت راه‌حل شرایط کنونی را در درجه نخست ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو می‌داند و با توجه به اینکه تا آخر آذرماه خودروسازان توانسته‌اند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند تاکید می کند که تولید خودرو اکنون روند خوبی را طی می‌کند و موضوع واردات خودرو نیز از دو ماه پیش کلید خورده است و با این روند برآورد وزارت صمت این است که با تولید زیادی که در حال انجام است و در ماه‌های آتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با حجم گسترده‌ای که برای واردات پیش بینی شده است، بازار می‌تواند به تعادل برسد.

البته چندی پیش وزیر صمت با حضور در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به پرسش نمایندگان مبنی بر چرایی افزایش قیمت خودرو، راهکار دیگری را نیز برای کنترل قیمت ارائه کرده بود و در برابر انتقاد نمایندگان مبنی بر رشد قیمت خودرو خواستار تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه شده بود، طرحی که از نگاه وزیر می تواند قیمت در بازار خودرو را کنترل کند.

بر همین اساس وزیر صمت معتقد است با چهار راهکار عرضه خودرو در بورس کالا، افزایش تولید داخل، واردات و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت خودرو کنترل و حتی نزولی خواهد شد. این در شرایطی است که از نگاه کارشناسان آنچه رشد نجومی قیمت‌ها در بازار خودرو را طی چند هفته گذشته رقم زده، بیش از هر مساله دیگری، بالا رفتن انتظارات تورمی و صعود نرخ ارز بوده است.

تاثیر مستقیم نوسانات ارزی بر جهش قیمتی بازار خودرو

به گفته سعید مدنی مدیر عامل اسبق سایپا، شرایط کنونی بازار خودرو و قیمت ها کاملا با سرمایه‌ای شدن بازار خودرو در ارتباط است، به نحوی که خودرو در کنار ارز، طلا و مسکن به کالایی برای حفظ ارزش پول تبدیل شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به پاسخ اخیر وزیر صمت به علت شرایط کنونی قیمت خودرو و تاکید بر تاثیر نرخ ارز بر رشد قیمت‌ها در بازار خودرو گفت: علی‌رغم تمام مشکلات و گره‌هایی که در بازار خودرو وجود دارد اما معتقدم نکته‌ای که وزیر صمت بر آن تاکید می‌کند و نرخ ارز را علت افزایش قیمت خودرو در بازار می داند؛ درست است.

وی افزود: واقعیت این است که قیمت تمام کالاها از مصرفی و سرمایه ای در کشور با نرخ دلار گره خورده است و بر اساس آن ارزش‌گذاری و بالا و پایین می رود این اتفاق در حالی رخ می دهد که در کشوری هستیم که میزان صادرات آن به حدی است که کفاف واردات را می‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: متاسفانه مشکل اصلی اقدامی است که دولت‌ها گاها برای تامین کسری بودجه انجام می دهند و عمدا نرخ ارز را بالا می‌برند تا از مابه‌التفاوت نرخ دلار، کسری بودجه را جبران کنند طرحی در دولت قبل نیز صورت گرفت و به هیچ وجه ریشه های اقتصادی ندارد.

به گفته مدنی امروز قیمت خودرو در کشور متاثر از نرخ دلار و بی‌ثباتی اقتصادی به نحوی افزایش یافته است که با قیمت یک خودرو شاسی بلند با مدل 10 سال قبل در ایران، می‌توان یک بنز آخرین مدل سال را در آلمان خریداری کرد.

حذف سوداگری با عرضه تمام خودروها در بستر بورس کالا!

وی همچنین با توجه به راهکار مورد پذیرش دولت و مجلس برای بازار خودرو و تاکید بر عرضه تمام خودروها در بستر بورس کالا گفت: به یک دلیل ساده، بورسی شدن تمام خودروها نیز نمی‌تواند مانع رشد قیمت شود و آن، سهمیه 70 درصدی (50 درصد جوانی جمعیت و 20 درصد جایگزینی خودروهای فرسوده) مربوط به تکالیف قانونی خودروسازان است که این نیز از نوع تصمیمات سیاسی است چرا که با وجود چنین رانتی کماکان بازار خودرو محل جولان دلالی و سوداگری خواهد بود زیرا اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودروها از بین نمی‌رود.

وی در ادامه با انتقاد از ادامه سیاست های تکلیفی دولت در خصوص خودرو تاکید کرد: با وجود چنین سیاست‌هایی نمی‌توان قیمت خودرو را کنترل کرد اگر چه به نظر می‌رسد که وزارت صمت علاقمند به آزادسازی قیمت خودرو است تا تقاضای کاذب و حباب قیمتی ناشی از این تقاضای کاذب از بین برود.

مدیرعامل اسبق سایپا همچنین با بیان اینکه بورس کالا راهکار کلی مدیریت بازار خودرو و قیمت ها نیست، اظهار کرد: این راهکار نیز درمان موقتی برای بازار خودرو است و گرچه با عرضه خودرو در بورس کالا بخشی از سودی که نصیب دلالان می گردید به جیب خودروساز و مصرف کنندگان رفته و مسلما اوضاع بهتر از شرایط گذشته است اما نهایتا پس از مدتی اختلاف قیمت و دلال بازی در این بازار عود خواهد کرد.

آزادسازی قیمت تنها راه حل بازار خودرو

مدنی در تشریح این موضوع افزود: با وجود اجرای راهکار بورس کالا همچنان بخش زیادی از خریداران و متقاضیان بازارخودرو با مسیر خرید از بورس کالا آشنایی ندارند بنابراین فضای بورس فقط برای درصد کمی که دارای کد بورسی و توان مالی هستند فراهم است.

وی در ادامه تنها راه حل بازار خودرو را آزادسازی قیمت خودرو دانست؛ اتفاقی که بدون شک می تواند تقاضای کاذب در بازار خودرو را کنترل کند.

به گفته این مقام اسبق خودرویی با آزادسازی قیمت خودرو، چنانچه نرخ دلار هم افزایش یابد و خودرو هم متاثر از این جریان افزایش قیمت داشته باشد اما این بار، بازار خودرو حاشیه سود چندانی برای خریداران نخواهد داشت و در این صورت با کاهش تقاضا در بازار، خودروساز ناگزیر می‌شود دو راهکار کاهش قیمت و یا فروش تسهیلاتی را دنبال کند.

مدنی در پایان با اشاره به اینکه واردات خودرو نیز با وجود تبلیغات فراوان وزارت صمت، بعید است بتواند مانع موج سهمگین رشد قیمت خودرو در بازار شود، تصریح کرد: متاسفانه خبر واردات خودرو از مسائلی است که بر موج تنش بازار خودرو دامن زد و در ادامه افزایش نرخ دلار نیز بر موج قیمتی در بازار تاثیر گذاشت و در نهایت جهش قیمتی در بازار خودرو رخ داد.
 

کد خبر 140338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha