نگاهی به سوبا M4 فردا موتور در نمایشگاه خودرو تبریز

پس از معرفی جدیدترین محصول رده بالای گروه خودرو سازی فردا یعنی سوبا M4 در نمایشگاه خودرو تبریز می‌خواهیم نگاهی به این خودروی مینی ون جذاب بی‌اندازیم.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گروه خودرو سازی فردا یکی از خودروسازان خصوصی ایران است که سابقه زیادی در تولید و مونتاژ محصولات ایران خودرو دارد. این خودروساز در سال 1392 تاسیس شد و در ابتدا به مونتاژ محصولات ایران خودرو پرداخت.

اما فعالیت رسمی این خودروساز از سال 1396 با مونتاژ MG RX5 ادامه پیدا کرد و یک سال بعد اولین سری از این خودرو به مشتریان تحویل داده شد. اما بخت با فردا موتور یار نبود و به دلیل تحریم ها کمپانی MG ایران را ترک کرد. اما فردا موتور پا پس نکشید و در سال 1398 خودروی دانگ فنگ ژینگ SX6 را برای تولید به ایران آورد و آن‌را با نام فردا SX6 معرفی نمود.

چندی بعد فردا SX5 که همان دانگ فنگ ژینگ SX5 بود در ایران رونمایی شد و گروه خودروسازی فردا فعالیت خود را گسترش داد. سرانجام این خودروساز خوشنام به سراغ عضوی از خانواده فورتینگ دانگ فنگ رفت و M4 را رونمایی کرد.

سوبا M4 یکی از محصولات شرکت خودروسازی فردا است. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در اردیبهشت ماه 1401 رونمایی و به عموم معرفی شد. M4 در اصل محصولی از زیر برند فورتینگ محصول شرکت دانگ فنگ موتور چین است که در سال 2022 معرفی شد. نکته جالب توجه اینجاست که رونمایی این خودرو در ایران اولین رونمایی رسمی آن در بازارهای جهانی است.

بررسی طراحی ظاهری فردا M4

سوبا M4 خودرویی در کلاس MPV هاست که طراحی جدید و البته خاص و متفاوتی دارد. نکته مثبت ظاهر این خودرو طراحی بروز آن است که بر اساس ترند روز دنیا طراحی شده است. در نمای جلو اولین موردی که به چشم می‌خورد جلوپنجره بزرگ آن بوده که به سبک خودروهای لکسوس طراحی شده و دور تا دور آن با استفاده از خطوط کرومی که از سمت کنار خودرو تا این قسمت کشیده شده‌ همراه شده است.

 

سوبا ا4 فرداموتورز



چراغ های جلو به صورت چند ضلعی با زوایای تیز متصل به جلوپنجره طراحی شده‌ و از کنار آن یک نوار LED نازک تا روی سپر کشیده شده که نمای جذابی را به خودرو داده است. درب کاپوت نیز با خطوط نسبتا برجسته شکل گرفته و نمای جلوی این خودرو را عضلانی تر نمایش می دهد.

در نمای جانبی سوبا M4 درب های خودرو اندازه بزرگ و کشیده‌ای دارند و به همین علت شیشه‌ی درب های خودرو نیز بزرگ طراحی شده‌اند، در نتیجه فضای کابین نور و دید بسیار خوبی دارد. نکته جالب توجه این است که انتهای لچکی عقب روی ستون D یک حالت کریستالی مشکی قرار گرفته است. نکته دیگر استفاده از خطوط کرومی برای تزئین حاشیه شیشه درب هاست که یکی از این خطوط تا جلو پنجره خودرو کشیده شده است. رینگ های خودرو طراحی زیبایی دارند و از نظر اندازه نیز کاملا هماهنگ با بدنه خودرو است.

 

سوبا  ام 4



به بخش عقب سوبا M4 می‌رسیم جایی که شاهد طراحی محافظه کارانه تر و نسبتا ساده‌تری نسبت به بخش جلوی خودرو هستیم. چراغ های عقب بر اساس ترند روز دنیا طراحی شده که به صورت بهم پیوسته بوده و گرافیک داخلی آنها نیز زیبا و قابل قبول است. در قسمت بالای شیشه عقب یک باله نسبتا بزرگ و کشیده تعبیه شده که میان آن یک تو رفتگی وجود دارد و داخل آن چراغ سوم ترمز با طراحی عمودی قرار گرفته است. سپر عقب خودرو به دو بخش تقسیم شده که یکی همرنگ با بدنه و دیگری مشکی رنگ بوده که در این بخش میزبان دو چراغ نازک دنده عقب و یک چراغ مه شکن تکی در وسط است.

بررسی کابین و فضای داخلی سوبا M4

مانند طراحی بیرونی نمای کابین این محصول گروه خودرو سازی فردا مدرن و قابل پسند است. درون کابین فردا M4 در قسمت بالای داشبورد چرم قهوه‌ای، بخش وسط داشبورد یک طرح چوب با رنگ روشن و سپس پلاستیک خشک به کار رفته است. متریال کابین با کیفیت به نظر می رسد و در بلند مدت قطعا ماندگاری بالایی خواهند داشت. یک صفحه نمایش بزرگ برای این خودرو در نظر گرفته شده که به سبک محصولات روز مرسدس بنز با صفحه کیلومتر شمار یکی شده است.

 

سوبا ام4



همچنین خروجی هوای سیستم تهویه مطبوع نیز به صورت دایره طراحی شده‌اند. بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز در امتداد کنسول وسط در انتهای داشبورد تعبیه شده و زیر آن نیز یک مکان نسبتا بزرگ برای قرار دادن وسایل قرار گرفته است. غربیلک فرمان به صورت 3 شاخه با قطعات کرومی طراحی شده و فرم آن نیز به صورت D کات است. جنس و رنگبندی فرمان نیز همانند دیگر بخش های کابین به صورت دو رنگ است.

 

سوبا ام 4



این خودرو در کلاس مینی ون ها قرار دارد به همین علت چینش صندلی ها نیز به صورت 2+2+3 می باشد و به امکانات زیادی مجهزند. صندلی راننده و شاگرد و صندلی های ردیف دوم همگی مجهز به گرمکن و سردکن و تنظیم برقی هستند. همچنین صندلی راننده هم مجهز به ماساژور است. نکته قابل توجه این است که پشت صندلی های جلو برای سرنشینان ردیف دوم یک میز تعبیه شده که در خودروهای کمی در بازار ایران این آپشن قابل دسترسی است.


مشخصات فنی سوبا M4

محصول جدید گروه خودروسازی فردا از نظر مشخصات فنی مشابه با لاماری ایما محصول گروه آرین موتور بوده که نشان می‌دهد هر دو خودرو محصول شرکت دانگ فنگ موتور چین هستند. سوبا M4 از یک قلب تپنده 4 سیلندر 1/5 لیتری توربوشارژ بهره می برد که مجهز به فناوری GDI می‌باشد. این پیشرانه توربو توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را داراست. وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو هم بر عهده یک جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر است.

 

سوبا ام4



امکانات رفاهی و ایمنی سوبا M4

محصول جدید فردا موتورز از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بالایی قرار گرفته و با توجه به کلاس خودرو و سطح آن تاکنون رقیبی جدید نداشته است. این خودرو به امکاناتی مانند رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، اتو هلد، ترمز پارک برقی، فناوری حفظ خودرو بین خطوط، سنسور نور و باران، گرم‌کن و سردکن صندلی های ردیف اول و دوم، ماساژور تطبیقی صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی های ردیف اول و دوم (با قابلیت تنظیم عرضی صندلی های ردیف دوم)، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، تهویه اتوماتیک با تهویه مستقل برای سرنشینان عقب، فیلترپاک‌سازی هوا، ۸ کیسه هوای ۱۲ نقطه ای، هشدار برخورد از جلو و کنترل خودکار نور بالا، ترمزهای ABS مجهز به توزیع هوشمند نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS مجهز شده است.
 

کد خبر 140439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha