فیات 500؛ خودروی خاطره انگیز فیات در ایران

فیات 500 یکی دیگر از خودروهای مشهور کمپانی فیات است که سال‌های زیادی بر روی خط تولید این شرکت ایتالیایی حضور دارد. فیات 500 یک خودروی جمع و جور شهری در کنار فولکس بیتل افسانه‌ای و رنو 5 جزو پرفروش‌ترین خودروهای هاچ بک بود. به بهانه واردات نسخه‌های جدید خودروی خاطره انگیز فیات 500 نگاهی به ویژگی‌های این محصول جذاب و دوست داشتنی خواهیم انداخت.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فیات یک شرکت خودروساز ایتالیایی است که قدمت زیادی در زمینه تولید انواع خودرو از سواری و تجاری دارد. محصولات این شرکت خوشنام بیش از یک قرن است که در سرتاسر جهان به فروش رفته و طرفداران زیادی دارند. سابقه حضور فیات در ایران به چندین سال قبل از انقلاب بازگشته و از میان نسخه‌هایی که وارد ایران شدند دو مدل 131 و 132 تبدیل به پرفروش‌های فیات شده و طرفداران زیادی پیدا کردند.

فیات 500 نیز یکی دیگر از خودروهای مشهور کمپانی فیات بوده که سال‌های زیادی بر روی خط تولید این شرکت ایتالیایی حضور دارد. این خودروی جمع و جور شهری در کنار فولکس بیتل افسانه‌ای و رنو 5 جزو پرفروش‌ترین خودروهای هاچ بک بوده و نسل‌های مختلفی از آن تاکنون به تولید رسیده است. این خودرو برای اولین بار تحت عنوان توپولینو در سال 1935 معرفی شد. تولید نسخه اولیه تا سال 1955 ادامه یافت و سرانجام نسخه جدید آن تحت عنوان 500 به بازار آمد. تولید نسل جدید فیات 500 تا سال 1975 ادامه داشت و تا آن سال توانست به فروش 4 میلیون دستگاه رسیده و تبدیل به پرفروش ترین خووروی ایتالیایی شود.

 

فیات 500



فیات 500 در سال 2007 مجددا با نسخه‌ای جدید مانند بیتل به بازار عرضه شد و بازهم توانست به فروش بسیار بالایی در اکثر بازارهای جهانی دست پیدا کند. نسخه جدید این خودروی جذاب ایتالیایی با مدل‌های 2015 به صورت بسیار محدود و انگشت شمار شانس حضور در ایران را داشته و توانست بسیار مورد توجه اقشار مختلف جامعه خصوصا بانوان ایرانی قرار گیرد.

اکنون پس از گذشت چند سال از پس از صدور مجوز واردات خودرو توسط وزارت صمت شرکت پارسیان موتور که تا قبل از این اقدام به واردات خودروهای کار و تجاری فیات کرد بود قرار است دو نسخه از خودروهای سواری فیات را نیز از جمله فیات تیپو و فیات 500 را در مدل‌های 2023 به ایران بیاورد.

بررسی طراحی ظاهری فیات 500

این خودروی کوچک ایتالیایی در دسته خودروهای هاچ بک جمع و جور شهری قرار گرفته و ظاهر جذابی دارد.  به این دسته از خودروها City Car نیز گفته می‌شود. در نمای جلویی این کوچک جذاب شاهد وفاداری طراحان فیات به نسخه‌های خاطره انگیز و قدیمی این خودرو هستیم. چراغ‌های اصلی فرم دایره‌ای شکلی داشته و خبری از جلو پنجره بزرگ نیست. میان چراغ‌های اصلی ابتدا یک خط کرومی که میان آن نشان فیات تعبیه شده قرار دارد و پس از آن یک ورودی هوای باریک جا خوش کرده است.

 

فیات 500



زیر چراغ‌های اصلی نیز دو چراغ بیضی شکل وظیفه روشنایی در روز و چراغ‌های کوچک را بر عهده دارند. اما بر روی سپر جلو یک ورودی هوای ثانویه نسبتا بزرگ به همراه دو چراغ کوچک مه‌شکن قرار گرفته که در مجموع با دیگر اجزا ظاهری جذاب و اسپرت را برای این خودرو رقم زده است.

 

فیات 500



در نمای کناری اولین موردی که به چشم می‌خورد اندازه بزرگ درب‌های کناری است که ورود و خروج را برای سرنشینان ردیف عقب راحت‌تر کند. همچنین دیگر نکته طراحی این قسمت اندازه بزرگ شیشه‌های جانبی است که فضای کابین را بازتر می‌کند. گلگیرها هم کمی بیرون زده از بدنه طراحی شده و همین مورد سبب شده تا این خودرو کمی عضلانی به نظر برسد.

در نمای عقب فیات 500 شاهد این هستیم که بر خلاف بیشتر خودروهای هاچ بک طراحی بخش انتهایی به صورت مایل انجام شده و همین مورد باعث شده تا علاوه بر آیرودینامیک بهتر فضای بیشتری نیز برای سرنشینان عقب فراهم شود. چراغ‌های اصلی به صورت مربعی طراحی شده و بیرون از درب صندوق قرار گرفته‌اند.

 

فیات 500



بر روی درب صندوق نیز تنها محل نصب پلاک به همراه یک خط کرومی در بالای آن تعبیه شده. سپر عقب هم طراحی ساده اما هماهنگی با بدنه داشته ومیزبان چراغ‌های مه‌شکن و به همراه یک خط نسبتا بزرگ کرومی است.

بررسی طراحی داخلی فیات 500

با ورود به کابین کوچک‌ترین عضو فیات قطعا شگفت زده خواهید شد! چراکه با توجه به اینکه این خودرو در کلاس خودروهای کوچک شهری قرار دارد اما فصای کابین آن به شدت جادار و مناسب است. دیگر نکته طراحی داشبورد استفاده از المان‌های دایره‌ای مانند خروجی هوای تهویه مطبوع، کلیدهای کنترلی سیستم تهویه مطبوع، کلیدهای روی فرمان، نمایشگر تهویه مطبوع، صفحه کیلومتر شمار و پشت سری‌های صندلی است که هماهنگی زیادی با طراحی بیرونی خودرو دارد. در قسمت بالای داشبورد نیز سیستم مالتی مدیای خودرو به همراه یک نمایشگر نسبتا کوچک قرار گرفته است. همچنین لیور دنده نیز از کنسول میانی به انتهای داشبورد منتقل شده و دسترسی قابل قبولی دارد.

 

فیات 500



فضای کابین همانطور که اشاره کردیم بسیار جادار و مناسب بوده و صندلی‌های خودرو خصوصا ردیف جلو دربرگیرندگی بسیار خوبی دارند. ارگونومی کابین نیز دیگر نکته مثبت اتاق فیات 500 است که راننده دسترسی مناسبی به تمامی ادوات داشبورد دارد. کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد و کابین هم مطلوب ارزیابی شده و در نمونه‌های فول شاهد تریم دو رنگ برای این خودرو هستیم.

بررسی مشخصات فنی فیات 500

در بخش مشخصات فنی فیات 500 با پیشرانه‌های مختلفی از بنزینی گرفته تا دیزلی و حتی نمونه های برقی به بازار عرضه می‌شود. نسخه‌های بنزینی این خودروی جذاب شامل نمونه‌های 0.9 لیتری توربو شارژ، 1.2 لیتر و 1.4 لیتر تنفس طبیعی و 1.4 لیتر توربو شارژ می‌شود.

 

فیات 500



اما گمان می‌شود نسخه‌ای که قرار است توسط پارسیان موتور به بازار ایران عرضه شود نسخه 500S بوده که مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.4 لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور را دارد.

 

فیات 500



همچنین جعبه دنده‌های مختلفی نیز بر روی این خودرو قابل سفارش است که به احتمال زیاد نسخه‌ای که به ایران عرضه خواهد شد مجهز به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک خواهد بود که قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

نسخه S فیات 500 استاندارد آلایندگی یورو 6 را دارا بوده و مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی 4.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین این خودرو می‌تواند تا حداکثر 185 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد که عددی قابل توجه به نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی و ایمنی فیات 500

نماینده ریز جثه فیات در صورتی که در نسخه‌های فول وارد ایران شود امکانات بسیار خوبی دارد. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به آینه های جانبی برقی گرمکن دار، صفحه نمایشگر رنگی و لمسی۷ اینچی، نمایشگر فشار باد لاستیک، سیستم تهویه دوگانه مطبوع، سیستم کروز کنترل، سیستم صندلی کودک ایزوفیکس، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم ضد لغزش، سیستم کنترل خودرو در سربالایی، سیستم کنترل گشتاور موتور(MSR)، کیسه هوای جانبی و پرده ای سرنشینان، سنسور غروب و باران، مه شکن جلو و عقب، پورت USB – AUX و اتصالات بلوتوث و رینگهای آلومینیومی اشاره کرد.
 

کد خبر 140567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha