توقف تولید فورد فیستا رسما اعلام شد + جزئیات

فورد فیستا هاچ‌بک کوچک فورد در ماه ژوئن 2023 از خط تولید این شرکت کنار رفته و نسخه‌های برقی جدید جایگزین آن می‌شود. شاید برای ایرانی‌ها فورد فیستا چندان نام آشنا نباشد اما مدل دیگر این خودروساز یعنی فستیوا قطعا آشناست چرا که این خودروی هاچ‌بک جمع و جور شهری جد پراید است که سال‌ها پس از تولید و گردش میان شرکت‌های مختلف سرانجام تحت عنوان پراید پا به ایران گذاشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حال با توجه به برقی شدن خودروها و قانون‌های سخت گیرانه‌ای که دولت‌ها برای تولیدات خودروهای درون سوز وزن کرده‌اند شرکت‌های خودروساز یکی یکی در حال برقی کردن محصولات خود هستند. فورد نیز یکی از همین شرکت هاست که با معرفی چند خودروی برقی از جمله فورد ماستنگ MACH-E به جرگه خودروسازان برقی پیوسته است. جدیدا مارتین ساندر، رئیس شرکت فورد در اروپا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که در حال تسریع تلاش‌ها برای برقی کردن تمام خودروهای فورد تا سال 2030 میلادی بوده و به همین دلیل عرضه چند مدل از خودروهای فورد از جمله فیستا که در اروپا در حال تولید است را متوقف کرده تا جایگزین برقی آنها معرفی شود.

همچنین مارتین سندر گفته است که تا سال 2024 سه خودروی سواری الکتریکی هیجان انگیز و چهار وسیله نقلیه تجاری الکتریکی جدید را در اروپا معرفی کرده و این شرکت قصد دارد تا سال 2026 بیش از 600 هزار وسیله نقلیه الکتریکی را در اروپا بفروش برساند. این شرکت تایید کرده که برادر بزرگتر فیستا، شاسی بلند جمع و جور پوما تا سال 2024 به عنوان یک خودروی تمام الکتریکی در دسترس خواهد بود. این کراس اوور یکی از سه مدل برقی جدید فورد است.

فورد فیستا

فورد پوما به همراه دو SUV جدید شامل یک مدل کاربردی‌تر و یک کراس اوور اسپرت که هر دو بر اساس پلت فرم MEB گروه فولکس واگن هستند. پوما برقی در همان کارخانه خودروهای تجاری در کرایووا، رومانی ساخته خواهد شد.

این احتمال وجود دارد که بخشی از دلیل حذف فیستا در وهله اول به دلیل افزایش قیمت خودروهای کوچک شهری و کاهش فروش در این بخش در مقایسه با مدل‌های کراس اوور شهری و محبوب باشد. این تغییر رویه فورد به ساخت محصولات الکتریکی موجب می‌شود کارخانه کلن این شرکت، جایی که فیستا در آن ساخته می‌شود به یک مرکز تولید خودروهای برقی تبدیل شود که نسخه‌ای با نشان فورد از خودروهای مبتنی بر پلتفرم MEB مشترک با شرکت فولکس واگن در آن تولید شود. اولین مدل فورد با استفاده از این فناوری قرار است سال آینده تولید شود.

فورد فیستا پرفروش‌ترین خودروی بریتانیا است که تا کنون نزدیک به پنج میلیون دستگاه در طول عمر ۴۶ ساله خود تولید و به فروش رفته است. نکته جالب توجه این است که فورد فیستا در این سال‌ها در صدر جدول فروش قرار داشته اما جدیدا واکسهال کورسا جای این خودرو را گرفته است.

کد خبر 141763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha