کد خبر 141824
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
زیان ۱۲ میلیاردی از نگهداری خودروهای هایما ۸S

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مجمع عادی به طور فوق العاده این شرکت که با حضور اعضای هیات مدیره و سهامداران برگزار شد با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری به نام انحصار، گفت: طی نامه ای به وزیر صمت اعلام کردم که ایران خودرو با نگهداری خودروهای هایما ۸S در پارکینگ متحمل ۱۲ میلیارد تومان زیان شده و با فروش این خودروها به شیوه مزایده نیز متحمل زیان بیش تری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مهدی خطیبی، با بیان این مطلب افزود: در مورد خودرو هایما ۸S  همان طور که قبلا نیز اعلام شد تولیدات ابتدایی محصولات به دلایل فنی قابل عرضه به بازار نیست و این خودروها به نام مجموعه سند می خورد و پس از شش ماه نگه داری به عنوان خودرو معیوب به فروش می رسد.

وی اظهار داشت: بر این اساس ایران خودرو تصمیم گرفت تا این خودروها را به قیمت پایه عرضه در بورس به برخی کارشناسان و مدیران شرکت عرضه کند و به عنوان مدیرعامل ایران خودرو نام من در فهرست دریافت کنندگان این خودرو نیست.

خطیبی تصریح کرد: گرچه به عنوان مدیرعامل و حتی به اذعان سهام داران بخش خصوصی این شرکت در چارچوب مصوبات هیات مدیره اختیار انجام این کار را داشته ام، اما برخلاف برخی ادعاها هیچ اهدای خودرویی صورت نگرفته است و با اتهامات مطرح شده همکاران ما در ایران خودرو از دریافت این خودروها امتناع کردند و سندی به نام آن ها صادر نشد.

وی با طرح این سوال که چرا در تلویزیون و رسانه ها به مردم اطلاعات غلط می دهیم، افزود: برای رفع این ابهام طی نامه ای به وزیر محترم صمت اعلام کردم که ایران خودرو با نگهداری این خودروها در پارکینگ متحمل ۱۲ میلیارد تومان زیان شده و با فروش این خودروها به شیوه مزایده نیز متحمل زیان بیش تری خواهد شد.

خطیبی درخصوص واگذاری خودرو به برخی خواص یا دستگاه های دولتی نیز گفت: تاکنون هیچ اهدایی صورت نگرفته که پس گرفته شود و با صداقت می گویم که در مورد دستور رییس جمهوری مبنی بر عدم عرضه خودروهای پرتیراژ که با شیوه قرعه کشی عرضه می شود، هیچ اقدامی مغایر با قانون صورت نگرفته است.

وی گفت: پاسخ این ابهامات را برای رییس جمهوری ارسال و اعلام کردیم که حتی یک دستگاه از خودروهایی مانند پارس، رانا، دنا و ... که از طریق قرعه کشی عرضه می شود به هیچ شخص حقیقی یا شرکت خصوصی واگذار نشده است گرچه با شیوه کنونی عرضه خودرو نیز دستگاه های دولتی باید محلی برای تامین خودرو مورد نیازشان داشته باشند و نباید با این گونه ابهامات برای ایران خودرو حاشیه سازی شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در مورد برخی خودروهای عرضه شده در بورس کالا نیز تاکید می کنم که اطلاعات و آمار غلطی در مورد ایران خودرو داده شده و باید این موضوع بررسی و تبیین شود.

پیگیری حقوق سهامداران در اولویت

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در مورد انتقادات برخی سهامداران حاضر در مجمع مبنی بر تاثیر منفی مصوبه اخیر شورای رقابت و قیمت گذاری دستوری بر زیان دهی این شرکت و از بین رفتن سرمایه آن ها گفت: موضوع رفع قیمت گذاری دستوری را دنبال کرده ایم چرا که با توجه به سهام داری یک چهارم جمعیت کشور از طریق بازار سرمایه و سهام عدالت در ایران خودرو و حجم ریالی سهم بازار ایران خودرو متعقدیم که انحصار یک یا چند جانبه در صنعت خودرو وجود ندارد، اما متاسفانه به نام انحصار قیمت گذاری دستوری موجه می شود.

خطیبی با بیان این که به دلیل قیمت گذاری دستوری طی چند سال گذشته ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب سهام داران رفته است، افزود: نکته بعدی الزام قانونی دولت به جبران زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری محصولات است که این موضوع را پی گیری کرده و بخشی از این زیان به حساب دولت منظور شده است.

جهش ایران خودرو در حوزه توسعه محصول

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه محصول گفت: در این حوزه، از فروردین ماه امسال پروژه TF۲۱ را تعریف کردیم که از زمان شکل گیری این ایده تا تجاری سازی محصول، ۱۸ ماه طول می کشد، علاوه بر آن بر روی پلتفرم K۱۲۵ خودرو ری را طراحی شده که در نیمه سال آینده وارد بازار خواهد شد در بهمن ماه امسال نیز محصولات دنا جوانان با موتور EFP و تارای سال به تولید انبوه رسیده است، همچنین در ایران خودرو دیزل کشنده آتامان، کشنده H۵، پیکاپ فوتون و ... رونمایی و یا تولید شده است.

دستاوردهای مثبت تولید بر خط

خطیبی با بیان این که پس از هم قسم شدن کارکنان ایران خودرو، از ۳۱ اردیبهشت ماه امسال با تولید ناقص خودرو خداحافظی کردیم، گفت: با توقف تولید خودروهای ناقص شاهد رشد ۲۵ درصدی کیفیت تولیدات بودیم، گلوگاه های شبکه تامین شناسایی شد و اجرای این طرح تا ۳۰ آبان ماه امسال بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در ایران خودرو را به دنبال داشته است.

وی عبور مستقیم را بزرگ ترین پروژه  سال های اخیر ایران خودرو با فراهم کردن الزامات و رفع محدودیت ها دانست و گفت: رشد ۲۵ درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو با عبور مستقیم و در قالب اجرای ۲۷۹پروژه و به گونه ای حاصل شده که وضعیت کیفیت امسال محصولات ایران خودرو اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست.

زیان چند ده هزار میلیارد تومانی قیمت گذاری دستوری

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: آن چه صنعت خودرو را آزار داده و منجربه زیان چند ده هزار میلیارد تومانی خودروسازان شده، قیمت گذاری دستوری است، گرچه با عرضه خودرو در بورس افق روشنی برای واقعی شدن قیمت خودرو گشوده شده است.

خطیبی افزود: بررسی های آماری نیز نشان می دهد، ۸۰ درصد خریداران خودرو در بورس کالا، مصرف کننده نهایی بوده اند و تاکنون ۳۸ هزار دستگاه خودرو در بورس بدون زیان عرضه کرده ایم. عبور مستقیم و عرضه خودرو در بورس موجب شده تا در خرداد و دی ماه امسال ایران خودرو از نظر حجم ورود نقدینگی سرآمد بوده به نحوی که در خرداد ماه امسال ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و در دی ماه ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده است. علاوه بر آن، این میزان نقدینگی در دی ماه امسال با تولید و عرضه تعداد به مراتب کم تر محصولات به دست آمده است.

خروج از شمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت

در ابتدای این نشست رییس هیات مدیره ایران خودرو با اعلام دستور کار مجمع انجام سه اصلاح در اساسنامه در مورد  نحوه اطلاع رسانی به سهامداران بر اساس نامه هیات مدیره بورس را به رای گذاشت که مقرر شد این اطلاع رسانی علاوه بر روزنامه کثیر الانتشار ایران خودرو از طریق سامانه کدال به عنوان روش الکترونیکی مورد تایید بورس نیز صورت گیرد.

محمدرضا فیض بخش دستور دوم این جلسه را تکلیف سهام داران در مورد چگونگی خروج ایران خودرو از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت اعلام کرد و گفت: در این زمینه سه راهکار وجود دارد، نخست آن که بتوانیم روش قیمت گذاری را اصلاح کنیم چرا که اصلاح قیمت شاه بیت خروج ایران خودرو از زیان دهی است، دوم این که بتوانیم با همکاری مدیران شاهد کاهش قیمت تمام شده محصولات باشیم و راهکار سوم پرداختن به موضوع صادرات از نظر وزنی و ارزشی برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت پذیری است برای خروج از شمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت است.

مجمع دوم (عمومی فوق العاده) با دستور انتخاب اعضای هیات مدیره، برگزار شد و پنج عضو هیات مدیره ایران خودرو شامل کارکنان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان مدیریت صنعتی، سرمایه گذاری سلیم، تدبیر سرمایه آراد و پویا نمایان رستا با رای اکثریت سهام داران انتخاب شدند.

کد خبر 141824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha