قانونی که چالش‌های استانداردی کارکرده‌ها را برطرف می‌کند! / هیچ محدودیتی در تامین منابع ارزی کارکرده‌ها وجود ندارد

در حالی پس از کش‌وقوس‌های فراوان هیات عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو به کشور موافقت کردند که کماکان موضوع تامین ارز و تبعات آن بر تولید و صنعت داخل از دغدغه‌های بزرگ فعالان این صنعت است. با این وجود بسیاری از وکلای ملت معتقدند با رایزنی‌های صورت گرفته نه محدودیتی در تامین منابع ارزی واردات خودروهای کارکرده‌ وجود خواهد داشت و نه حضور این خودروها خللی در روند تولید و صنعت خودروسازی کشور ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از آن‌که رئیس مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت «با چراغ سبز مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح مجلس برای واردات خودروی کارکرده، انحصار بازار خودرو شکسته می شود»، برخی فعالان و کارشناسان بازار که تا پیش از این نیز از مخالفان واردات خودروی کارکرده بودند در واکنش به این اظهارنظر اعلام کردند که تصویب مصوبه واردات خودروهای کارکرده با وجود تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای واردات هیچ تاثیری در انحصار نخواهد داشت در حتی برخی مخالفان نیز جریان ورود کارکرده‌ها را موجب افت فروش و درآمد شرکت‌های خودروسازی دانستند.

حال سوالی که با مصوبه اخیر مطرح می‌شود این که به راستی طرح واردات خودروهای کارکرده در صورت اجرا چه تبعاتی را می‌تواند بر تولید و صنعت داخلی داشته باشد؟ ابهام اساسی‌تر این‌که با توجه به شرایط ارزی کشور آیا اصولا می‌توان امیدی به واردات کارکرده‌ها به بازار داشت و در صورت اجرای این طرح، بازار خودرو شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟

در این ارتباط سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز ضمن تاکید بر اینکه واردات خودرو هیچ‌گونه مشکلی در روند تولید و صنعت خودروسازی در کشور ایجاد نمی‌کند در پاسخ به برخی ابهامات در خصوص محدودیت منابع ارزی برای واردات خودروهای کارکرده گفت: از آنجا که در بحث واردات خودرو قانون‌گذار به موضوع ارز با منشا خارجی اشاره کرده است از این رو محدودیتی در منابع ارزی در جریان واردات خودروهای کارکرده وجود نخواهد داشت و با تامین ارز از محل ارزهای خارجی تا حدی زیادی نیاز این بخش تامین می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در طرح واردات خودروهای کارکرده هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند خودرو کارکرده به کشور وارد کند به خبرنگار پرشین خودرو گفت: معتقدم که واردات خودروهای کارکرده می‌تواند منجر به شکست بازار انحصاری خودرو شود. در واقع پیش‌بینی ما این است که با واردات، ناترازی تولید خودرو و مصرف از بین رفته و شاهد سقوط قیمت خودرو در بازار خواهیم بود اتفاقی که امروز نیز با اعلام اخبار مربوط به واردات در بازار خودرو رخ داده و قیمت خودرو در حال ریزش است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در خانه ملت همچنین با توجه به برخی مباحث در خصوص خدمات پس از فروش این خودروها تاکید کرد: برای واردات خودروهای کارکرده قانونی لحاظ شده که چالش‌های استانداردی و نمایندگی برطرف می‌شود،  قانونی که با هدف ایجاد سهولت در امر واردات تصویب شده است.

حسینی‌کیا در ادامه واردات خودروهای نو و کارکرده را فرصتی برای صنعت خودرو دانست و خاطرنشان کرد: واردات خودروهای کارکرده نه تنها آسیب به تولید داخل نیست بلکه فرصتی برای خودروسازان در راستای ارتقای کیفیت محصولات‌شان با هدف کسب رضایت مشتریان و افزایش سهم بازار خواهد بود.

وی با اشاره به نیاز سالانه کشور به حدود یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو یادآور شد: برآوردها نشان می‌دهد که نیاز سالانه بازار خودرو کشور حدود یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو است اما صنعت به طور میانگین در این سال‌ها حدود یک میلیون خودرو تولید کرده است و عملا نیاز 700 هزار متقاضی واقعی بدون پاسخ باقی مانده است. نیاز این تعداد از متقاضیان با خودروهای کارکرده پاسخ داده خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، نمایندگان مجلس در حالی اواخر خردادماه لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را تصویب کردن که براساس این مصوبه، 3 ماده شامل مواد 11 تا 13 به قانون ساماندهی بازار خودرو مصوب 1400 مجلس افزوده می‌شود. موادی که بر اساس آن واردات خودروهای کارکرده مجاز و حداکثر عمری که برای این خودروها درنظر گرفته شده، 5 سال است.

به فاصله کمتر از یک ماه هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوق‌العاده خود در 11 تیرماه، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» از نظر عدم مغایرت با سیاست‌های کلی نظام را بررسی کرد و بر این اساس واردات خودروهای کارکرده را مغایر سیاست‌های کلی ندانست.

در همین حال گفته می‌شود با توجه به نظر مثبت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص نسبت به واردات خودروی کارکرده به کشور و طی شدن همه فیلترهای قانونی و تایید رسمی شورای نگهبان، عملا بزرگ‌ترین مانع قانونی که می‌توانست جلوی ورود این خودروها به کشور را بگیرد، برداشته شده است بنابراین با رفع موانع قانونی از سوی قانون‌گذار به نظر می‌رسد، مصوبه واردات خودروهای کارکرده با ابلاغ آیین‌نامه خودروهای وارداتی تسهیل شود.

کد خبر 142951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha