تسلا رودستر ایلان ماسک کجاست!؟

در 7 فوریه تسلا رودستر، خودروی اسپرت الکتریکی گیلاسی رنگ ایلان ماسک وارد ششمین سال حضور در فضا شد. سال 2018 بود که شرکت اسپیس ایکس (یکی از شرکت‌های ایلان ماسک) با تصمیم بلندپروازانه خود برای پرتاب تسلا رودستر شخصی ایلان ماسک به فضا، توجه جهانی را به خود جلب کرد و این خودرو را به سفری طولانی به فضا فرستاد.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس آخرین گزارش وب‌سایت ردیابی whereisroadster.com، خودروی تسلا تاکنون حدود 3.4 دور خورشید چرخیده است و حدود 327 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. طی پنج سال گذشته، تسلا رودستر بیش از 4 میلیارد کیلومتر راه را طی کرده است. با این حال در سال 2020، این خودروی فضایی برای اولین بار با حداقل فاصله به مریخ نزدیک شد و از فاصله 8 میلیون کیلومتری مریخ یا حدود 20 برابر فاصله بین زمین و ماه نسبت به مریخ، عبور کرد. به سختی می توان با اطمینان مطلق گفت که اکنون تسلا رودستر ایلان ماسک کجاست. حتی تشخیص اینکه آیا تسلا رودستر در فضا هنوز سالم است یا در اثر تشعشعات فضایی از بین رفته است، غیرممکن به نظر می‌رسد. این امکان نیز وجود دارد که خودروی الکتریکی ایلان، در اثر تشعشعات خورشیدی آسیب دیده یا از بین رفته باشد.

از سال 2018، دیگر مشاهدات مستقیمی از خودروی تسلا رودستر وجود نداشته و حتی داده‌های فعلی نیز فقط بر اساس علائم محاسبه شده از مسیر ماشین است. ستاره شناسان نیز به نوبه خود انگیزه خاصی برای نظارت فعالانه بر خودرو ندارند، زیرا ارزش علمی زیادی ندارد. تسلا رودستر قرار بود به عنوان اولین ماموریت فالکون هوی در فوریه 2018 مورد استفاده قرار گیرد. حتی ایلان ماسک نیز با فرض شانس 50 درصدی، در موفقیت پرتاب این موشک تردید داشت. اما در نهایت پرتاب بدون مشکل انجام شد و از آن زمان تسلا رودستر الکتریکی بین مدارهای زمین و مریخ به دور خورشید می‌چرخد.

تسلا رودستر در فضا

نکته جالب اینجاست که قبل از پرتاب در سال 2018، اسپیس ایکس این خودرو را با اسرار مختلفی پر کرد. مانکنی با نام مستعار استارمن با یک لباس فضایی را درون خودرو نشاند و روی داشبورد تابلویی با نوشته «نترسید» که اشاره‌ای به داستان علمی تخیلی معروف «Hitchhiker's Guide to the Galaxy» داشت را قرار داد. همچنین این شرکت یک هارد مملو از آثار نویسنده علمی تخیلی ایزاک آسیموف و تابلویی با نام هزاران کارمند اسپیس ایکس نیز داخل این خودرو قرار داد.  

اکنون بعید است که تسلا رودستر تا سال 2035 از سیاره دیگری عبور کند از طرفی طبق گفته ناسا در سال‌های 2047 و 2050، دو عبور چند میلیون کیلومتری از مقابل زمین خواهد داشت. یک مقاله علمی در سال 2018 نیز تخمین زده است که احتمال برخورد این اتومبیل با زمین در 15 میلیون سال آینده تقریباً 22 درصد و احتمال برخورد آن با زهره یا خورشید 12 درصد است.

در نهایت، می‌توانید با مراجعه به سایت orbitsimulator.com و با انتخاب تسلا رودستر از فهرست، مسیر آینده آن را تجزیه و تحلیل کنید.

کد خبر 141881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha