پیشرفت ایران خودرو در ساخت و توسعه انواع پیشرانه‌های خودرو

ایران خودرو بزرگترین شرکت سازنده خودرو در ایران و غرب آسیا بوده که محصولات متنوعی را تاکنون تولید کرده است. در کنار تولید خودرو، آبی پوشان ایران خودرو سالیان سال است که به تولید پیشرانه‌های مختلف نیز پرداخته و ید طولایی در این بخش دارند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تولید پیشرانه یکی از مهمترین اقداماتی است که خودروسازهای بزرگ سراسر دنیا انجام می‌دهند، ایران خودرو به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو در ایران و غرب آسیا سالهاست در زمینه تولید و توسعه پیشرانه‌های مختلف فعالیت می‌کند. این شرکت اولین موتور ملی را با تولید زیر ۱۰۰۰ عدد آغاز کرده و اکنون بیش از ۱۱۵ هزار دستگاه پیشرانه در سال تولید می‌کند. از جمله پیشرانه‌هایی که ایران خودرو تاکنون تولید کرده می‌توان به TU۵، TU۳ و EF۷ اشاره کرد که بر روی محصولات این شرکت قرار گرفته‌اند.

طی سال‌های اخیر با توجه به اینکه ایران مجددا تحریم شد صنعت خودروسازی یکی از بزرگترین بخش‌هایی بود که ضرر بسیاری متحمل شد و به دنبال آن اتفاقات بدی رخ داد. از تعویق تحویل خودرو به متقاضیان تا نبود قطعات مختلف برای تولید خودرو. در این میان خودروسازان بزرگی مانند ایران خودرو علاوه بر موارد ذکر شده با مشکلات بزرگتری مانند ناقص ماندن پروژه‌ ساخت خودروهای مشترک، پلتفرم‌ها و پیشرانه‌های مختلف مواجه شدند. اما رفته رفته با توسعه برخی برنامه‌های راهبردی این شرکت‌ها تا حدودی به روزهای خوش گذشته بازگشته‌اند.

پس از آنکه مهدی خطیبی سکان هدایت ایران خودرو را بر عهده گرفت این شرکت در مدت اندکی سامان گرفته و حرکت‌های رو به جلوی بزرگی داشت. ایفای تعهدات معوق، افزایش تولید، تولید محصولات جدید، افزایش کیفیت تولید، بالا بردن سطح خدمات پس از فروش، کاهش زیان تولید و زیان انباشته از جمله اقداماتی بود که در دوره جدید فعالیت ایران خودرو صورت گرفت. اما ایران خودرو تنها به این موارد بسنده نکرد و گام‌های بزرگتری در راستای پیشرفت خود برداشت. گام‌هایی که خصوصا در مسیر افزایش درآمدهای شرکت و افزایش کیفیت تولیدات خود برداشته شد.  

یکی از این قدم‌ها توسعه پیشرانه‌های TU و EF بوده که نسخه‌های جدیدی از این پیشرانه‌ها تولید شده و بر روی خودروهای جدید ایران خودرو قرار گرفت. در قدم اول ایران خودرو پیشرانه معروف TU۵ خود را دستخوش تغییرات مثبتی کرد و آن را تحت عنوان TU۵ پلاس رونمایی کرد. بیشترین تفاوت این پیشرانه با نسل قبلی افزایش توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت بود. همچنین ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو ۵، کاهش اصطحکاک‌ داخل موتور (پیستون‌های ضد سایش)، کاهش مصرف سوخت و ارتقای تکنولوژی موتور (تجهیز به سیستم CVVT یا زمان‌بندی متغیر سوپاپ) از دیگر نقاط قوت این پیشرانه جدید است.

پس از توسعه موفقیت آمیز پیشرانه TU۵P ایران خودرو بر روی دیگر پیشرانه ملی خود یعنی EF۷ هم توسعه و تحقیقاتش را آغاز کرد و سرانجام نسل جدید پیشرانه ملی EF۷ را تحت عنوان EFP یا همان EF۷ پلاس رونمایی کرد. EFP نیز مانند پیشرانه قبلی از بسیاری جهات نسبت به نسل قبلی خود ارتقا پیدا کرد و نسخه توربوشارژ آن تبدیل به قوی‌ترین پیشرانه ملی شد. بزرگترین نقطه قوت پیشرانه‌های جدید ایران خودرو مصرف پایین و آلایندگی کمتر نسبت به پیشرانه‌های قدیمی بوده و در طرف مقابل نیز قدرت و گشتاور آنها بیشتر از قبل شده است.

ایران خودرو

اما در کنار توسعه و تولید پیشرانه‌های جدید، ایران خودرو قصد دارد تا یک پروژه با نام ایران خودرو پاورترین راه اندازی کند. هدف از ایجاد این پروژه، راه‌اندازی یک شرکت پایه در توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران خودرو است. وظیفه این شرکت بازاریابی، سفارش‌گذاری و فروش پیشرانه، گیربکس و اکسل به بازارهای خارج از گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین بازارهای بین‌المللی است.

شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌ خودرو، ضمن افزایش ساخت داخل تولیدات سایر خودروسازان و خودکفایی بیشتر در صنعت خودرو به افزایش محصولات هم کمک خواهد کرد. خودکفایی بیشتر در صنعت خودرو به افزایش محصولات هم کمک خواهد کرد.

پاورترین چیست؟

در اصل پاور ترین همان سیستم پیشرانه است. مجموعه‌ای که با چند عضو مهم تشکیل شده و می‌تواند خودرو را به حرکت درآورد. این مجموعه مهم شامل موتور خودرو، گیربکس، دیفرانسیل، محورها و ... است. در این سیستم پاورترین نیرو توسط موتور خودرو ایجاد شده و توسط اعضای دیگر یک به یک با عبور از آنها به چرخ‌ها می‌رود.

در اصل پروژه ایران خودرو پاورترین به همین اصل و تعریف بازمی‌گردد. این شرکت بزرگ قصد دارد تا تحت عنوان شرکت توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو، پروژه ایران خودرو پاورترین را راه اندازی کرده و تبدیل به بزرگترین تولید کننده موتور و  قوای محرکه در ایران و خاورمیانه شود.

اکنون محصولات متنوع موتور و قوای محرکه ایران خودرو در شرکت‌های چرخشگر، ایدم، محور خودرو، نیرومحرکه و محورسازان طراحی و تولید شده که این شرکت قصد دارد تا این تولیدات را با ساختار بهتری مدیریت کرده و تعداد فروش خود را افزایش دهد. ایران خودرو در حال حاضر با شرکت‌های مطرح دیگری همچون سایپا، دیارخودرو، زامیاد و عقاب همکاری کرده و وظیفه تامین نیازهای قوای محرکه این شرکت‌ها را برعهده دارد.

ایران خودرو پاورترین قصد دارد تا نیازهای ایران‌خودرو و دیگر شرکت‌ها را دریافت و به شرکت‌های دیگر مانند ایدم، چرخشگر، ایپکو و محورسازان منتقل کرده و این شرکت‌ها با توجه به میزان سفارش تولید کنند. هدف از راه ایران خودرو پاورترین، تجمیع فعالیت‌ها و اقدامات حوزه قوای محرکه و جلوگیری از موازی‌کاری بوده و در چند سال آینده تاثیر ملموسی در میزان فروش و درآمد گروه صنعتی ایران خودرو ایجاد خواهد شد که رضایت سهام‌داران را نیز به همراه خواهد داشت.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم علیمردان عظیمی فشی مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو ادامه راه تولید و توسعه پیشرانه های این گروه خودروسازی را به کجا رهنمون خواهد کرد.

کد خبر 142072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha