بررسی، معرفی و مقایسه هایما 8S و دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S دو خودروی کراس اوور بازار ایران هستند که هر دو آنها از خودروهای جدید محسوب می‌شود. این دو خودروی چینی از نظر مشخصات فنی جزو خودروهای مهم بازار داخل هستند که قابلیت رقابت بسیاری با خودروهای هم‌رده خود از دیگر کشورها را دارند.در این مقاله به معرفی و بررسی دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S پرداختیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروهای کراس اوور چند سالی است که در سراسر دنیا بسیار مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گرفته و طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. این خودروها بواسطه فضای بیشتر و طراحی بهتر از خودروهای سدان جای آنها را در بازار گرفته و اکنون تعداد زیادی از خودروسازان دنیا محصولات متعددی را در این کلاس خودرویی معرفی کرده‌اند. در این میان شاید بتوان خودروسازان چینی را جزو یکی از پیشروترین خودروسازان در سراسر دنیا دانست که پیشرفت بسیار خوبی را طی سال‌های اخیر بدست آورده و محصولات متنوعشان در سراسر دنیا عرضه شده است. 

8S

در ایران نیز خودروهای کراس اوور طی سالیان اخیر خصوصا با ورود طیف وسیعی از خودروهای چینی طرفداران بسیاری پیدا کرده و در راس نگاه‌ها قرار گرفته‌اند. خودروسازان چینی که در ایران محصولاتشان عرضه می‌شود از این وضعیت متلاطم بازار ایران بهترین استفاده را کرده و با معرفی محصولات مختلف در این بازار یکه‌تازی می‌کنند. در این میان خودروهایی نیز هستند که ارزش خرید بالایی دارند و می‌توانند خود را به مشتریان ثابت کنند. 

PRESTIGE

دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S از جمله این خودروها هستند که اتفاقا با اینکه زمان زیادی از معرفی آنها نگذشته است اما طرفداران بسیاری پیدا کرده و بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این دو خودرو به فاصله کمی از هم رونمایی شدند و همچنین از نظر کلاس بندی نیز تفاوت کمی دارند اما از نظر فنی شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. همین مورد سبب شده تا این دو خودروی کراس اوور چینی در کنار همدیگر قرار گرفته و به رقابت بپردازند.

دیگنیتی پرستیژ در اصل نسخه قوی‌تر دیگنیتی پرایم بوده و محصولی از شرکت بهمن است. دیگنیتی در اصل خودرویی چینی بوده و کمپانی مادر آن شرکت بزرگ دانگ فنگ است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی به نمایش عموم درآمد و همچنین برای اولین بار و تحت عنوان دیگنیتی در سال ۱۴۰۰ به بازار ایران عرضه شد. ابتدا گروه بهمن دیگنیتی را در نسخه ضعیف‌تر که پرایم نام داشت به فروش رساند که به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو در کنار یک جعبه دنده CVT مجهز شده بود. اما در نهایت نسخه قوی‌تر که از نظر فنی خودرویی بسیار بهتر بود را تحت عنوان دیگنیتی پرستیژ به بازار معرفی کرد. 

PRESTIGE

هایما 8S نیز یک خودروی کراس اوور خانوادگی است که توسط ایران خودرو، شریک تجاری هایما در ایران به فروش می‌رسد. هایما در ایران تبدیل به یک کمپانی خوشنام شده و از ابتدا با عرضه خودروهایی نظیر هایما S7 و هایما S5 توانست بازار بسیار خوبی پیدا کند. خودروهای هایما در ایران توسط ایران خودرو مونتاژ می‌شوند و از این رو از نظر خدمات پس از فروش نیز وضعیت بسیار خوبی دارند. پس از فروش موفقیت آمیز مدل‌های S7 و S5 و همچنین داغ‌تر شدن بازار خودروهای کراس اوور ایران خودرو نیز تصمیم گرفت خودرویی جدید و قابل رقابت با رقبای سرسخت بازار را وارد کند، به همین خاطر در نمایشگاه خودرو تهران سال ۱۴۰۱ هایما 8S را رونمایی کرد. 

8S

مقایسه طراحی ظاهری دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S 

از نظر طراحی با دو خودروی جذاب روبرو هستیم که هر کدام در نوع خود حرف‌هایی برای گفتن دارند. با توجه به اینکه قضاوت در مورد طراحی ظاهری یک خودرو امری سلیقه‌ای است نمی‌توانیم بگوییم کدام خودرو زیباتر است اما صرفا به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت که در نهایت خودتان قضاوت کنید. 

دیگنیتی پرستیژ همانطور که اشاره کردیم در سال ۲۰۱۹ رونمایی شده و طراحی آن به نسبت خط طراحی‌های امروز متفاوت است اما همچنان ظاهر جذابی دارد، ضمن اینکه از نظر کلاس خودرویی دیگنیتی در کلاس کراس اوورهای کوپه قرار می‌گیرد که تا قبل از آن تنها بی ام و X4 و X6 در ایران حضور داشتند. همین نوع طراحی و ظاهر جذاب و اسپرت سبب شد تا جوانان بسیاری به سمت این خودرو کشیده و به آن القاب مختلفی را مانند X4 چینی بدهند. 

PRESTIGE

دیگنیتی پرستیژ در نمای جلو چراغ‌هایی کشیده و اخمگین دارد که ظاهر این خودرو را بیش از پیش تهاجمی و خشن کرده است. جلوپنجره نیز بخش بعدی است که طراحی کشیده و نسبتا بزرگی دارد و داخل آن به اصطلاح کهکشانی تزئین شده است. همچنین فرم سپر نیز اسپرت‌تر از نسخه قبلی شده و همه و همه نشان دهنده آن است که با یک خودرو اسپرت و چشم نواز روبرو هستیم. 

در نمای جانبی دیگنیتی پرستیژ اولین و مهمترین موردی که به چشم می‌خورد نوع طراحی و کلاس آن است. با توجه به اینکه دیگنیتی یک کراس اوور کوپه است ستون C و D با زاویه تندی طراحی شده‌اند. همچنین وجود خط‌های برجسته بر روی بدنه به همراه بیرون زدگی گلگیر عقب سبب شده تا دیگنیتی خودرویی عضلانی به نظر برسد. همچنین اندازه رینگ‌ها نیز در نسخه پرستیژ بزرگتر شده که یک اتفاق مثبت محسوب می‌شود. 

PRESTIGE

در قسمت عقب دیگنیتی پرستیژ اما شاهد طراحی به‌روز بر اساس ترند روز دنیا هستیم. چراغ‌های عقب ظاهری کشیده و نسبتا باریک دارند و به یکدیگر از طریق یک نوار LED نازک متصل شده‌اند. چراغ‌ها به صورت کامل بر روی درب صندوق طراحی شده و به همین خاطر یک سری چراغ نیز بر روی سپر خودرو تعبیه شده است. بر روی سپر نیز علاوه بر چراغ‌ها دو خروجی دوگانه اگزوز واقعی تعبیه شده تا بیش از پیش نشان دهد که با یک خودروی اسپرت روبرو هستیم. 

PRESTIGE

اما در هایما 8S شاهد یک طراحی به‌روزتر نسبت به دیگنیتی پرستیژ هستیم که ممکن است برای برخی افراد مهم باشد. در نمای جلوی این خودرو شاهد یک زبان طراحی جدید هستیم که در آن چراغ‌های روشنایی روز به صورت یک خط نسبتا کشیده، نازک و کمی مایل طراحی شده و در بالاترین قسمت نمای جلو قرار گرفته است. کمی پایین‌تر از چراغ‌های روز و در اصل روی سپر خودرو داخل یک قاب بزرگ چراغ‌های اصلی و مه‌شکن خودرو قرار دارند. جلوپنجره نیز ظاهری کشیده و نسبتا پهنی دارد و طراحی داخلی آن مانند دیگنیتی به صورت کهکشانی بوده و دورتادور آن با خطوط کروم تزئین شده است. 

8S

در نمای جانبی هایما 8S شاهد طراحی پر زرق و برقی هستیم که البته ظاهر ساده‌تری نسبت به دیگنیتی دارد. یک خط دیگر از انتهای چراغ عقب شروع شده و تا بالای دستگیره درب عقب کشیده شده و حجم دهی خوبی را به این قسمت خودرو داده است. رینگ‌های خودرو طراحی و سایز مناسبی دارند و به اسپرت‌تر شدن این کراس اوور کمک بزرگی کرده‌اند. 

8S

در بخش عقب هایما 8S با یک طراحی مدرن و پر از خطوط حجیم و شکسته روبرو هستیم که نمای عقب این خودرو را بیشتر از سایر قسمت‌ها اسپرت‌ کرده است. چراغ‌های اصلی به صورت دو تکه و داخل یک قاب مشکی رنگ قرار گرفته‌ که توسط یک نوار LED باریک به یکدیگر وصل شده‌اند. سپر عقب هم به دو بخش تقسیم شده که بخش بالایی آن اطراف صندوق همرنگ با بدنه خودرو بوده و بخش پایینی نیز به رنگ مشکی درآمده است. چراغ‌های مه شکن به همراه شب نماهای خودرو به صورت عمودی طراحی شده و در دو طرف قسمت بالای سپر قرار گرفته‌اند. انتهای سپر نیز دو خروجی بزرگ اگزوز در دو طرف آن تعبیه شده که خوشبختانه واقعی هستند. 

8S


مقایسه کابین دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S

در بخش کابین در هر دو خودرو شاهد طراحی متفاوت و البته مدرنی هستیم که سلایق مختلف را پوشش می‌دهند. درون کابین دیگنیتی پرستیژ بر روی داشبورد میانی که کمی مایل به سمت راننده طراحی شده ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع قرار دارد و پس از آن یک صفحه نمایش لمسی بزرگ قرار گرفته است. در بخش انتهایی داشبورد نیز یک صفحه نمایش لمسی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده که خوانایی خوبی نیز دارد. 

فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده و غربیلک آن هم به صورت 3 شاخه به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل طراحی شده است. صفحه کیلومتر شمار یکی از معدود تفات‌های نسخه پرستیژ با نسخه پرایم است که در این خودرو به صورت تمام دیجیتالی درآمده است. اما یکی از نکات منفی کابین این خودرو استفاده از قطعات دکوراتیو با رنگ مشکی پیانویی براق است که در کوتاه مدت خط و خش‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند.

PRESTIGE

در این طرف میدان کابین هایما 8S نیز طراحی جذاب و قابل قبولی دارد. در داخل کابین هایما 8S سطح داشبورد کمی پایین آمده و در بالاترین قسمت آن یک صفحه نمایشگر نسبتا بزرگ از روی داشبورد بیرون زده است. زیر نمایشگر خودرو نیز دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده که با خطوط کرومی تزئین شده‌اند. زیر دریچه‌ها نیز یک خط کرومی قرار گرفته که به صورت شکسته از سمت راست داشبورد تا کنار لیور دنده کشیده شده و ظاهر کابین و داشبورد را اسپرت کرده است. در قسمت انتهایی داشبورد نیز کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند که بر خلاف دیگنیتی لمسی نبوده و به صورت فیزیکی قرار دارند. 

غربیلک فرمان به صورت 3 شاخه به همراه کلیدهای کنترلی در دو طرف است و همچنین فرمان نیز به صورت D کات طراحی شده که علاوه بر زیبایی باعث شده تا فضای پا برای راننده کمی بیشتر شود. صفحه کیلومتر شمار خودرو نیز به صورت کاملا دیجیتالی بوده و کنتراست و گرافیک خوبی دارد. مانند دیگنیتی پرستیژ داخل داشبورد و کابین هایما 8S نیز از قطعات دکوراتیو مشکی پیانویی استفاده شده که در مدت زمان کمی خط و خش‌های زیادی را به خود جذب خواهد کرد. 

8S

از نظر فضای پا و سر در ردیف جلوی هر دو خودرو فضای خوبی را شاهد هستیم و راننده و سرنشین جلو به هیچ وجه با مشکل خاصی روبرو نخواهند شد. ارگونومی در هر دو خودرو کاملا مناسب بوده و از این رو هر دو در یک سطح قرار دارند. همچنین فضای پا و سر در ردیف دوم هایما 8S نیز مناسب ارزیابی شده اما در دیگنیتی به علت مدل طراحی آن و زاویه زیاد ستون‌های C و D کمی فضای سر در ردیف عقب کمتر از هایما 8S است. فضای صندوق نیز در هایما 8S نسبت به دیگنیتی پرستیژ بیشتر بوده و از این رو می‌توان نماینده ایران خودرو و هایما را بیشتر مناسب خانواده‌ها دانست. همچنین لازم به ذکر است که متریال به کار رفته درون کابین و داشبورد هر دو خودرو در رده بالایی قرار دارد.

مقایسه مشخصات فنی هایما 8S و دیگنیتی پرستیژ

در بخش فنی نیز با دو خودرو نسبتا مشابه روبرو هستیم. در این طرف میدان هایما 8S مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه از سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GDI بهره می‌برد که یک نکته مثبت تلقی می‌شود. جعبه دنده‌ای که برای این خودرو در نظر گرفته شده یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک یا همان 6AT است که تا قبل از این خودرو در نسخه جدید هایما S5 که در ایران مونتاژ می‌شود، به کار رفته بود. این جعبه دنده وظیفه دارد تا قدرت تولید شده توسط موتور خودرو را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل کند. طبق اعلام شرکت نیز شتاب 0 تا 100 این خودرو 7/8 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7/2 لیتر در هر 100 کیلومتر است. 
 

8S

در طرف مقابل دیگنیتی پرستیژ به یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو شارژ تجهیز شده که می‌تواند 228 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن بر متر گشتاور را تولید کند. پیشرانه دیگنیتی پرستیژ نیز به سیستم پاشش سوخت مستقیم یا GDi مجهز شده است. جعبه دنده دیگنیتی پرستیژ نیز مانند هایما 8S از نوع 6 سرعته اتوماتیک AT است که نیروی پیشرانه را به محور جلو انتقال می‌دهد. شتاب دیگنیتی پرستیژ در حدود 10 ثانیه بوده که نسبت به هایما 8S کمی بیشتر است. 

PRESTIGE


مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S 

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو در دسته خودروهای پر آپشن قرار داشته و امتیاز بالایی را در این بخش خواهند گرفت اما در برخی موارد هایما 8S از دیگنیتی پرستیژ بالاتر است. 

دیگنیتی پرستیژ به امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد لاستیک  (TPMS)، سیستم کنترل کشش، سانروف، حالت های مختلف رانندگی، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی، سنسور عقب، صندلی ۱۰ حالته برقی راننده، صندلی ۴ حالته برقی شاگرد، گرم‌کن صندلی های جلو، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور و سیستم تهویه اتوماتیک مجهز شده است. 

PRESTIGE

هایما 8S اما به امکانات کامل‌تری نظیر سیستم پیشگیری از تصادف، رانندگی خودکار بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری، رادار نقطه کور، رادار خطی، سقف پانوراما، ایربگ های جلو و کناری و پرده ای، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری و کنترل هرزگردی، ترمز پارک برقی، سنور پارک جلو و عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، دی لایت، سنسور نور و باران، سیستم مالتی مدیا، بلوتوث، درب صندوق برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید مجهز شده است. 

8S


 

هایما 8S در اوایل سال ۱۴۰۲ یک میلیارد و 47 میلیون تومان در کارخانه و حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورده است.

از طرفی دیگنیتی پرستیژ در کارخانه یک میلیارد و 120 میلیون تومان و حدود 3 میلیارد تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. 

کد خبر 142289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha