معرفی و بررسی کلاس خودرویی سدان؛ سگمنت سدان چه ویژگی‌هایی دارد؟

سگمنت سدان از ابتدای اختراع خودرو رفته رفته شکل گرفت و تبدیل به قدیمی‌ترین سگمنت خودرویی شد. خودروهای سدان تا ده‌ها سال پرفروش‌ترین کلاس‌ خودرویی در دنیا بود و مردم هر ساله از این کلاس خودرویی بیش از کلاس‌های دیگر استقبال می‌کردند. در اصل می‌توان خودروهای سدان را رایج‌ترین کلاس خودرویی دانست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امروزه کلاس‌بندی در خودروها بسیار زیاد شده و خودروهای عجیب و غریب با طراحی‌های متعجب کننده در سراسر دنیا بیش از پیش دیده می‌شود. خودروهایی که تشخیص سگمنت آنها بسیار مشکل بوده و نمی‌توان مشخص کرد که کدام خودرو مختص به چه کلاسی است. میان تعداد زیاد کلاس خودرویی از کراس اوورها گرفته تا شاسی بلندها، پیکاپ‌ها، کوپه، رودستر و … خودروهای سدان از قدیم وجود داشته و تا همین چند سال قبل جزو پرفروش‌ترین سگمنت خودروهای جهان بوده است.

سدان‌

خودروهای سدان (Sedan) رواج زیادی داشتند اما رفته رفته با حضور سگمنت‌های جدید مانند کراس اوورها این رتبه از چنگ سدان‌ها درآمد و به کراس اوورها واگذار شد. اما همچنان خودروهای سدان از پرطرفدارترین کلاس‌های خودرویی بوده و هنوز هم خواهان زیادی دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ویژگی‌های سگمنت سدان بپردازیم. 

خودرو سدان به خودرویی گفته می‌شود که از نظر ظاهری به سه بخش کاپوت یا موتور، کابین و صندوق عقب تقسیم شده و فضای صندوق عقب کاملا مجزا از فضای کابین است. به صورت کلی طراحی خودروها بر اساس باکس‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر بخش خودرو از جمله کابین و یا محفظه موتور هر کدام در یک باکس قرار می‌گیرند. خودروهای سدان در واقع از ۳ باکس (Three Box) تشکیل شده است. 

سدان‌

بر اساس این روش طراحی می‌توان خودروهای کوپه را ساده‌ترین نوع در میان تمام سگمنت‌های خودرویی دانست اما سدان‌ها بخاطر دارا بودن درب‌های اضافه ردیف عقب و به دنبال آن افزایش فضای کابین خصوصا در قسمت عقب محبوبیت بسیار بیشتری داشته و نسبت به سایر خودروها فروش بالاتری نیز داشته و دارد. اما به‌وجود آمدن خودروهای سدان به سال‌ها قبل باز می‌گردد. سال‌هایی که هنوز خودرو اختراع نشده و در برخی کشورهای دنیا خصوصا کشورهای اروپایی اتاق‌هایی یک یا چند نفره وجود داشت که به صورت مجلل طراحی شده و مخصوص افراد متمول و ثروتمند بود. 

این افراد برای جابه‌جایی به جای اسب و درشکه و کالسکه از این وسیله استفاده می‌کردند. اتاق این وسیله عموما تنها برای یک نفر کافی بوده و در دو طرف آن میله‌های بزرگی قرار داشت تا خدمتکاران این افراد هنگام جابجایی، دسته‌ها را بلند کرده و آن‌را حرکت دهند. واژه Sedan از ریشه اصلی خود به زبان ایتالیایی وارد شد و یک کلمه جدید شکل گرفت که به معنای صندلی لوکسی که سوار بر پایه‌های بلند است، بود.

تا سال‌ها تولید خودروهای سدان با همان طراحی و فرم همیشگی ادامه داشت اما با پیشرفت صنعت خودرو و ابداع طراحی‌های جدید، رفته رفته تنوع این سگمنت خودرویی نیز بیشتر شد و خودروهای مختلفی با طراحی‌های جدید در این دسته قرار گرفتند. اما از همان ابتدا برای اینکه نوع طراحی این خودروها با یکدیگر اشتباه گرفته نشود برای هر مدل خاص نام متفاوتی در نظر گرفته شد. از ناچبک سدان گرفته تا خودروهای فست بک و لیفت بک. 

سدان‌

ناچ بک سدان‌ها در واقع همان نوع رایج و اصلی خودروهای سدان است. در این مدل صندوق به صورت کاملا مجزا از بدنه طراحی شده و هنگام باز کردن درب صندوق شیشه عقب ثابت می‌ماند. در این مدل از سدان‌ها عموما فضای صندوق عقب بیشتر از مدل‌های دیگر است. خودروهای رایج مانند انواع پژو، سمند، پراید، مرسدس بنز کلاس S و E و C و…. از این نوع سدان‌ها هستند. 

سدان‌

سدان‌های فست بک اما به نوعی از خودروهای سدان گفته می‌شود که ظاهر اسپرت‌تری نسبت به سدان‌های معمولی دارد. در این خودروها زاویه ستون C خودرو با شیب بسیار ملایمی تا انتهای آن کشیده شده و در اصل آنچنان نمی‌توان صندوق عقب را متمایز از بدنه دانست. اما همچنان در این مدل نیز درب صندوق عقب و شیشه به صورت دو عضو مجزا هستند. خودروهایی نظیر مرسدس بنز CLS و پورشه پانامرا از جمله این خودروها هستند. 

سدان‌

سدان‌های لیفت بک نیز به نوعی دیگر از سدان‌ها گفته می‌شود که ظاهر آنها شباهت زیادی با خودروهای فست بک دارد. ستون C در این خودروها نیز با زاویه بسیار ملایمی کشیده شده و فضای صندوق به راحتی قابل تشخیص و تمایز از قسمت کابین نیست. اما بر خلاف خودروهای فست بک، در خودروهای لیفت بک شیشه عقب نیز با باز شدن درب صندوق کاملا باز می‌شود. لازم به ذکر است که به این مدل خودروها هاچ بک سدان نیز گفته می‌شود. خودروهایی نظیر سیتروئن زانتیا و یا سایپا ۱۴۱ از این مدل خودروها هستند. 

سدان‌


 

کد خبر 142400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha