معرفی و آشنایی با چراغ مخصوص روز؛ دی‌لایت خودرو چه کاربردی دارد؟

امروزه بیش از ۹۰ درصد خودروهای تولید شده در سراسر دنیا مجهز به دی لایت است. چراغ مخصوص روز یا همان دی لایت (Daylight) یکی از امکانات ایمنی در خودروهای روز دنیاست که رفته رفته از یک مورد تقریبا خاص برای برخی از خودروها تبدیل به یک استاندارد لازم برای تمامی خودروهای روز دنیا شده است.

به گزارش پرشین خودرو، امروزه خودروهای زیادی را در سطح شهرها می‌بینیم که در روز نیز چراغ‌هایی با نور کمتر از چراغ‌های اصلی را روشن دارند. مطمئنا برای برخی این سوال پیش آمده است که چرا در روز چراغ‌ها باید روشن باشند؟ برخی گمان می‌کنند که راننده فراموش کرده تا چراغ خودروی خود را خاموش کند و با هزار زحمت به راننده قصد دارند بفهمانند که چراغ‌هایش روشن است! اما این چراغ‌ها در واقع چراغ‌های اصلی خودرو که شامل نور بالا و پایین می‌شود نیست. این چراغ‌ها دی لایت (Daylight) یا چراغ مخصوص روز نام دارند.  این سیستم به صورت کلی وظیفه دارد تا در روز نیز یک نور استاندارد را برای خودرو تامین کند تا توسط دیگر راننده‌ها و یا عابران پیاده قابل تشخیص باشد.

daylight

دی لایت یا همان چراغ مخصوص روز همانطور که از نامش مشخص است چراغی با یک نور استاندارد و کمتر از میزان نور چراغ‌های اصلی خودروست که برای رانندگی در طول روز و زمان‌هایی که نور اطراف اتفاقا کافی است استفاده می‌شود. دیلایت امروزه در خودروها تبدیل به یک استاندارد ایمنی شده و استفاده آن در بسیاری از خودروها الزامی شده است. در ایران نیز اخیرا وزارت صمت طی یک ابلاغیه به تمام خودروسازان دولتی و خصوصی داخلی دستور داده است تا در سال جاری تمامی این شرکت‌ها ملزم به رعایت برخی استانداردها در تمامی محصولات خود باشند. 

دیلایت و استفاده از چراغ‌های مخصوص روز یکی از همین استانداردها بوده که خودروسازان موظفند تا در سال جاری تمامی محصولات قدیمی و جدید خود که بر روی خط تولید قرار دارد را به این امکان ایمنی مجهز کنند. حال ممکن است این سوال در ذهن شما پدید آید که چرا باید در روز چراغ‌های خودرو روشن باشد؟ ممکن است هوا در زمان روشنایی و روز آلوده و یا ابری باشد، آنگاه وجود دی لایت موجب می‌شود تا خودروها برای یکدیگر و همچنین برای عابران پیاده راحت‌تر قابل شناسایی بوده و از بروز حوادث جلوگیری شود. 

daylight

همچنین استفاده از دیلایت حتی در زمانی که هوا صاف و آفتابی است باز هم یک اطمینان خاطر برای راننده و البته عابران پیاده است تا بیش از پیش با دقت کامل یکدیگر را ببینند. البته به جز جنبه ایمنی و بسیار مهم چراغ‌های مخصوص روز، جنبه زیبایی را نیز باید به آن اضافه کنیم. چرا که وجود دی لایت در بسیاری از خودروها علاوه بر اینکه استفاده ایمنی دارد به آیتمی برای زیبایی ظاهری نیز تبدیل شده است. 

دیلایت بیش از ۵ دهه است که بر روی خودروها مورد استفاده قرار گرفته است. نکته جالب توجه اینجاست که دی‌لایت برای اولین بار در کشورهای منطقه اسکاندیناوی و اروپای شمالی مورد استفاده قرار گرفت. در این کشورها به دلیل آب و هوای ابری و مه آلود و یا بارانی عموما خودروها چندان قابل تشخیص نبودند و راننده‌ها مجبور بودند تا چراغ‌های اصلی و یا مه‌شکن خود را روشن کنند. اما این چراغ‌ها بواسطه میزان و نوع پخش نوری که داشتند تنها برای راننده که جلوی خود را ببیند کافی بود اما برای دیگر راننده‌ها و خصوصا عابران پیاده کارایی چندانی نداشتند. همین مورد موجب شد تا دی لایت بوجود آید. 

daylight

چراغ‌های مخصوص روز سبب شد تا آمار تصادفات در این کشورها به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و به همین خاطر رفته رفته در خودروهایی که مختص این کشورها بودند دی لایت مورد استفاده قرار گرفت. با گسترش استفاده از چراغ مخصوص روز در خودروها دیگر کشورها نیز بخاطر کارایی این امکان ایمنی از آن استقبال کرده و در دهه ۷۰میلادی ابتدا کانادا و سپس نروژ از این سیستم بر روی خودروهای خود استفاده کردند. سرانجام در دهه ۹۰ میلادی استفاده از دیلایت در آمریکا نیز شروع و در سال ۲۰۰۸ استفاده از دیلایت در تمام خودروهای بازار آمریکا اجباری شد. در سال ۲۰۱۱ نیز استفاده از دی لایت در کشورهای اروپایی تبدیل به یک استاندارد مهم گردید. 

daylight

دی لایت‌ها از ابتدای روشن شدن خودرو روشن بوده و راننده به هیچ وجه نمی‌تواند از طریق اهرم نور خودرو بر روی آن کنترلی داشته و یا آن‌را خاموش کند. در برخی خودروها دی لایت حکم چراغ‌های کوچک را نیز ایفا کرده و پس از روشن شدن چراغ‌های اصلی خاموش می‌شوند اما در برخی دیگر ثابت مانده و تنها با خاموش کردن خودرو آنها نیز خاموش می‌شوند. دی لایت‌ها امروزه از تکنولوژی LED بهره‌مند هستند، از این رو روشن بودنشان نه آسیبی به باتری خودرو می‌زند و نه در کوتاه مدت خراب می‌شوند. نور آنها نیز استاندارد بوده و موجب آزار دیگر راننده‌ها و عابران پیاده نخواهد بود.

daylight

کد خبر 142292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha