کلاستر خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

کلاستر خودرو یا همان صفحه کیلومترشمار که جلوآمپر نیز نامیده می‌شود یکی از بخش‌های مهم در خودرو است که در مدل‌های مختلفی وجود دارد. وظیفه کلاستر به صورت کلی نمایش اطلاعات مختلف و مهم از خودرو برای راننده است. وجود این قسمت در خودرو یک امر حیاتی بوده و هیچ خودرویی امروزه وجود ندارد که کلاستر نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کلاستر که در فارسی به آن صفحه کیلومتر شمار یا جلو آمپر گفته می‌شود همانطور که اشاره کردیم یکی از بخش‌های کاربردی در خودرو است. این قسمت در اصل درون داشبورد و پشت فرمان قرار دارد و امروزه در حالت‌های مختلفی وجود دارد. صفحه کیلومتر شمار می‌تواند راننده را از وضعیت خودرو مطلع و بروز مشکلات مختلف را از طریق پیام‌های آنالوگ یا دیجیتال به راننده اطلاع دهد.

از جمله این اطلاعات می‌توان به سرعت لحظه‌ای، دور موتور، دمای آب موتور یا همان آمپر آب، میزان سوخت در باک خودرو، وضعیت دنده در خودروهای اتوماتیک، اطلاعات کروز کنترل، سیستم GSI یا همان راهنمای تعویض دنده خصوصا در خودروهای دنده دستی، کامپیوتر سفری، تمام خطاهای موجود در خودرو به صورت آنالوگ با روشن شدن یک چراغ مخصوص و یا نمایش به صورت گرافیکی و دیجیتالی و وضعیت باد تایرها و ... اشاره کرد. 

Cluster

کلاستر وظیفه نمایش اطلاعات مختلفی از خودرو را به راننده دارد. این بخش مهم از همان ابتدای ساخت خودرو با اشکال بسیار ساده‌تر از انواع مورد استفاده در خودروهای امروزی به کار رفته و به مرور زمان تکامل یافته است. صفحه کیلومتر شمار ابتدا در خودروها به صورت عقربه‌های آنالوگ بود و در خودروهای اولیه تنها سرعت و دور موتور را نمایش می‌دادند اما رفته رفته جلو آمپرها تکامل یافتند و اکنون نسبت به قبل تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده‌اند. 

Cluster

در کلاسترها اطلاعات مختلفی برای راننده نمایش داده می‌شود. از جمله این اطلاعات می‌توان به سرعت لحظه‌ای، دور موتور، دمای آب موتور یا همان آمپر آب، میزان سوخت در باک خودرو، وضعیت دنده در خودروهای اتوماتیک، اطلاعات کروز کنترل، سیستم GSI یا همان راهنمای تعویض دنده خصوصا در خودروهای دنده دستی، کامپیوتر سفری، تمام خطاهای موجود در خودرو به صورت آنالوگ با روشن شدن یک چراغ مخصوص و یا نمایش به صورت گرافیکی و دیجیتالی و وضعیت باد تایرها و ... اشاره کرد. 

کلاستر سال‌ها با همین مدل‌های آنالوگ که به مرور زمان کامپیوتر سفری نیز به آن اضافه شد در خودروها به کار رفتند تا اینکه در این بخش نیز یک انقلاب بزرگ صورت گرفت و جلوآمپرهای تمام دیجیتال خلق شد

Cluster

‌کلاسترها امروزه به صورت کلی به دو نوع دیجیتالی و آنالوگ تقسیم می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم از ابتدا جلو آمپرها تنها به صورت آنالوگ بوده و در همان مدل‌های اولیه تنها کیلومتر طی شده، سرعت و دور موتور را نمایش می‌دادند اما رفته رفته با تغییر سیم‌کشی در خودروها و تکامل وسایل نقلیه و ECU ها نوع کلاسترها نیز تغییر پیدا کرد. به مرور زمان علاوه بر سرعت و دور موتور، نمایش میزان سوخت باقیمانده در باک خودرو و دمای آب نیز به این قسمت اضافه شد. 

Cluster

پس از آن بسیاری از چراغ‌های مختلف خودرو، عقربه‌ها و درجه‌های دیگر نیز به قسمت صفحه کیلومتر شمار خودرو اضافه شدند تا این بخش را کامل‌تر از قبل کنند. در ادامه کامپیوتر سفری در خودروها مورد استفاده قرار گرفت و همین مورد سبب شد تا در بخش کلاستر یک صفحه نمایش کوچک به کار رفته و دیگر بسیاری از اعلان‌های خودرو از حالت چراغ یا درجه خارج شده و بر روی کامپیوتر سفری نمایش داده شود. اما همچنان عقربه‌های سرعت و دور موتور به صورت آنالوگ در این جلوآمپرها مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

Cluster

کلاستر سال‌ها با همین مدل‌های آنالوگ که به مرور زمان کامپیوتر سفری نیز به آن اضافه شد در خودروها به کار رفتند تا اینکه در این بخش نیز یک انقلاب بزرگ صورت گرفت و جلوآمپرهای تمام دیجیتال خلق شد. کلاسترهای دیجیتالی از یک صفحه نمایش عریض و بزرگ تشکیل شده که درون آن دیگر خبری از قسمت‌های آنالوگ و عقربه و …. نیست و تمام اطلاعات خودرو به صورت دیجیتالی و با گرافیک‌های مخصوص به راننده نشان داده می‌شود. وجود این نوع از صفحات کیلومترشمار سبب شد تا بسیاری از آپشن‌های جدید ایمنی و رفاهی نیز به‌وجود آمده و یا به‌روز شوند. 

Cluster

کد خبر 142502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha