معرفی و بررسی ویژگی‌های پیشرانه ME16 سایپا

پیشرانه ME16 جدیدترین پیشرانه ساخت نارنجی پوشان سایپا بوده که توسط مگاموتور، شرکت زیرمجموعه این خودروساز داخلی تولید شده و قرار است تا بزودی در برخی محصولات رده بالای سایپا یعنی شاهین پلاس و کادیلا مورد استفاده قرار گیرد. این پیشرانه نسبت به پیشرانه‌های قبلی سایپا جنبه‌های مثبت زیادی داشته و یک جهش بزرگ برای سایپا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سایپا در نهایت پس از گمانه‌زنی‌های مختلف از سری جدید پیشرانه‌های خودرو تحت عنوان ME16 طی مراسمی با حضور فاطمی امین وزیر صمت و همچنین محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا رونمایی کرد. پیشرانه ME۱۶ نسخه ایرانیزه شده پیشرانه EC5 کمپانی پژو - سیتروئن فرانسه است که با همت مهندسان سایپا داخلی‌سازی شده و قرار است به‌زودی بر روی محصولات جدید سایپا قرار گیرد. گفتنی است سایپا از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بر روی بومی‌سازی این پیشرانه تحقیقات خود را آغاز کرد و سرانجام خروجی آن تبدیل به یک پیشرانه توانمند، کم‌مصرف و کم‌استهلاک شد.

سایپا طی سالیان سال همکاری عمیق و بزرگی با همتای فرانسوی خود یعنی کمپانی سیتروئن داشت و از زمان تولید ژیان در ایران این همکاری آغاز و تا ده‌ها سال بعد ادامه یافت. ثمره این همکاری تاکنون خودروها و فناوری‌های زیادی است که تا دهه ۹۰ شمسی نیز در جریان بود. پس از برجام سیتروئن با قدرت بیشتری به همکاری با سایپا ادامه داد و در برنامه‌های خود قصد تولید پیشرانه EC5 را داشت تا بر روی محصولات جدید سایپا و همچنین خودروهای جدید خود در ایران قرار دهد. اما پس از اینکه ایران مجددا تحریم شد ناگهان خودروسازان کشور به یکباره با مشکلات بزرگی مواجه و درگیر شدند. 

پس از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران کمپانی‌های بزرگی که در ایران فعالیت داشتند یکی یکی مجبور شدند ایران را ترک کرده و تولیدات خود را پایان دهند. سیتروئن نیز یکی از همین شرکت‌ها بود که در میانه همکاری‌های جدید و بزرگ خود با سایپا پشت این شرکت با سابقه و بزرگ ایرانی را خالی کرد و از ایران خارج شد. در آن زمان که بسیاری از پروژه‌های بزرگ تعلیق شده و نیمه تمام ماندند اما سایپا به واسطه همت مهندسان و کارکنان خود تمام پروژه‌های نیمه کاره را مجدد اغاز کرد و به میدان بازگشت. 

یکی از پروژه‌هایی که سایپا و سیتروئن در حال انجام آن بودند همانطور که اشاره کردیم پروژه تولید پیشرانه EC5 بود. این پیشرانه قرار بود تا در محصولات تولیدی سایپا و سیتروئن در ایران مورد استفاده قرار گیرد. پس از خروج سیتروئن، سایپا با اتکا به دانش فنی مهندسان ایرانی مجددا پروژه تولید پیشرانه EC5 را احیا کرده و از سر گرفت. اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بود که سایپا اعلام کرد کار بر روی تولید پیشرانه ME16 خود را آغاز کرده و قرار است تا به‌زودی این پشیرانه بومی را به تولید انبوه برساند. نکته جالب توجه اینجاست که پیشرانه ‌EC5 نسخه بروز شده و ارتقا یافته پیشرانه معروف TU5 ایران خودرو بود که نسبت به آن پیشرانه فناوری به‌روزتر و راندمان بهتری داشت.

موتور ME16

پیشرانه ME16 سایپا اولین پیشرانه ۱۶ سوپاپ این خودروساز است که پس از پیشرانه M15 متولد شد. مشخصات فنی پیشرانه ME16 مشابه به پیشرانه EC5 گروه پژو - سیتروئن بوده اما در برخی موارد نسبت به نمونه فرانسوی بهتر است. این پیشرانه یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری خطی تنفس طبیعی بوده که توان تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را داراست. بدین صورت ME16 را می‌توان قدرتمندترین پیشرانه تنفس طبیعی تولید داخل دانست چرا که پیشرانه‌هایی نظیر TU5 پلاس که در اصل تا حدود زیادی مشابه به همین پیشرانه است توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین موتور ME16 سایپا به استاندارد آلایندگی یورو ۵ تجهیز شده ‌که یک نکته مثبت و حائز اهمیت است. 

همچنین پیشرانه جدید سایپا نسبت به سایر پیشرانه‌های موجود در بازار از فناوری به‌روزتر و قطعات با کیفیت‌تر بهره می‌برد که ثمره آنها پیشرانه‌ای شده که کمترین استهلاک را میان پیشرانه‌های داخلی در ازای بیشترین راندمان دارد. همچنین مصرف سوخت نیز در این پیشرانه به طور چشمگیری نسبت به سایر پیشرانه‌های تنفس طبیعی داخلی کمتر است. یکی دیگر از مزیت‌های پیشرانه ME16 این است که این پیشرانه در خط تولید شرکت مگاموتور، زیرمجموعه بزرگ سایپا قرار داشته که بیش از ۶۰ درصد آن به صورت رباتیک با استفاده از مجهزترین ربات‌ها تولید می‌شود. 

تندر90 ایرانی

تاسیس خط تولید مگاموتور به زمان تولید تندر ۹۰ بازمی‌گردد که در آن پیشرانه‌های تندر ۹۰ تولید می‌شد. این خط تولید بسیار مجهز را کمپانی بزرگ کروز آلمان ساخته است. این خط تولید به صورت تمام اتوماتیک و برقی بوده که خطا در تولید پیشرانه را به حداقل رسانده و می‌تواند پیشرانه‌های شناسنامه دار را تولید کند. در پیشرانه‌هایی که شناسنامه دارند مشخص است که هر قطعه در چه تاریخ و ساعتی در کدام پیشرانه تولید و به کار رفته است. نتیجه این اقدام این است که خدمات پس از فروش با کیفیت و سرعت بالاتری رقم می‌خورد و در نهایت به دنبال آن رضایت حداکثر مشتری خواهد بود. 

شاهین پلاس

همچنین این خط تولید توانایی تولید بیش از ۶۰۰ دستگاه را در روز داشته که سبب می‌شود تا تولیدات سایپا با رشد بالایی روبرو شوند. با ورود این پیشرانه اتفاقات بسیار مثبتی برای تولیدات سایپا رقم خواهد خورد. یکی از جنبه‌های مثبت این رویداد این است که کمبود قطعه و خصوصا موتور برای محصولات سایپا نه تنها جبران شده بلکه تولیدات این شرکت بیش از پیش افزایش خواهد داشت. همچنین نصب این موتور بر روی محصولاتی مانند شاهین پلاس و شاهین اتوماتیک سبب می‌شود تا رضایت مشتریان این شرکت بیش از قبل بالا رفته و مقبولیت در آنها افزایش یابد.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم و مثبت تولید پیشرانه ME16 این است که به سبب کیفیت بالای آن و به‌کارگیری قطعات با متریال درست و مناسب امکان صادرات این پیشرانه نیز محیا می‌شود. بسیاری از خودروهای روز دنیا نیاز به پیشرانه‌ای با استهلاک و مصرف پایین داشته که پیشرانه ME16 قطعا یکی از نماینده‌های رفع این نیاز خواهد بود. همچنین تولید پیشرانه ME16 با بیش از ۹۰ درصد داخلی سازی باعث شده تا اشتغال در داخل به طور چشمگیری افزایش یافته و همچنین ارزبری و اتکا به خارج نیز کاهش زیادی داشته باشد. قرار است این پیشرانه با کیفیت در خودروهایی نظیر شاهین اتوماتیک، شاهین پلاس، کادیلا و دیگر محصولات رده بالای سایپا در آینده قرار گیرد.

کد خبر 142356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha