سایپا پرچمدار خودروهای تولید داخل با ۸ محصول جدید

سایپا یکی از دو خودروساز بزرگ وطنی بوده که علیرغم وجود مشکلات متعدد در حوزه تولید خودرو، از تحریم‌های سنگین گرفته تا مشکلات در تامین و ساخت قطعات توانسته است با تولید محصولاتی به‌روز در بازار کشور، کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهد. این شرکت اکنون با معرفی هشت خودروی جدید گام بزرگی در ساخت و عرضه خودروهای جدید با مشخصات مختلف برداشته و تبدیل به پرچمدار ساخت خودروهای بومی در ایران شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودروی کشور طی سال‌های اخیر با مشکلات بزرگ مختلفی روبرو شده و دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات بزرگ از تحریم‌های سنگین و طاقت فرسا گرفته تا تامین قطعات، همه و همه دست به دست هم دادند تا بازار خودروی کشور را از پیشرفت باز داشته و توسعه محصولات با کندی روبرو شود. در این بین خودروسازان داخلی بزرگ با اینکه مشکلات زیادی را متحمل شدند اما دست از پیشرفت و ساخت محصولات با کیفیت برنداشته و با وجود تمام سختی‌ها این راه پر پیچ و خم را ادامه دادند.  

شاهین

سایپا یکی از همین خودروسازان بزرگ است که توانسته با وجود مشکلات ذکر شده مسیر پیشرفت و توسعه را پیش گرفته و در این راه پیشرو باشد. سایپا با وجود تحریم‌ها و رفتن همتای فرانسوی‌اش یعنی سیتروئن از ایران و لغو شدن تمام پروژه‌های مشترکش با این شرکت توانست با همت مهندسان و مدیران خود این مسیر پر چالش را از سر گرفته و توسعه محصولات خود را یک تنه ادامه دهد. همین مورد سبب شد تا رفته رفته سایپا پروژه‌های نیمه کاره خود را به پایان رسانده و علاوه بر آن پروژه‌های جدید بزرگی را شروع کند.

شرکت سایپا توانست در این مدت اندک علاوه بر تولید پیشرانه ME۱۶ که نسخه ایرانیزه شده پیشرانه EC۵ پژو - سیتروئن بود و البته نسبت به نمونه فرانسوی بازدهی بسیار بهتری را داشت، ۸ محصول جدید را معرفی کند. نکته قابل توجه اینجاست که حتی با اینکه هنوز برخی از محصولات جدید این شرکت به بازار عرضه نشده‌اند اما هم اکنون سهم سایپا از محصولات داخلی بیش از ۶۰ درصد است. با این تفاسیر می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت عرضه محصولات جدید این سهم افزایش پیدا خواهد کرد.

سایپا علاوه بر تولید محصولات جدید و ساخت و توسعه قطعات مرتبط، پس از صدور مجوز واردات خودرو توسط وزارت صمت جزو شرکت‌های پیشرو در زمینه واردات نیز بود. این شرکت با وارد کردن محصولات جذابی مانند چانگان CS۳۵ پلاس، چانگان CS۵۵ و چانگان UNI-T توانست نام خود را به عنوان اولین شرکت وارد کننده ثبت کند. لازم به ذکر است که سایپا توانست در میان شرکت‌های واردکننده اولین محموله خودروهای وارداتی را نیز به مرحله پلاک گذاری و تحویل برساند.

شاهین CVT

شاهین CVT یکی از خودروهای جدیدی است که سایپا رونمایی کرده و قصد دارد تا در سال جاری آن را وارد جاده‌های کشور کند. این خودرو از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه دنده‌ای نداشته و تنها در بخش فنی و گیربکس تفاوت دارد. از جمله تغییرات نسخه اتوماتیک شاهین با نسخه دنده‌ای اضافه شدن خط کروم بالای محل نصب پلاک عقب، کروم کاری جلو پنجره متفاوت و آنتن کوسه‌ای از جمله تغییرات شاهین CVT است. اما درون کابین تفاوت‌های بیشتری رخ داده و به‌روزرسانی‌های متعددی را شاهد هستیم. از جمله این تغییرات می‌توان به تریم دو رنگ داشبورد و کابین، قطعات دکوراتیو متفاوت، امکانات رفاهی بهتر و بهبود کیفیت متریال کابین و داشبورد اشاره کرد.

شاهین

شاهین CVT همانطور که از نامش مشخص است در بخش فنی تنها تفاوتی که با نسخه دنده‌ای یا همان شاهین G پیدا کرده مجهز شدن به یک گیربکس اتوماتیک CVT به جای جعبه دنده ۵ سرعته دستی است. این خودرو همان پیشرانه M۱۵ توربو ساخت شرکت مگاموتور را داشته که یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را داراست که برای خودرویی در این سگمنت مناسب ارزیابی می‌شود. همچنین شاهین CVT به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شده است.

شاهین پلاس

شاهین پلاس عضو جدید دیگری از خانواده شاهین است که نسبت به نسخه‌های فعلی تفاوت‌هایی در بخش مشخصات فنی و امکانات رفاهی داشته اما از نظر ظاهری مانند نسخه‌های قبلی است. شاهین PLUS را در واقع می‌توان نخستین خودروی سایپا دانست که از پیشرانه جدید این خودروساز داخلی یعنی ME۱۶ بهره می‌برد. همچنین این خودرو در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه خواهد شد.  

شاهین پلاس همانطور که اشاره کردیم از نظر ظاهری تفاوتی با شاهین‌های قبلی نداشته اما در بخش داخلی شاهد رخ دادن برخی تغییرات و تفاوت‌ها هستیم. تریم داخلی کاملا تغییر پیدا کرده و رو دری‌ها نیز با طراحی جدید همراه خواهند شد. همچنین امکانات رفاهی شاهین پلاس نیز نسبت به نسخه‌های قبلی شاهین دستخوش تغییرات مثبتی شده تا شاهین پلاس در رده بالاتری نسبت به شاهین‌های قبلی قرار گیرد.  

شاهین پلاس

شاهین پلاس در بخش فنی قرار است در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شود. این خودروی سدان خانوادگی جزو اولین خودروهای سایپا بوده که به پیشرانه ME۱۶ مجهز شده است. پیشرانه ME۱۶ یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی تنفس طبیعی است. این پیشرانه بر روی شاهین پلاس توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین این پیشرانه به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز مجهز شده است. نسخه دنده دستی شاهین پلاس به یک گیربکس ۵ سرعته دستی با فناوری آیسین مجهز شده و نسخه اتوماتیک آن نیز یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE را دارد.  

کادیلا (تندر ۹۰ ایرانی)

کادیلا نام جدیدترین محصول شرکت سایپاست که اخیرا توسط این شرکت معرفی شد. کادیلا در اصل همان خودروی محبوب تندر۹۰ بوده که سایپا تصمیم گرفت آن را ایرانیزه کرده و با نام کادیلا وارد بازار کند. این خودرو ابتدا P۹۰ نام داشت اما سرانجام نام نهایی کادیلا برای آن انتخاب شد.  

کادیلا از نظر ظاهری تفاوت‌های مثبت بسیاری با تندر ۹۰ داشته و در اصل یک نسخه فیس لیفت برای L۹۰ محبوب محسوب می‌شود. نمای جلو و عقل به کل تغییر کرده و سایپا سعی کرده تا شکل و ظاهر بسیار جداب‌تری از تندر۹۰ را تولید کند. مهمترین بخش‌های طراحی این خودرو چراع‌های اصلی جلو و عقب و جلو پنجره این خودرو بوده که بسیار جذاب و البته بروز شده‌اند.  

کادیلا

در بخش داخلی نیز شاهد یک طراحی بسیار جذاب‌تر و بهتر از تندر۹۰ هستیم و در طراحی آن داشبورد L۹۰ با داشبورد ساینا ترکیب شده اما خروجی نسبت به تندر۹۰ بهتر و بروزتر شده است. طرح رودری‌ها، داشبورد میانی، صفحه کیلومتر شمار و فرمان کاملا دستخوش تغییر شده و ظاهر بهتری پیدا کرده‌اند. همچنین متریال داخلی نیز کیفیت بالاتری نسبت به تندر ۹۰ دارد.  

کادیلا در بخش فنی قرار است با پیشرانه ME۱۶ که نسخه داخلی سازی شده پیشرانه EC۵ پژو بوده و توسط مهندسان سایپا ایرانیزه شده تولید شود. پیشرانه ME۱۶ سایپا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری بوده که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. دو نوع جعبه دنده برای کادیلا در نظر گرفته شده است. اولی یک گیربکس ۵ سرعته دستی با فناوری کمپانی آیسین و دیگری یگ گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE که به‌زودی بر روی کادیلا قرار خواهد گرفت.

سهند

سهند نام یکی دیگر از ۸ محصول جدید سایپاست که در سال جاری عرضه آن آغاز خواهد شد. این خودرو در اصل نسخه فیس لیفت ساینا محسوب شده که با ظاهری به‌روزتر، مشخصات فنی بهبود یافته نسبت به ساینا و امکانات رفاهی بیشتر به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو به عنوان یک سدان اقتصادی پس از عرضه احتمال می‌رود که با استقبال خوبی روبرو خواهد شد.  

سایپا سهند از نظر ظاهری کاملا نسبت به نسخه قبلی دستخوش تغییرات بزرگی شده که از جمله آنها می‌توان به گرافیک و طراحی جدید و بروز چراغ‌های عقب و جلو، جلو پنجره کشیده و نسبتا بزرگ اشاره کرد. همچنین طراحی سپرها نیز دستخوش تغییرات مثبتی شده است. در داخل کابین هم طراحی داشبورد کاملا متفاوت شده و در سهند شاهد خط جدید طراحی‌های داشبورد سایپا هستیم. همچنین امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو نسبت به ساینا نیز بیشتر شده است.  

سایپا سهند

سهند در بخش فنی به پیشرانه جدید M۱۵GSI تجهیز شده که یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه ارتقا یافته نسبت به M۱۵ معمولی عملکرد بهتری دارد. تغییرات این پیشرانه شامل برقی شدن دریچه گاز، تغییرات در سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی و سرسیلندر متفاوت نسبت به نسخه قبلی است. همچنین خوشبختانه این پیشرانه به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های سوخت یا همان VVT نیز مجهز شده است.  

اطلس

اطلس را می‌توان جایگزین و فیس لیفت کوییک دانست. خودرویی که بواسطه طراحی جذاب‌تر و رنگ‌های متنوع‌تر و همچنین مشخصات فنی و رفاهی خوب قطعا با استقبال روبرو خواهد شد. اطلس سایپا از نظر ظاهری همانطور که اشاره کردیم یک فیس لیفت بزرگ برای کوییک محسوب شده که طراحی به مراتب بهتر و بروزتر از کوییک را داراست. همچنین این خودروی جدید در بخش کابین و داشبورد نیز تغییرات فراوانی را به همدراه داشته است.  

سایپا اطلس

اطلس در بخش فنی مشخصاتی مشابه با برادر جدید خود یعنی سهند دارد. این خودرو مجهز به پیشرانه جدید M۱۵GSI تجهیز شده که یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین این خودروی هاچ بک کراس از نظر امکانات رفاهی نیز در تیپ فول امکانات بیشتری را نسبت به بیشتر نسخه‌های کوییک دارد.  

آریا

آریا یک خودروی هاچ بک جذاب و جدید از سایپاست که در اصل نسخه هاچ بک شده شاهین است. این خودرو قرار است در سال جاری توسط سایپا عرضه شده و فروش آن آغاز شود. آریا پس از کوییک، دومین خودروی هاچ بک کراس تولید داخل است که در سال ۱۳۹۹ رسما توسط گروه خودروسازی سایپا معرفی و رونمایی شد. سایپا خودروی آریا را بر روی پلت فرم SP۱۰۰ خود توسعه داده است.  

سایپا آریا

آریا از نظر طراحی خودرویی بروز نسبت به سایر تولیدات سایپا محسوب می شود. این خودرو در دسته کراس اورهای کوچک شهری قرار گرفته و با توجه به مشترک بودن پلتفرم خودرو آریا با شاهین بسیاری از المان های طراحی میان این دو محصول مشترک است. از چراغ‌های جلو گرفته تا فرم درب‌ها و آینه‌های جانبی. اما در نمای عقب آریا همه چیز از نو طراحی شده و شاهد یک خودروی جذاب هستیم. همچنین طراحی داشبورد نیز کاملا شبیه به سایپا شاهین بوده و تفاوت‌های چندانی میان این دو خودرو وجود ندارد.  

آریا در بخش فنی اما تفاوت‌های بسیاری با شاهین دارد. طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده سایپا آریا قرار است با یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GSi تولید شود. این پیشرانه از نظر کیفیت در رده‌های بالا قرار داشته و راندمان بسیار مطلوبی را برای آریا به همراه دارد. همچنین جعبه دنده آریا نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT بوده که تحت لیسانس شرکت بزرگ DAE است.  

پاژ

پاژ نام جدیدترین خودروی اقتصادی سایپاست که بر روی پلتفرم رنو کوئید ساخته شده است. البته طبق اعلام سایپا این خودرو از رنو کوئید فناوری‌های بروزتر و ایمنی بالاتری داشته اما در دسته خودروهای اقتصادی بازار قرار دارد. از نظر طراحی ظاهری پاژ خودرویی شبیه به کوئید بوده و از المان‌های دایره‌ای شکل در طراحی بیرونی و داخلی آن بسیار استفاده شده است. پاژ یک خودروی شهری بوده که ابعادی کمی بزرگتر از پراید ۱۱۱ دارد و تنها مناسب تردد درون شهری است.  

سایپا پاژ

سایپا پاژ در بخش فنی بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده سایپا پاژ مجهز به یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین جعبه دنده این خودروی اقتصادی شهری نیز از نوع دستی ۵ سرعته بوده که نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. استاندارد آلایندگی پیشرانه پاژ یورو ۶ بوده و این خودرو اقتصادی مصرفی حدود ۵ لیتر را به صورت ترکیبی دارد که قابل قبول و مناسب ارزیابی می‌شود.  

سیلک

سیلک سایپا در اصل نسخه ایرانیزه شده سیتروئن C۳-XR است که بزودی به بازار خواهد آمد. این خودروی هاچ بک کراس شهری توسط سایپا سیلک (سی‌یَلک) نام گرفته که یک تپه تاریخی و مشهور در کاشان است. سیتروئن C۳-XR یکی از محصولات شرکت مطرح سیتروئن فرانسه است که نسخه‌ای ویژه مختص بازار چین بوده و با C۳ معمولی که پیش‌تر و پس از برجام وارد ایران شد تفاوت‌هایی دارد.  

سایپا سیلک

سیتروئن C۳-XR در شرکتی مشترک که ماحصل همکاری کمپانی بزرگ چینی دانگ فنگ و پژو سیتروئن فرانسه بوده تولید شده است. این خودرو برای اولین بار سال ۲۰۱۴ وارد بازار چین شد و تاکنون دو فیس لیفت را نیز تجربه کرده است. حال سایپا تصمیم گرفت با توجه به اینکه به علت وجود تحریم‌ها سیتروئن توان ادامه همکاری با سایپا را نداشت، خود این شرکت این خودرو را بومی کرده و تولید آن را آغاز کند.  

سیلک یا همان سیتروئن C۳-XR یک خودروی کراس اوور کامپکت شهری است که از نظر ظاهری شباهت‌هایی با سیتروئن C۳ معروف دارد اما در برخی موارد نیز متفاوت است. به احتمال زیاد سیلک با پیشرانه ME۱۶ سایپا تولید خواهد شد که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را داشته و همچنین این پیشرانه به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها نیز مجهز شده است.

با عرضه و ورود رسمی این هشت محصول سایپا به بازار باید انتظار یک موفقیت بزرگ برای این گروه خودروسازی داشته باشیم و شاهد رقابت شدیدتر سایپا با گروه صنعتی ایران خودرو نیز باشیم.

کد خبر 142466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha