آیا کادیلای اقتصادی گران‌تر از پرچمدار سایپا خواهد بود؟!

محصول کادیلا که پروژه اقتصادی گروه خودروسازی سایپا برای تامین نیاز بازار محسوب می‌شود و قرار است هم در قیمت و هم در کیفیت از مزیت رقابتی برخوردار باشد، به گفته مدیران سایپا و پارس‌خودرو ارزان‌تر از خودرو شاهین که پرچمدار محصولات سایپاست نخواهد بود و چه‌بسا گران‌تر نیز باشد.

به گزارش پرشین‌خودرو، گرچه انتظار می‌رفت کادیلا یا همان ال90 ایرانی، ارزان‌تر از خودرو شاهین باشد که صفر تا صد طراحی تا تولید انبوده آن در گروه سایپا انجام شده،‌ اما شنیده‌ها حاکی از برآورده‌نشدن این انتظار است.
مونتاژ خودرو ال90 از سال 85 در ایران آغاز شده و بر این اساس، چالش تداوم تولید آن رساندن داخلی‌سازی این خودرو به حدی بوده که تولید آن نیاز به همکاری شرکت رنو نداشته باشد، به‌ویژه آن‌که رنو برخلاف تحریم‌های پیشین به‌کلی ایران را ترک گفته و همان‌طور که رنو تعهدی به سایپا ندارد، سایپا نیز تعهدی در این خصوص به رنو نخواهد داشت.
اما بحث قیمت،‌ به موضوع هزینه بالای تولید برمی‌گردد، که بنا بر پرسش‌هایی که خبرنگار ما در این خصوص، در رویدادهای خبری با مدیران سایپا و پارس‌خودرو مطرح کرده، خودروساز آن را متوجه زنجیره تامین و قطعه‌سازان می‌داند و قطعه‌سازان هم در پاسخ به ما؛ جدیدتر بودن قراردادهای کادیلا نسبت به شاهین را دلیل بالاتر بودن قیمت تمام‌شده آن عنوان کرده‌اند و در مواردی این خودرو لوکس‌تر از شاهین ارزیابی می‌کنند.
این درحالی است که در بسیاری از موارد همچون قالب‌سازی، مشخصات کلی این خودرو حفظ شده و حتی در نمای جانبی شاهد همان المان‌های اقتصادی مانند دستگیره معمولی (غیر آسان‌بازشو)، زه روی در به‌جای ایجاد خطوط ممتد حجمی و... هستیم.

کادیلا

بنابراین در این‌جا بحث عدم مدیریت صحیح هزینه تولید مطرح است که مشکل ساختاری صنعت قطعه‌سازی ایران است. وگرنه چطور ممکن است که فیس‌لیفت ال90 پس از دو دهه از تولید در ایران و داخلی‌سازی بسیاری از قطعات آن در کشور، قیمتی فراتر از جدیدترین محصول سایپا یعنی شاهین داشته باشد.
این موضوع مهم‌تر از حواشی مطرح‌شده از سوی روزنامه‌های اروپایی به‌ویژه فرانسوی درخصوص فیس‌لیفت این خودرو است. هرچند موارد مطرح‌شده در رسانه‌های خارجی هم جای تأمل دارد؛ ازجمله این‌که چرا در زبان طراحی این خودرو به‌ویژه در قسمت جلو که طراحی خشن و عضلانی دارد، از جلوپنجره و ورودی هوای بزرگ استفاده شده که معمولا در خودروهای دارای حجم موتور و قدرت و گشتاور بالا مشاهده می‌شود.
ولی به‌هرحال در این خصوص می‌توان گفت که بازخورد گرفتن و برانگیختن رسانه‌ها به‌ویژه در سطح بین‌المللی به نقد و بررسی و نظردهی، بهتر از بی‌تفاوتی، سکوت و عدم واکنش آن‌ها است. اما بحث اصلی همان موضوع قیمت‌ تمام‌شده و هزینه تولید است که انتظار می‌رود از سوی زنجیره تامین و قطعه‌سازان همکار مدیریت موثرتری شود.

کادیلا

کد خبر 142954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha