کد خبر 142460
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین چیست؟

باتری‌های یو پی اس و باتری‌های خودرو نیز با هم تفاوت‌هایی دارد. در صورتی که طول عمر باتری و ماندگاری آن برای شما حائز اهمیت باشد، بهتر است که باتری‌های یو پی اس را انتخاب نمایید.

چرا به باتری یو پی اس نیاز است؟

در خودروهای شخصی، موتورسیکلت، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و همچنین در سایر وسیله‌های نقلیه نیاز به یک باتری به جهت تأمین انرژی مورد نیاز آن‌ها خواهد بود. اندازه و همچنین شکل باتری‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد، اما وظایف آن‌ها ساده می‌باشد.

 به گونه‌ای که باتری انرژی را نسبت به ظرفیت در خود ذخیره می‌کند و در هنگامی که نیاز است، آن انرژی را می‌تواند به صورت الکتریکی در اختیار مصرف کننده قرار بدهد.

چرا به باتری ups نیاز است

تفاوت باتری ups و باتری ماشین چیست؟

یکی از موضوعات پر بحثی که در صنعت نیز همواره رایج بوده است، تفاوت باتری یو پی اس و باتری خودرو می‌باشد. زیرا کاربران و خریداران همواره مایل بودند که در ارتباط با تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها اطلاعات بیشتری را داشته باشند. در واقع می‌توانیم بگوییم که باتری یو پی اس و باتری خودرو تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

اولین تفاوتی که می‌توانیم در بین باتری یو پی اس و باتری خودرو بیان کنیم، در ارتباط با مکانیزم و چگونگی عملکرد این دو باتری می‌باشد.

به عبارتی می‌توان گفت باتری ماشین باید جریان زیادی را در مدت زمان محدود و کمتری از خود تخلیه نماید. در واقع وظیفه اصلی باتری خودرو روشن نمودن خودروی شما می‌باشد. اما باتری‌های یو پی اس باید جریان بسیار ضعیف و محدود را در مدت زمان بالاتری در اختیار مصرف کننده قرار بدهد.

از تفاوت‌های دیگر باتری یو پی اس و باتری خودرو می‌توانیم به تعداد صفحات تشکیل دهنده آن‌ها اشاره کنیم. تعداد صفحات باتری‌های خودرو از تعداد صفحات باتری‌های یو پی اس بیشتر می‌باشد، هرچند که باتری‌های یو پی اس ضخامت بیشتری دارند.

 هر چقدر تعداد این صفحات بیشتر باشد، به عبارتی واکنش با الکترولیت‌ها در محدوده زمانی کمتری و سریع‌تر خواهد داد و جریان را با سرعت بیشتری انتقال خواهند داد. بنابر این می‌توانیم بگوییم که علت واکنش کند و آهسته در باتری‌های یو پی اس تعداد صفحات تشکیل دهنده پایین آن‌ها می‌باشد.

باتری یو پی اس چیست؟

واژه یو پی اس در واقع اختصار یافته کلمه Uninterruptible power supply می‌باشد که معنای آن منبع تغذیه غیر وقفه است. 

دستگاه یو پی اس یک دستگاه الکترونیکی محسوب می‌شود که به جهت پایداری در جریان الکتریکی از آن استفاده می‌گردد. علاوه بر این که دستگاه‌های یو پی اس نویز را از انرژی دستگاه‌های الکتریکی را برطرف می‌نماید و از آن‌ها در برابر خرابی ناشی از قطعی ناگهانی برق ناپایداری نیز می‌تواند مراقبت نماید.

باتری ups در انبار

در ابتدا از  باتری‌های ups در وسایلی مورد استفاده قرار می‌دادند که نسبت به قطع جریان الکتریسیته حساسیت بالایی داشتند. برخی از دستگاه‌ها همواره به باتری‌ها نیاز دارند تا بتوانند در مواقع ضروری انرژی را فراهم کنند.

 به نوعی می‌توانیم بگوییم که این انرژی توسط دستگاه یو پی اس فراهم می‌گرد.. باتری‌های یو پی اس به نوعی برق مورد نیاز دستگاه‌ها را فراهم می‌کند و در زمان نوسان یا قطعی برق از دستگاه‌ها مراقبت می‌نماید تا دچار آسیب و خرابی نگردند. استفاده کردن از باتری‌های یو پی اس و دستگاه‌های آن در مناطق شهری که نوسان برق زیاد است بسیار رایج می‌باشد.

انواع باتری یو پی اس

در حالت کلی می‌توانیم باتری‌های یو پی اس را در چهار دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کنیم و از میان آن‌ها می‌توانیم به باتری‌های یو پی اس سیلور آلکالین و سرب اسیدی و لیتیوم یونی و نیکل کادمیوم اشاره داشته باشیم. 

هر کدام از انواع باتری‌های یو پی اس از معایب و مزایای منحصر به فردی برخوردار می‌باشند. در حالت کلی می‌توانیم باتری‌های اسید سربی را بهترین و برترین نوع باتری‌های یو پی اس بدانیم. در همین راستا یکی از بهترین محصولات که اخیرا در بازار مورد استقبال قرار گرفته اند باتری 12 ولت 7 آمپر ساعت موتور سیکلتی کوتاه ایبیزا ibiza مدل 12V7AH می‌باشد.

باتری‌های سیلد اسیدی خود به دو نوع باتری‌های درپوش بسته و درپوش باز تقسیم بندی می‌گردند. علاوه بر آن باتری‌های درپوش بسته در مقایسه با باتری‌های درپوش باز محبوبیت بیشتری دارند. 

به علت این که ماندگاری و مقاومت این باتری‌ها بالا می‌باشد و همچنین هزینه‌ای برای تعمیرات باتری احتیاجی ندارند. باتری‌هایی که از جنس نیکل کادمیوم هستند، می‌توانند ماندگاری بالاتری داشته باشند.

انواع باتری ماشین

در حالت کلی باتری‌های ماشین را می‌توانیم به دو دسته باتری‌های اولیه و باتری‌های ثانویه تقسیم بندی کنیم. ساختار این دو باتری‌ها می‌توانند با یکدیگر تفاوت عمده‌ای داشته باشند. البته ساختار باتری‌های ثانویه با یکدیگر نیز تفاوت‌هایی دارد که این باتری‌ها پیل هم می‌گویند.

در صورتی که دو فلز که جنس‌های مختلفی با هم دارند در نزدیکی هم قرار بگیرند، این دو فلز از بین می‌روند و در نتیجه آن جریان جزئی تولید می‌شود. از این نوع باتری‌ها را در رادیو هم استفاده می‌نمایند. باتری‌های ثانویه انواع مختلفی می‌تواند داشته باشد که نحوه کارکرد و ساختار آن‌ها با باتری‌های اولیه تفاوت‌های قابل توجهی دارد.

تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین چیست؟

علاوه بر مواردی که ذکر شد، ماندگاری باتری‌های یو پی اس و باتری‌های خودرو نیز با هم تفاوت‌هایی دارد. در صورتی که طول عمر باتری و ماندگاری آن برای شما حائز اهمیت باشد، بهتر است که باتری‌های یو پی اس را انتخاب نمایید که یکی از بهترین انتخاب‌ها استفاده از باتری برند یورونت می‌باشد.

به دلیل این که باتری‌های یو پی اس در هنگام تخلیه کردن انرژی به صفحاتی که درون خود وجود دارند، هیچ گونه آسیبی را وارد نمی‌نمایند و همین موضوع باعث می‌شود که ماندگاری باتری‌های یو پی اس  افزایش یابد.

تفاوت باتری ups با باتری خودرو

 هر چند باتری‌های یو پی اس نیز در واقع، عمر محدودی را خواهند داشت و ۳۶ ماه به صورت تقریبی می‌توانند عمر کنند. البته این مقدار در صورتی که مراقبت بیشتری از باتری شود و به درستی از آن استفاده گردد، می‌تواند تا ۷۰  ماه نیز افزایش یابد. این در حالی است که ماندگاری باتری‌های خودرو پایین‌تر می‌باشد.

آیا می‌توان به جای باتری یو پی اس از باتری ماشین استفاده کرد؟

به علت شباهتی که باتری یو پی اس و باتری ماشین با یکدیگر دارند، برخی از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند آن‌ها را به جای هم استفاده کنند. اما این یک تصور غلط می‌باشد.

 ساختار این دو باتری با هم تفاوت‌های بسیاری دارد و هر کدام از آن‌ها به جهت هدف خاصی طراحی و تولید شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

 باتری‌های یو پی اس جهت آزاد کردن انرژی در طولانی مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باتری‌های ماشین تخلیه زیاد انرژی را در مدت زمان کوتاهی به جهت روشن کردن موتور انجام می‌دهند.

کد خبر 142460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha