برنامه جامع وزارت صمت برای تولید خودروهای کم‌مصرف

سرپرست وزارت صمت گفت: در حوزه تولید محصولات کم‌مصرف که ماموریت وزارت صنعت، معدن و تجارت است، مانند حوزه‌های لوازم‌خانگی، حوزه خودرو و محصولات دیگر که مصرف کننده انرژی هستند، برنامه‌ جامعی برای آن خواهیم داشت.

به گزارش پرشین خودرو، سیدمهدی نیازی، با اعلام این خبر اظهار داشت: پروژه بازسازی و نوسازی صنایع نیز برای افزایش بهره‌وری انرژی در خطوط تولید از سال گذشته شروع شده و امسال نیز با ابعاد وسیع تری اجرایی می‌شود.

وی که در حاشیه بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت سخن می گفت، با بیان اینکه سیاست ما قانع بودن به بازار داخلی نبوده و صادرات را به شکل جدی دنبال می‌کنیم، افزود: معتقدیم ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌مان کوچک شده و باید گام‌های وسیع‌تری در منطقه و بازارهای بین‌المللی برداریم. این مساله در دستور کارمان است که اقدامات خوبی صورت گرفته و باید از آنها پشتیبانی کنیم.

سرپرست وزارت صمت با اشاره به اینکه مسائل و مشکلاتی که از سوی بسیاری از شرکت‌ کنندگان در این نمایشگاه مطرح شد، مرتبط با سایر دستگاه‌های خارج از وزارت صمت است، در مورد مشکل تخصیص ارز، اظهار کرد: در این رابطه، مذاکرات و نشست‌های بسیاری را با بانک مرکزی انجام دادیم و برخی از اولویت‌های تخصیص ارز را به نفع تولید تغییر دادیم که این مساله با همکاری کامل دوستان بانک مرکزی همراه شد.

وی اضافه کرد: ممکن است تاخیرهایی در تامین ارز واحدهای تولیدی اتفاق افتاده باشد که هفته گذشته در خصوص آن، نشست‌های مختلفی برگزار شد، لذا علاوه بر پیگیری موضوعات ارزی در کوتاه مدت دنبال روش‌های جدید، بهتر و ساده‌تر هستیم تا مشکلات تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان جهت تامین مواد اولیه و قطعات با شرایط بهتری پیگیری شود.

نیازی در مورد ترخیص کالا در گمرک هم تاکید کرد: با مدیران گمرک در این خصوص مذاکره کردیم و بحث ترخیص ۹۰ درصدی عملیاتی شده تا هرکالای مواد اولیه و واسطه ای که در گمرک موجود است و اسناد و مدارک از سمت ذینفع خارجی در اختیار واردکننده و تولیدکننده وجود داشته باشد، به‌صورت ۹۰ درصد ترخیص ‌شود.

وی با بیان اینکه همیشه واحدهای تولیدی مشکل نقدینگی داشته‌اند، ادامه داد: از سال گذشته روش‌های جدیدی در خصوص تامین مالی به روش زنجیره‌ای شروع کردیم که هنوز به‌شکل کامل از سوی بانک‌های عملیاتی نشده است. اگر این مساله را در شبکه مالی عملیاتی کنیم، امیدواریم بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکل تامین نقدینگی بنگاه‌ها برطرف شود.

سرپرست وزارت صمت با توجه به اینکه یکی از ناترازی‌های مهمی که در کشور وجود دارد، ناترازی انرژی است که الزاما نباید با تولید بیشتر انرژی حل شود، ادامه داد: یکی از رویکردهای مهمی که همیشه در دنیا وجود داشته و باید به‌شکل جدی به آن ورود کنیم، بحث بهینه‌سازی مصرف در همه حوزه‌ها است. بهینه‌سازی مصرف‌مان در حوزه‌های ساختمان، محصولات صنعتی (خودرو و لوازم خانگی و ...)، کشاورزی و ... به ما کمک می‌کند که سیر انرژی و انرژی‌های ذخیره شده را برای سایر حوزه‌های مولد استفاده کنیم زیرا بخش تولید در تابستان با محدودیت برق و در زمستان با محدودیت گاز روبروست.

کد خبر 142573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha