حمایت از تولید اتوبوس برقی در ایران یا واردات اتوبوس کارکرده؛ کدام یک در اولویت است!؟

با بازگشت بحث واردات اتوبوس‌کارکرده برای تقویت ناوگان حمل و نقل کشور باز هم یک سوال مهم و کلیدی مطرح می‌شود که لازم است تصمیم‌گیران با دقت به آن پاسخ دهند یا حداقل قبل از تصمیم قطعی، به جواب آن بی‌اندیشند. در شرایطی که همین امروز امکان تولید اتوبوس برقی با رعایت استانداردهای 85 گانه و توانمندی داخلی در شرکت‌هایی نظیر ایران خودرو دیزل وجود دارد آیا واردات اتوبوس کارکرده تصمیم صحیحی است!؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صحبت از وضعیت ارزی کشور و شرایط وخیم اختصاص ارز به شرکت‌های تولید کننده به قدری لوث شده است که بازگو کردن آن به تکرار مکررات می‌ماند اما در همین شرایط ناگوار ارزی همچنان برخی به دنبال واردات در حوزه اتوبوس‌های شهری آن هم از نوع کارکرده هستند.

بحث واردات اتوبوس‌های کارکرده در شرایطی دوباره به راس اخبار بازگشته است که به تازگی یکی از شرکت‌های تجاری‌ساز ایران از یک اتوبوس برقی با رعایت استانداردهای 85 گانه رونمایی کرد.

با وجود رونمایی از اتوبوس برقی ایرانی با استفاده از تکنولوژی و توانمندی داخلی که به تایید رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز رسید اما همچنان برخی در پی واردات اتوبوس‌های کارکرده به کشور هستند.

بد نیست یک بار برای همیشه حداقل در حوزه خودروهای کار و تجاری یک تصمیم اساسی اتخاذ شود تا ببینیم آیا خودروسازان تجاری ایران توان تامین نیاز داخل را دارند یا خیر. با رسیدن به پاسخ این سوال می‌توان به این نتیجه رسید که باید از این خودروسازان حمایت کرد یا به فکر واردات برای تامین نیاز حمل و نقل شهری بود. اما اگر همچنان بخواهیم گاهی به فکر واردات باشیم و گاهی به فکر حمایت از تولید داخل، قطعا شرایط به همین منوال و چه بسا بدتر خواهد بود.

امروز فواید استفاده از اتوبوس برقی در خطوط حمل و نقل شهری بر همگان روشن شده است و کشورهای زیادی به سمت برقی کردن ناوگان اتوبوس‌رانی خود برآمدند که اکثرا هم به واسطه عقد همکاری با شرکت‌های خارجی بوده است اما در ایران که توان تامین اتوبوس برقی با استفاده از تولید داخل وجود دارد، این اتفاق رخ نداده است.

این عدم توجه به برقی سازی ناوگان حمل و شهری در حالی است که ایران صاحب یکی از قدیمی‌ترین خطوط اتوبوس برقی در غرب آسیا بوده است، هر چند که در مقطعی این خط تعطیل شد اما دوباره و از مدتی قبل با شمایلی جدید آغاز به کار کرده است.

عدم حمایت از تولید داخلی در شرایطی که توانمندی آن در داخل کشور وجود دارد قطعا یک بدسلیقگی بزرگ است که در پرونده مدیران شهری پایتخت ثبت خواهد شد.

وقتی تجربه استفاده چندین ساله از اتوبوس برقی در یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای پایتخت و مشاهده مزایای زیست محیطی آن وجود دارد، بی‌توجهی به استفاده از اتوبوس برقی داخلی و واردات اتوبوس کارکرده یک علامت سوال بزرگ در ذهن ایجاد می‌کند که چرا مدیران شهری استفاده از توان داخلی را جدی نمی‌گیرند؟

در شرایطی که یکی از مدرن‌ترین اتوبوس‌های برقی در کشور تولید و رونمایی شده است چرا باید برخی مدیران در پی واردات اتوبوس کارکرده باشند؟ این تصمیم در بهترین حالت یک بدسلیقگی محض است اگر نیت دیگری پشت آن پنهان نباشد.

جادارد با حمایت از تولید اتوبوس برقی یکبار برای همیشه مشخص کنیم که خودروسازان تجاری داخلی توان تامین نیاز داخل را دارند یا خیر. اگر در تامین نیاز حمل و نقل شهری موفق شدند که مسیر ادامه می‌یابد اما اگر در این مسیر شکست خوردند هیچ گاه برای واردات اتوبوس کارکرده دیر نمی‌شود.

کد خبر 142678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha