آشنایی با اتوبوس شهری زامیاد

شرکت زامیاد یکی از فعال‌ترین خودروسازان در بیستمین نمایشگاه خودرو شیراز است که علاوه بر خودروهای کار و تجاری سبک خود از جمله پادرا و پادرا لانگ، یک اتوبوس شهری را نیز رونمایی کرد. این اتوبوس شهری از شرکت فوتون است و یک انتخاب مناسب برای شهرهای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شرکت زامیاد یکی از زیرمجموعه‌های سایپا مانند دیگر نمایشگاه‌های خودرو در ماه‌های اخیر، در بیستمین نمایشگاه خودرو شیراز نیز حضور پررنگی داشته است. این شرکت خودروسازی علاوه بر خودروهایی نظیر کارون، پادرا و زاگرس یک اتوبوس شهری را نیز برای اولین بار به این نمایشگاه آورده که محصولی از شرکت فوتون چین است.

این اتوبوس از نظر ظاهری طراحی جذاب و زیبایی داشته و به همین خاطر یک انتخاب مناسب برای فضای شهرهاست چراکه طراحی خسته کننده‌ای ندارد. در قسمت جلو چراغ‌های اصلی ظاهری نسبتا کشیده و خشنی داشته و در زیر آن نیز چراغ‌های مخصوص روز و مه‌شکن تعبیه شده است. برخلاف دیگر خودروهای کار و تجاری مانند دیگر اتوبوس‌ها خبری از جلو پنجره در نمای جلو نبوده و تنها در بخش وسط نشان فوتون قرار گرفته است.

اتوبوس شهری زامیاد حدود ۱۲ متر طول داشته و ظرفیت مسافران آن به صورت نشسته ۳۲ نفر و به صورت ایستاده ۴۸ نفر است. یکی دیگر از نکات مثبت این اتوبوس شهری نوع طراحی صندلی‌های آن بوده که در برگیرندگی خوبی داشته و بسیار راحت طراحی شده است. همچنین ارگونومی داشبورد راننده بسیار مناسب بوده و تمامی کلیدها و ادوات اتوبوس در دسترس راننده قرار دارند. 

یکی دیگر از نکات مثبت اتوبوس شهری زامیاد ارتفاع کم آن تا زمین بوده که به همین خاطر ورود و خروج بسیار مناسب و راحتی برای افراد خصوصا قشر سالخورده دارد. علاوه بر طول ۱۲ متری، این اتوبوس شهری بیش از ۲.۵ متر عرض و بالای ۳.۱ متر ارتفاع دارد. همچنین وزن ناخالص این اتوبوس نیز نزدیک به ۱۹ تن اعلام شده است. 

اتوبوس شهری زامیاد از نظر فنی نیز شرایط بسیار خوبی دارد. قلب تپنده این اتوبوس شهری یک پیشرانه ۶ سیلندر ۹.۵ لیتری ساخت شرکت کامینز بوده که توانایی تولید ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته VOITH به چرخ‌های آن منتقل می‌شود. همچنین گیربکس این اتوبوس مجهز به ریتاردر هیدرولیکی است. 

تعلیق چرخ‌های جلوی اتوبوس شهری زامیاد بادی با ۲ کیسه باد و کمک فنر بوده و تعلیق چرخ‌های عقب آن نیز بادی با ۴ کیسه باد و کمک فنر است. این تعلیق سبب شده تا اتوبوس شهری زامیاد سواری نرمی در مسیرهای شهری داشته و ارتفاع آن نیز قابل تنظیم باشد. حداکثر سرعت این اتوبوس نیز ۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. 

از جمله امکانات و ویژگی‌های اتوبوس 12 متری زامیاد نیز می‌توان به سیستم ترمز دیسکی از نوع بادی دو مداره، شعاع گردش 12 متری، مخزن سوخت 230 لیتری با قابلیت سوختگیری دو طرفه، صندلی پنوماتیک قابل تنظیم، ظرفیت 32 نفر سرنشین نشسته و 2 عدد ویلچر، شیشه‌های دو جداره، سنسور بسته بودن درها، 6 بلندگو و مانیتور 7 اینچی اشاره کرد.

همچنین این اتوبوس شهری جذاب دارای سامانه دریافت کرایه خودکار، سیستم مکان یابی، سه تابلو برای اعلام مسیر، آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، شارژر USB، بکسل بند(جلو و عقب)، کپسول آتش نشانی، ساعت دیجیتال و تاخوگراف است.

برای مشاهده گزارش تصویری از اتوبوس شهری زامیاد کلیک کنید.

کد خبر 142770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha