کد خبر 143439
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
کدام کشور پیشتاز فروش خودروهای الکتریکی است؟

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بازار خودروهای الکتریکی شاهد رشد تصاعدی ایت زیرا فروش آن‌ها در سال 2022 از مرز 10 میلیون فراتر رفت. چین بار دیگر پیشتاز این بازار بود و حدود 60 درصد از فروش جهانی خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص داد.

به گزارش پرشین خودرو، میزان فروش خودروهای الکتریکی در خارج از بازارهای اصلی (چین، اتحادیه اروپا و آمریکا) پایین است، اما بررسی آمارها در سال 2022 حکایت از رشد فروش خودروهای الکتریکی در هند، تایلند و اندونزی دارد.

کدام کشور پیشتاز فروش خودروهای الکتریکی است؟


میزان فروش خودروهای برقی طی سال‌های 2010-2023

فروش خودروهای برقی در این کشورها در مقایسه با سال 2021 بیش از سه برابر شده و به 80 هزار دستگاه رسیده است. در تایلند، سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش خودرو در سال 2022 اندکی بیش از 3 درصد بوده است، در حالی که در دو کشور هند و اندونزی به طور متوسط حدود 1.5 درصد بوده است. تولید خودروهای الکتریکی و قطعات آن در هند از طریق اجرای برنامه‌های حمایتی مجموعاً 8.3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را جذب کرده است. تایلند و اندونزی نیز در حال تقویت سیاست‌های حمایتی خود هستند و به طور بالقوه تجربه ارزشمندی را برای سایر اقتصادهای بازار در حال ظهور که به دنبال تقویت پذیرش خودروهای الکتریکی هستند، ارائه می‌کنند.

در هند، فروش خودروهای الکتریکی باتری‌دار (BEV) در سال 2022 به نزدیک به 50 هزار خودرو رسید (4 برابر بیشتر از سال 2021). تاتاموتورز (یک شرکت خودروسازی چندملیتی هندی) بیش از 85 درصد از فروش این خودروهای را به خود اختصاص داده است. میزان فروش خودروهای برقی دوگانه‌سوز (PHEV) در هند تقریباً صفر بوده است.

در تایلند، فروش خودروهای الکتریکی دو برابر شد و به 21 هزار دستگاه رسید که به طور مساوی بین خودروهای الکتریکی باتری‌دار و خودروهای برقی دوگانه‌سوز توزیع شد. حضور در حال ظهور خودروسازان چینی پذیرش خودروهای الکتریکی در این کشور را تسریع کرده است. در سال 2021، گریت وال موتورز (شرکت خودروسازی چینی)، مدل Ora Good Cat  خود را در بازار تایلند عرضه کرد و در سال 2022 با نزدیک به 4000 فروش، به پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی در تایلند تبدیل شد.

در اندونزی نیز فروش خودروهای الکتریکی باتری‌دار از 10 هزار خودرو گذشت؛ در حالی که فروش خودروهای برقی دوگانه‌سوز نزدیک به صفر باقی ماند. با توجه به اینکه اندونزی نقش مهمی در زنجیره تامین خودروهای برقی و باتری آن‌ها ایفا می‌کند (به‌ویژه با توجه به منابع معدنی خام فراوان و موقعیت آن به عنوان بزرگترین معدنکار نیکل در جهان)، در مارس 2023، مشوق‌های جدیدی را برای حمایت از فروش خودروها و و اتوبوس‌های برقی با هدف تقویت ظرفیت داخلی در تولید خودروهای برقی و باتری از طریق الزام به استفاده از قطعات داخلی اعلام کرد.

در خصوص میزان تقاضا در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه باید به این نکته توجه داشت که در حالی که در اغلب این کشورها محصولات فناورانه نوظهور کم‌هزینه (مانند تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها و دستگاه‌های همراه) تقاضای فراوانی دارد، خودروهای الکتریکی معمولاً برای اکثریت جمعیت این کشورها بسیار گران است. عدم دسترسی به شارژ قابل اعتماد و مقرون به صرفه در کنار دسترسی محدود به خدمات سرویس، نگهداری و تعمیر خودروهای برقی می‌تواند موانع این موضوع باشد. البته سیاست‌ها و مشوق‌های ملی می‌تواند به تقویت بازار خودروهای برقی در این کشورها کمک کند.

رضا احمدی پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

کد خبر 143439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha