نصب شناسه قطعات چه دستاوردی برای تولیدکنندگان و بازار افترمارکت داشت؟

به رغم گام‌های موثر قطعه سازان در اجرای طرح وزارت صمت و اطمینان بخشی مشتریان از اصالت قطعات و مقابله با عرضه قطعات تقلبی و بی‌کیفیت در بازار، یک مقام مسئول در یکی از شرکت‌های بزرگ قطعه سازی معتقد است به رغم هزینه‌های زیادی که این طرح به تولیدکنندگان تحمیل کرده، به نظر می‌رسد اجرای آن نتوانسته است اهداف اصلی که مقابله با قطعات قاچاق و تقلبی است را محقق کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، موضوع کیفیت و قاچاق قطعات از مسائل مهمی است که همواره دل نگرانی را برای مشتریان و دولت ایجاد کرده است، کالای مهمی که عرضه بی‌کیفیت و تقلبی آن تاثیر بسیاری در کاهش ایمنی، سلامت جامعه و افزایش حوادث رانندگی دارد.

بر اساس آخرین بررسی‌ها و اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالیانه دست کم 2 میلیارد دلار لوازم یدکی و قطعات خودرویی قاچاق به کشور وارد می‌شود که بیشتر این قطعات و لوازم یدکی قاچاق مربوط به خودروهای لوکس و گران قیمت است و در کنار آن‌ها قطعات بی‌کیفیت نیز وارد می‌شود.

برای مقابله با ورود قطعات تقلبی و بی‌کیفیت به بازار قطعه یدکی، وزارت صمت از سال گذشته طرح نصب شناسه کالا را برای قطعات یدکی اجرا کرد و حالا با گذشت بیش از یک سال و نیم از اجرای این طرح،  سوالی که بسیار اهمیت دارد دستاوردهای اجرای طرح شناسه کالا برای مقابله با قطعات تقلبی و بی کیفیت است موضوعی که به نظر می‌رسد با وجود گام‌های موثر قطعه سازان، دستاورد چندانی را برای مقابله با بازار قطعه یدکی به همراه نداشته است.

امیر قریب مدیر فروش کروز پلاس، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه اجرای طرح شناسه کالا بر روی قطعات یدکی را از طرح‌های خوب وزارت صمت می‌داند اما معتقد است  به رغم هزینه‌های زیادی که این طرح به تولیدکنندگان تحمیل کرده است نتوانسته اهداف اصلی آن که مقابله با قطعات قاچاق و تقلبی است را محقق کند.

طرح دولت راهکار مناسبی برای جلوگیری از عرضه قطعات تقلبی است؟

وی نکته مهم در اجرای طرح شناسه کالا را دستاوردهای آن متناسب با حجم کاری صورت گرفته در واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود: باید بررسی شود که متناسب با حجم کاری که در اجرای طرح نصب شناسه کالا انجام شد چه دستاوردی برای مقابله با قطعات تقلبی و بی‌کیفیت در بازار داشته است و آیا این طرح راهکار مناسبی برای جلوگیری از عرضه قطعات تقلبی بوده است؟

به گفته وی به نظر می‌رسد با توجه به هزینه‌های زیادی که اجرای طرح شناسه کالا به تولیدکنندگان تحمیل کرد از نیروی انسانی و تغییر و تحول در خطوط تولید و هزینه نصب شناسه کالا،  آن گونه که باید و شاید اجرای این طرح نتوانست به اهداف اصلی که مقابله با قطعات قاچاق و تقلبی بود دست یابد.

مدیر فروش یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های قطعه سازی کشور در همین ارتباط به شعار رشد تولید در سال جاری اشاره و تاکید کرد: مطابق شعار سال و هدف گذاری که برای رشد تولید در سال جاری در نظر گرفته شده است باید کمک شود که تولیدکننده افزایش تیراژ و ظرفیت داشته باشد چرا که افزایش تولید است که باعث مهار تورم و کاهش قیمت می‌شود و اگر قیمت افزایش می‌یابد به دلیل کاهش تولید و عرضه است که با افزایش تقاضا در بازار رخ می‌دهد.

نبود برخی زیرساخت ها در نصب شناسه کالا و فشارهایی که به تولیدکنندگان وارد شد  

نصب شناسه قطعات چه دستاوردی برای تولیدکنندگان و بازار افترمارکت داشت؟

قریب ادامه داد: برای اینکه به اهداف تولید دست یابیم نیاز است که از تولیدکننده حمایت شود تا بخش دوم بخش شعار که مهار تورم و کاهش قیمت است نیز محقق شود.

وی گفت: متاسفانه طرح نصب شناسه کالا بر روی قطعات بعضا با مشکلاتی برای تولیدکنندگان و خریداران همراه شد و به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها، از سوی خریداران فشارهایی به تولیدکننده وارد شد.

قریب با تاکید بر اینکه اجرای این طرح می‌تواند خطوط تولید قطعه سازان را دچار تزلزل و یا توقف تولید کند، افزود: انتظار می رود که حمایت از تولیدکننده به طور عملی از سوی دولتمردان اجرایی شود و با همکاری تولیدکنندگان و توزیع مناسب‌تر قطعات، دغدغه مردم در تامین و اصالت قطعات یدکی برطرف شود.

مدیر فروش کروز پلاس در ادامه با اشاره به اقدامات این شرکت در حوزه تامین نیاز بازار افترمارکت تاکید کرد: یکی از اهداف مهم و اولویت اصلی شرکت کروز تامین قطعه برای خط تولید خودروسازان است اما از آنجایی که مصرف کننده نهایی علاقه‌مند است قطعه اصلی که در خط تولید استفاده می‌شود را در بازار تهیه و مصرف کند کروزپلاس تلاش می‌کند تا بخشی از بازار را با قطعات اصلی خطوط تولید پوشش دهد.

قریب اضافه کرد: البته ما به عنوان تولیدکننده وظیفه داریم که با نصب لیبل های ردیابی از قطعات تولیدی در این بازار محافظت کنیم تا در صورت هرگونه شبهه از سوی مصرف کننده بتوانیم از طریق این لیبل، نسبت به قطعات اصلی اطمینان حاصل کرد.

وی در پایان با وجود اقدامات شرکت‌ها در حوزه اصالت کالا، فرهنگ سازی را بخشی از جریان مقابله با قطعات تقلبی در بازار برشمرد و افزود: باید این موضوع در جامعه مورد توجه باشد که هر کالا و قطعه‌ای بی‌دلیل گران نیست ضمن اینکه مصرف کنندگان نیز باید به این مساله توجه کنند که خرید قطعات از هر فروشگاهی می تواند ریسک قطعات تقلبی را برای آنها بالا ببرد در حالی که خرید قطعات یدکی از فروشگاه‌ها و توزیع کنندگان مطمئن و شناخته شده می‌تواند در فرهنگ استفاده از قطعات در بازار کمک کنند و مانع از عرضه و مصرف قطعات تقلبی در بازار شود.

کد خبر 143536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha