با همکاری قطعه سازان طرح ارتقای سطح استاندارد قطعات تدوین می‌شود / گارانتی قطعات یدکی کند مصرف، افزایش یافت

با پیشنهاد انجمن سازندگان قطعات و با همکاری قطعه سازان و سازمان ملی استاندارد، تدوین ارتقای سطح استاندارد قطعات در دستور کار قرار گرفت همچنین به درخواست وزارت صمت، گارانتی قطعات یدکی کندمصرف از 6 ماه به 12 تا 24 ماه افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بررسی آخرین نتایج سیاست‌های ‌وزارت صمت در مدیریت بازار قطعات‌ یدکی و روند اجرای طرح شناسه کالا نشان می‌دهد که با تبیین و ابلاغ سیاست‌های کلان وزارت صمت در زمینه مدیریت بازار قطعات یدکی، سهم بازار قطعات تقلبی و بی‌کیفیت کاهش یافته و حالا قرار است علاوه بر اجرای طرح تشدید نظارت بر اجرای طرح شناسه کالا، با پیشنهاد و همکاری قطعه سازان و به منظور مقابله با عرضه قطعات تقلبی و قاچاق و همچنین ارتقای کیفیت قطعات، سطح استانداردها ارتقا یابد.

پایان سال 1401 آخرین مهلت وزارت صمت برای شناسه‌دار کردن قطعات یدکی خودرو اعلام شده بود. طرحی که از اوایل سال گذشته آغاز شد و از هفته گذشته تشدید نظارت و برخورد جدی با قطعات بدون شناسه آغاز شده است.

 این نظارت و برخورد همه زنجیره عرضه و تامین را در برمی‌گیرد تا کالاهای با اصالت، استاندارد و غیرتقلبی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد و شاهد کالاهای قاچاق، بی کیفیت و غیراستاندارد در بازار نباشیم.

مهدی براسود عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور و نماینده انجمن در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به برخی اقدامات این انجمن در کمک به اجرای طرح شناسه کالا از پیشنهاد انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور به منظور تدوین ارتقای سطح استاندارد قطعات خبر داد.

وی افزود: به منظور مقابله با عرضه قطعات تقلبی و قاچاق و همچنین ارتقای کیفیت قطعات، انجمن پیشنهاد داد تا از میان 53 قلم قطعه یدکی مشمول طرح شناسه کالا، برای بخشی از قطعات دارای استاندارد اجباری، سطح استانداردها ارتقا یابد.

استاندارد قطعات خودرو سختگرانه‌تر می‌شود

وی تاکید کرد: در واقع با تدوین طرح ارتقای سطح استاندارد قطعات، استاندارد ملی قطعات که کف استاندارد محسوب می‌شود به سمت استاندارد کارخانه نزدیک و با سخت‌گیرانه‌تر شدن استانداردها، ضمن بالابردن کیفیت قطعات و عرضه قطعات مرغوب‌تر در بازار، مصرف کنندگان نیز از این جریان منتفع خواهند شد.

به گفته عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور، ارتقای استاندارد قطعات بر اساس نیاز 100 درصدی خودروسازان تدوین نمی‌شود بلکه با توجه به امکانات تست و آزمایشگاه‌های موجود تدوین می شود. در واقع با توجه به نبود امکانات تست برای برخی قطعات در تعدادی از شرکت‌ها، این تست و استانداردها به طور موقت حذف شده اما به شرکت‌های فاقد امکانات تست مهلت یک ساله داده می‌شود تا امکانات تست را به سیستم خودشان اضافه کنند تا در اصلاح استانداردهای جدید لحاظ شود.

براسود بیان کرد: همچنین به پیشنهاد انجمن سازندگان قطعات به وزارت صمت و در راستای ایجاد شفافیت، کد رهگیری قطعات پس از خرید توسط مشتری و ارسال به سامانه جامع گارانتی به کد گارانتی تبدیل می‌شود که باعث شناسایی بهتر قطعات اصلی از قطعات تقلبی و قاچاق نیز خواهد شد.

وی در ادامه و در تشریح سایر اقدامات انجمن سازندگان قطعات به منظور کمک به اجرای طرح شناسه کالا و مقابله با قطعات تقلبی اظهار داشت: انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به منظور اجرای بهتر طرح شناسه برای 53 قلم قطعه یدکی و نحوه دریافت کد رهگیری، تاکنون دوره‌های آموزشی گسترده‌ای را با حضور کارشناسان برگزار کرده است همچنین با حضور کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران، دوره‌های آموزشی به منظور نحوه تدوین ارتقای استانداردها برای گروه‌های منتخب قطعه سازی برگزار شده است.

وی معتقد است انجام تمامی اقدامات و دوره‌های آموزشی باعث ارتقای کیفیت قطعات داخلی و نظارت بهتر بر مبادی ورودی و کیفیت قطعات وارداتی می‌شود.

نماینده انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با توجه به برخی کاستی‌ها در اجرای طرح شناسه کالا و گلایه‌های فروشندگان قطعه یدکی در زمینه بسترهای اجرای این طرح گفت: همان گونه که انجمن سازندگان قطعات آموزش‌های حضوری و مجازی زیادی را ارائه و تمام ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها را به تمامی قطعه سازان ارسال کرده است، اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی نیز به منظور رفع نقایص و مشکلات اعضا و فعالان حوزه فروش قطعه یدکی آموزش‌های زیادی برگزار کرده اما متاسفانه برخی‌ها در برابر تغییرات ایجاد شده که به حق باعث شفافیت و نظارت بهتر بر بازار قطعه یدکی می شود، مقاومت می کنند؛ مقاومتی که به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید.

به پیشنهاد وزارت صمت گارانتی قطعات یدکی کند مصرف افزایش یافت

براسود با تاکید بر طرح وزارت صمت در جهت شفاف سازی در حوزه بازار قطعه یدکی افزود: دولت در بازار قطعه یدکی تصمیم به شفاف سازی گرفته است و در این مسیر بخش مهمی از صنف فروشندگان لوازم یدکی با شفافیت مخالفتی ندارد اقدامی که با توجه به عرضه قطعه شناسنامه دار به نفع فروشندگان بازار قطعه یدکی و مصرف کنندگان خواهد بود.

وی در ادامه اقدامات و پیشنهادات انجمن قطعه سازان را در راستای همراهی با وزارت صمت در اجرای طرح شناسه کالا دانست و افزود: انجمن سازندگان قطعات تصمیم دارد در این مسیر محکم حرکت کند چرا که  معتقدیم نظارت جدی که وزارت صمت در اجرای شناسه کالا آغاز کرده است در تکمیل فرایندی است که انجمن دنبال می کند.

وی همچنین از اجرای طرح افزایش گارانتی قطعات به درخواست وزارت صمت خبر داد و گفت: در این پیشنهاد که با همکاری انجمن سازندگان قطعات و مشارکت شرکت های ایساکو و سایپا یدک و برخی از شرکت‌های بزرگ قطعه سازی انجام شد، گارانتی قطعات کند مصرف جزء 53 قلم قطعه یدکی مشمول طرح شناسه کالا، از 6 ماه به یک سال و در برخی‌ها تا 18 و 24 ماه ارتقاء یافت همچنین بنا به دستور رئیس جمهور گارانتی قطعات در سطح OEM و خودروساز نیز از 24 ماه به 36 ماه افزایش یافت که به طور قطع در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.

سهم قطعات تقلبی با اجرای طرح شناسه کالا کاهش یافت / با ایجاد سامانه جامع فروشگاهی، حلقه ورود قطعات تقلبی به بازار تنگ‌تر می‌شود

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه به یک بررسی آماری در سال 99 اشاره و سهم بازار قطعه یدکی را در این بررسی 143 همت اعلام و اظهار کرد: بازار قطعه یدکی، بازار بزرگی است به طوری که سهم بسیاری از شرکت‌های بزرگ حاضر در حوزه قطعه یدکی از ایساکو و سایپا یدک و چندین شرکت بزرگ قطعه سازی از این بازار بر روی هم به 40 همت هم نمی‌رسد و بخشی از این 100 همت در بازار قطعه یدکی، قطعات مرغوب و باکیفیتی است که تولید و یا وارد می‌شود و سهمی از آنها نیز قاچاق است اما اینکه سهم قاچاق و بی کیفیت ها چه عددی است، دقیقا مشخص نیست. با اجرای شناسه کالا سهم قطعات تقلبی و قاچاق در بازار کاهش یافته است و هر چه جلوتر می‌رویم حلقه محاصره برای قطعات تقلبی تنگ‌تر می‌شود. یکی از این حلقه‌هایی که مسیر را تنگ‌تر می‌کند، سامانه جامع فروشگاهی وزارت صمت است که با ایجاد در صنف فروش قطعات یدکی به شفافیت و شناسایی قطعات تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی کمک می‌کند.

براسود در پایان ضمن تاکید بر مقابله با تولیدکنندگان زیرپله‌ای، فیک فروش‌ها و عرضه کنندگان قطعات تقلبی و قاچاق، خواستار رفع موانع تولیدکنندگان شد و خاطرنشان کرد: انتظار می رود که دولت در جریان مقابله با قطعات تقلبی، ضمن رفع موانع تولیدکنندگان، مسیر تولید را تسهیل کند.

کد خبر 142724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha