بی‌توجهی به خدمات پس از فروش، دامن‌گیر مصرف‌کنندگان شد / رونق قطعات دست دوم در سایه کمبود و گرانی در بازار قطعات یدکی

در حالی برخی فعالان بازار لوازم یدکی خودرو از نبود مشکل در تامین لوازم یدکی خودروهای تولید داخل در کشور خبر می‌دهند که شواهد موجود در بازار نشان می‌دهد که بی‌توجهی به خدمات پس از فروش بیش از گذشته دامن‌گیر مصرف کنندگان شده است، چنان‌چه به نظر می‌رسد علاوه بر مشکلات موجود، لوازم یدکی خودروهای مونتاژ داخل نیز به دلیل کمبود عرضه با افزایش قیمت مواجه شده‌ است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طی روزهای اخیر بحث تامین بازار و رشد قیمت لوازم یدکی خودرو در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشته است. البته دلایل بسیاری در افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو تاثیرگذار است که مهمترین آنها به مؤلفه‌های اقتصاد کلان کشور باز می‌گردد در واقع نوسانات شدید نرخ ارز و به تبع آن نرخ تورم از گزینه‌های موثر بر افزایش قیمت در بازار تمامی کالاهاست.

پیش از این در پایگاه خبری پرشین خودرو گزارشی را منتشر کردیم که حکایت از کمبود و گرانی قطعه یدکی در بازار داشت، معضلی که به گفته رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو تهران ناشی از مشکلات تامین و نوسانات ارزی تولیدکنندگان و موانعی است که باعث کندی در ترخیص قطعات از گمرکات شده بود.

البته از زمان ورود خودروسازان چینی به بازار ایران و به‌ویژه پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، بازار خودروهای چینی و مونتاژی به دلیل نیاز اکثر مردم بسیار داغ شده است و در سال‌های اخیر با استقبال گسترده‌ای مواجه شده‌اند. اما حالا پس از گذشت چند سال تعداد زیادی از این خودروها برای سرویس و تعمیر نیاز به لوازم یدکی پیدا کرده‌اند در حالی که نبود قطعه و گرانی قطعات یدکی بسیاری از این خودروهای مونتاژی به امری دشوار برای صاحبان این خودروها تبدیل شده است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران معتقد است که قطعات خودروهای نسل جدید چینی در بازار کم است و به همین دلیل نیز قیمت این قطعات به صورت کاذب بالا رفته، بنابراین مالکین خودرو دچار سردرگمی شده‌اند.

دلایل کمبود در بازار قطعه یدکی

فعالان بازار قطعه یدکی معتقدند که با گذشت زمان مسلما خودروهای مونتاژی نیاز به سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات اساسی پیدا می‌کنند و امروز به دلیل تحریم‌ها و عدم اسقاط خودروهای فرسوده چینی در بازار کشور بیش از هر زمان دیگری کمبود قطعات این خودروها احساس می‌شود.

اما علت کمبود قطعه یدکی به خصوص در بازار قطعات مونتاژی چیست؟

به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار از آنجا که اکثر شرکت‌‎‌های مونتاژکننده از تیراژ استانداردی برخودار نیستند، به همین جهت این شرکت‌ها به میزانی که مطلوب‌شان است، سودی دریافت نمی‌کنند علاوه بر این مساله و همچنین هزینه سرباری که برای آن‌ها به همراه دارد در تامین قطعات و لوازم یدکی تلاش چندانی نمی‌کنند، ضمن اینکه به دلیل تعدد مشکلات و چالش‌های صنعت خودرو نظارتی که منجر به بهبود وضعیت در این حوزه شود نیز وجود ندارد.

در این میان موضوع کیفیت پایین محصولات مونتاژی نیز از عواملی است که باعث می‌شود نیاز مالکان این خودروها به لوازم یدکی در فواصل مختلف افزایش پیدا کند؛ معضلی که به نظر می‌رسد این روزها بیش از گذشته گریبان بازار خودروهای داخلی را نیز گرفته اما به دلیل تیراژ تولیدکنندگان و تنوع کم سبد محصولات خودروسازان داخلی مشکل به این اندازه نمایان نشده است.

چرا قیمت لوازم یدکی چینی در بازار بالاست؟

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در اواخر مردادماه اعلام کرد «در شرایط فعلی مشکل خاصی در تامین قطعات یدکی خودروهای تولید داخل نیست اما متاسفانه خودروهای چینی مونتاژ داخل با کمبود قطعات یدکی و چالش در ارائه خدمات پس از فروش مواجه هستند.»

سید احمد حسینی در ادامه علت بالابودن قیمت لوازم یدکی چینی در بازار را مشکل کمبود می‌داند و تاکید می‌کند «به نظر می‌رسد کمبود عرضه لوازم یدکی خودروهای مونتاژ داخلی باعث افزایش قیمت شده و این احتمال وجود دارد که مسیر واردات آنها به دلایل مختلفی دچار اختلال شده باشد.»

بنابراین ریشه افزایش قیمت و تامین لوازم یدکی خودرو را باید در نرخ ارز و دشوار شدن روند تأمین و واردات مواد اولیه دید. بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان قطعات یدکی بر این عقیده هستند که روند دائمی تغییر قیمت مواد اولیه یک معضل بزرگ برای تولید لوازم یدکی خودروست و جدای از افزایش دائمی قیمت مواد اولیه تولید داخل، قیمت مواد اولیه وارداتی نیز بر افزایش قیمت اثرگذار است. ضمن اینکه در این جریان باید مکانیسم عرضه و تقاضا را نیز مورد توجه قرار داد و با توجه به فرایند طولانی واردات لوازم یدکی و همچنین پروسه نفس‌گیر ترخیص کالاها، به طور طبیعی میزان عرضه کالا به بازار کاهش می‌یابد.

تیراژ پایین خودروها عامل کمبود و گرانی قطعات یدکی کم‌مصرف

اما یکی از فعالان بازار قطعه یدکی کمبود قطعات یدکی در بازار را تنها در بعضی از قطعات کم‌مصرف و گران قیمت خودروهای خارجی می‌داند و معتقد است تولید و واردات قطعات با تیراژ پایین برای تولیدکننده داخلی و بسیاری از شرکت‌های مونتاژی توجیه اقتصادی ندارد.

کاظمی در این زمینه به خبرنگار پرشین خودرو می‌گوید: معمولا برای خودروهایی که تعداد آنها در کشور محدود و یا میزان مصرف قطعات در آنها پایین است، تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعه به دلیل عدم صرفه اقتصادی تمایلی به تولید و یا واردات این قطعات ندارند.

وی عدم تمایل تامین کنندگان به واردات برخی قطعات کم مصرف و گران قیمت را علت کمبود و به تبع آن افزایش قیمت در بازار می‌داند و با توجه به راهکارهای تسهیل در روند تامین قطعات خودروهای مونتاژی تاکید می‌کند: تامین قطعات در صورتی برای شرکت‌های تولیدی و واردکنندگان قطعات مقرون به صرفه است که امکان تامین قطعه به تعداد انبوه وجود داشته باشد که این مهم نیز مستلزم تولید و مونتاژ انبوه خودروهای خارجی است.

این فعال بازار لوازم یدکی خودرو معتقد است که اگرچه عرضه کنندگان خودروهای مونتاژی باید موظف به ارائه خدمات پس از فروش شوند اما در صورت عدم تامین قطعه از سوی این شرکت‌ها نیز فعالان حوزه فروش قطعات یدکی در صورت درخواست تقاضا از سوی بازار مصرف، ظرف مدت کوتاهی قطعه موردنیاز را حتی با قیمتی بالاتر تامین کرده و تلاش می‌شود تا خواب خودرو در تعمیرگاه کمتر رخ دهد.

به هر ترتیب امروز مشکلات ارزی، کاهش واردات و گرانی قطعات یدکی در بازار، بسیاری از صاحبان خودروها به خصوص خودروهای مونتاژی را برای تعمیر و یا تعویض قطعه موردنیاز با چالش روبرو کرده است. مشکلی که می‌تواند صاحبان خودروها را از سر اجبار به خرید قطعات دست‌دوم و کارکرده در بازار هدایت کند که قطعا اسیب اصلی آن متوجه مصرف کنندگان بوده و ایمنی و سلامت جامعه را با خطرات زیادی همراه خواهد کرد.

کد خبر 143686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha