شورای هماهنگی نهادهای ناظر بازار پول، سرمایه و بیمه تشکیل شود / بازار سرمایه نیازمند طراحی معماری مناسب است

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با تاکید بر ضرورت طراحی معماری مناسب برای توسعه پایدار بازار سرمایه، خواستار تشکیل شورای هماهنگی نهادهای ناظر بازار پول، سرمایه و بیمه شد.

به گزارش پرشین خودرو، علی بیگ زاده، با باین این مطلب در همایش «الزامات الگوی مطلوب تصمیم ساز در امور اقتصادی و سرمایه گذاری کشور» که به همت اندیشکده اقتصاد ایران با همکاری اندیشکده فناوری نرم دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار داشت: دولت باید زیر ساخت‌های لازم برای توسعه پایدار و بلند مدت بازار سرمایه را فراهم نماید. این کار از طریق سیاست‌گذاری و طراحی معماری مناسب بازار حاصل می‌ شود. معماری بازار شامل چارچوب قانون‌گذاری، فضای نهادی، ساختار مقررات، مالیات و زیرساختها است.

وی تصریح کرد: برای سرمایه‌گذاری بلند مدت، سرمایه‌گذاران نیاز به اطمینان از سطحی از پایداری در اقتصاد کلان دارند از این رو نرخ تورم و کسری بودجه از جمله مواردی هستند که پایداری اقتصاد کلان را با چالش مواجه می‌نماید.

دکتر بیگ زاده با اشاره به نقش بازار سرمایه در کنترل و کاهش اثر چالش های اقتصادی گفت: بازار سرمایه با جذب سرمایه‌گذاران و تخصیص سرمایه در قالب تامین مالی دولت و شرکت‌ها، موجب رشد اقتصادی و افزایش اشتغال کنترل چالش های اقتصادی می‌ شود.

وی در این همایش در خصوص معیارهای توسعه بازار سرمایه متذکر شد: توان تامین مالی کافی و مقرون به صرفه، تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری کوتاه و بلند مدت و کارایی اطلاعاتی برای قیمت‌گذاری به منظور توسعه بازار سرمایه ضروری است.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، تامین مالی بلند مدت برای سرمایه‌گذاری بخش مولد اقتصاد را از نقش های کلیدی بازار سرمایه قلمداد و در ادامه تاکید کرد: هدایت پس‌اندازها به سوی نیازهای سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک سیستماتیک در اقتصاد از طریق تنوع بخشی به سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت ریسک از طریق ابزارهای مالی و هدایت سرمایه به بخش مولد اقتصاد از مسیر هایی است که بازار سرمایه می تواند بر رشد اقتصاد تاثیر بگذارد.

وی افزود: بازار سرمایه‌ کارا می‌تواند با تامین مالی به‌ صرفه‌ بخش مولد اقتصاد را تامین مالی و با تنوع ابزارهای کوتاه و بلندمدت نقدینگی را از بازار جذب و به بخش مولد به نحوی بهینه تخصیص دهد.

بیگ زاده، ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی چون نرخ تورم و نرخ بهره را از ضرورت های توسعه بازار سرمایه قلمداد و اظهار کرد: توسعه‌یافتگی نظام بانکی و رقابت‌پذیری در آن، وجود سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، مقرات‌زدایی، تسهیل رویه‌ها و هماهنگی نهادهای سیاست‌گذار از دیگر مواردی است که می تواند به توسعه بازار کمک کند.

وی وجود سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ را برای بازار سرمایه کلیدی دانست و یادآور شد: چشم‌انداز سرمایه‌گذاری طولانی‌ مدت و ارزش بالای دارایی‌های تحت مدیریت نهادهای سرمایه‌گذاری بزرگ(صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌ها و ...) موجب تقویت بازار سرمایه و حفظ نقدشوندگی آن می‌شود.

دکتر بیگ زاده که در بین اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق سخن می گفت، هماهنگی نهادهای سیاست‌گذار برای توسعه سرمایه گذاری در بازار را با اهمیت قلمداد و پبشنهاد کرد: از آنجایی که توسعه بازار سرمایه روندی بلند مدت است تشکیل شورایی مشترک و تخصصی برای هماهنگی و تشخیص اقدامات صحیح و منطبق با نیازهای بازار سرمایه منجر به تقویت جایگاه نهادهای ناظر بازار پول و سرمایه و بیمه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن ادامه داد: در تصویب قوانین بودجه ای و توسعه ای کشور لازم است به پیوست های بازار سرمایه ای قوانین توجه شود در این خصوص تشکیل شورای هماهنگی نهادهای ناظر نقش بسزایی در ارایه برنامه ها و تدوین لوایح وقوانین و مقررات خواهد داشت.

وی در ادامه سخنانش در دانشگاه امام صادق خطاب به دانشجویان گفت: در حوزه دانشجویی نیز تشکیل شوراهای تخصصی دانشجویی برای ارایه رویکرد های سازنده در اصلاح قوانین و مقررات و معرفی مدل ها و الگوهای بین المللی از سوی دانشجویان کمک سازنده ای برای توسعه بازار سرمایه خواهد بود.  

بیگ زاده در پایان سخنانش در خصوص مکانیزم های قیمت گذاری در بازار سرمایه نیز خاطرنشان کرد: حذف مکانیزم های قیمت گذاری از بازار سرمایه و تخصیص منابع بر اساس سلائق فردی نوعی عقب گرد در بازار سرمایه تلقی شده و یادآور امضاهای طلایی است که امری ناصحیح بوده و با برنامه های توسعه ای بازار سرمایه در تضاد می باشد.

کد خبر 143792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha