دستاورد رئیس کمیسیون صنایع مجلس؛ ۵ بار تلاش برای حفظ جایگاه مدیرعامل ایران خودرودیزل!

در شرایطی که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، وضعیت امروز این صنعت را نتیجه سال‌ها دخالت دولتی و فراقانونی می‌دانستند و بخش عمده‌ای از این دخالت ‌را منتسب به نمایندگان مجلس، اما هرگز به یاد نداریم که شخصی از میان نمایندگان مجلس به دخالت فراقانونی خود افتخار کرده باشد که خوشبختانه رئیس کمیسیون صنایع مجلس، قفل این مرحله را نیز شکست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو ایران سال‌هاست از سوءمدیریت رنج می‌برد و نمی‌شود آن را کتمان کرد اما آنچه بیش از این سوءمدیریت‌ها این صنعت را دچار سکون و زیان کرده است، دخالت‌هایی است که سیاسیون در این صنعت دارند و هرکدام به نوعی در پی اجرای خواسته‌های خود در صنعت خودرو هستند.

در میان دخالت‌های سیاسیون در صنعت خودرو آنچه موجب بیشترین زیان در صنعت خودرو شده است دخالت نمایندگان مجلس نظیر استخدام‌های اجباری و فله‌ای و تاسیس خطوط تولید بدون توجیه اقتصادی در شهرهایشان بود تا بتوانند از جیب خودروسازان، رای آوردن در دوره‌های بعدی را به واسطه ایجاد کارخانه و شغل، تضمین کنند.

آنچه در این خصوص حائز اهمیت است این که هرگز به یاد نداریم که نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی به صورت علنی به این دخالت‌ها اذعان کند و آن را دستاورد و افتخاری برای خود بداند که آن هم به لطف عزت‌الله تالارپشتی دیدیم.

در روز گذشته و در حاشیه رونمایی از خط تولید اتوبوس برقی ایران خودرودیزل و زمانی که تالارپشتی پشت تریبون قرار گرفت و بعد از حملات لفظی که به مسئولان دولت قبل و فعلی داشت، بادی به غبغب انداخت و با افتخار اعلام کرد که تا امروز پنج بار برای جلوگیری از عزل جواد توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل اقدام کرده است.

تالارپشتی حتی پارا فراتر نهاد و به صورت علنی گفت که با دعوت مسئولان به کمیسون صنایع مجلس، آنان را مجبور به عقد قرارداد با این شرکت در راستای حمایت از تولید داخلی می‌کرد تا جایی که خود با تمسخر گفت که این اواخر ما به صورت میدانی مشغول عقد قرارداد برای ایران خودرو دیزل بودیم.

یک لحظه تصور کنید مثلا نماینده مجلس یک کشوری که صاحب صنعت خودرو است اقدام به این کار می‌کرد! چه اتفاقی رخ می‌داد؟ بی‌شک اگر زلزله سیاسی به راه نمی‌افتاد شاهد استعفا یا اخراج آن نماینده از مجلس بودیم اما اینجا احتمالا باید منتظر باشیم تا لوح تقدیری نیز برای این دخالت در صنعت خودرو به وی اهدا شود.

آقای نماینده! شرکت‌های خودروسازی هر یک دارای هیات مدیره است که تلاش می‌کند تا حقوق سهامداران را به بهترین شکل ایفا کند حتی اگر به قیمت اخراج یا عزل مدیرعامل شرکت باشد.

اینکه شما به تنهایی در برابر آرای هیات مدیره این شرکت آنهم برای پنج بار ایستادگی کردید نه تنها افتخار نیست بلکه شائبه بسیاری ایجاد می‌کند که اینجا مجال پرداختن به آن نیست.

قطعا دخالت واضح شما در صنعت خودرو نه تنها دستاورد نیست بلکه به عنوان لکه سیاهی در رزومه شما ثبت خواهد شد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس؛ وظیفه شما تنها حمایت از صنایع مختلف نه تنها صنعت خودرو با وضع قوانین و تسهیل مسیر تولید است نه ورود به عزل و نصب مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی.

در آخر باید بگوییم که اعتراف شما به پنج بار جلوگیری از تغییر مدیرعامل شرکت‌ ایران خودرو دیزل نشان از نفوذ گسترده شما در صنعت خودرو دارد و طبیعتا سهم بالایی نیز در وضع اسفناک این صنعت دارید. بخشی از این وضعیت ناشی از استخدام‌های بی‌رویه و هزینه سربار کارگران شرکت‌های خودروساز است که از جیب سهامداران و خریداران خودرو پرداخت می‌شود. بد نیست اگر در خصوص این موارد نیز صحبت کنید.

کد خبر 144040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha