آرامش به بازار لاستیک بازگشت / هیچ کمبودی در بازار روغن موتور نداریم

فعالان بازار لاستیک معتقدند به رغم گلایه برخی خریداران در ماه‌های گذشته و افزایش حجم تقاضا در بازار لاستیک در آخرین روزهای سال، با تمهیدات دولت در کاهش تعرفه واردات و افزایش عرضه تایرسازان به بازار، التهابات بازار تایر تا حد زیادی کاهش یافته و بازار لاستیک با آرامش نسبی همراه است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در ماه‌های اخیر اخبار و گزارش‌هایی در خصوص گلایه مردم از روند توزیع لاستیک و روغن موتور در بازار منتشر شد. بسیاری از متقاضیان با انتقاد از کمبود لاستیک با نرخ مصوب، ‌عنوان می‌کردند که برای خرید لاستیک با مشکل مواجه هستند و ضرورت دارد مسئولان در این خصوص رسیدگی کنند.

در این جریان اگر چه انگشت اتهام در خصوص کمبود عرضه لاستیک تا حدود زیادی به سوی تولیدکنندگان نشانه رفته است با این وجود فعالان بازار معتقدند با افزایش قیمت تولیدکنندگان، عرضه به بازار افزایش یافته بنابراین تقاضا برای خرید تایر در بازار تا حدودی کاهش یافته و با رفع نگرانی‌ها از تامین لاستیک، بازار تایر رو به تعادل است.

البته در این جریان با وجود پذیرش درخواست افزایش قیمت تولیدکنندگان لاستیک همچنان تعدادی از تولیدکنندگان تایر نسبت به برخی موارد اعتراض دارند و معتقدند واردات بی‌برنامه و در حجم زیاد از سوی خودروسازان در نهایت به ضرر صنعت تایر است.

با افزایش عرضه، شکاف قیمت در بازار لاستیک برطرف شد

در این ارتباط برخی فعالان بازار لاستیک معتقدند که نبود نظارت علت برخی مشکلات و گلایه تولیدکنندگان در بازار لاستیک است و چنانچه نظارت‌های دقیق و منظمی در بازار صورت گیرد و جایگاه فروشنده و مصرف کننده مشخص شود اوضاع بازار لاستیک بهتر می‌شود.

اما در خصوص آخرین وضعیت عرضه لاستیک در بازار، محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران در گفت‌وگو با پرشین خودرو، با اشاره به برخی انتقادات در خصوص نرخ لاستیک در بازار تاکید کرد: هم اکنون شکاف قیمتی کارخانه و بازار لاستیک تا حدود زیادی برطرف شده است.

به گفته این مقام صنفی با افزایش قیمت کارخانه‌ای لاستیک و افزایش تولید و عرضه لاستیک، شکاف قیمت لاستیک کارخانه و بازار باز هم کاهش خواهد یافت.

وی با این حال معتقد است که فقط در برخی سایزهای پرتقاضا مانند ۱۳ و ۱۴ همچنان نیاز کامل تامین نشده است که این مشکل هم با افزایش تولید به زودی برطرف می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران تصریح کرد: هم اکنون با وجود افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال، کمبودی در توزیع لاستیک وجود ندارد و با سرعت توزیع لاستیک در سطح بازار، این امکان فراهم است که تمامی متقاضیان خریدهای خود را انجام دهند.

واردات لاستیک باید به نحوه موثرتری مدیریت شود

آل سارا با توجه به تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای لاستیک در امکان خرید متقاضیان، این اقدام را مطابق با بررسی‌های کارشناسی وزارت صمت دانست و خاطرنشان کرد: اگر چه موافقت با افزایش قیمت تولیدکنندگان تایر برخی نگرانی‌ها و گلایه‌هایی را به دنبال داشت اما هم‌اکنون نسبت به ماه‌های گذشته بازار شاهد افزایش قیمت نیست و تا حدودی قیمت‌ها به تعادل رسیده است.

وی همچنین با اشاره به تاثیر واردات در جبران برخی کمبودها در بازار لاستیک گفت: البته واردات لاستیک باید به نحوه موثرتری مدیریت شود تا بازار داخل با کمبود مواجه نشود با این حال متقاضیان می‌توانند با در دست داشتن سند و کارت خودرو نسبت به خرید لاستیک موردنیاز خود اقدام کنند.

این مقام صنفی در ادامه هرگونه کمبود در بازار روغن موتور خودرو را رد کرد و گفت: بازار روغن موتور هم اکنون شرایط خوب و عادی را سپری می‌کند و با کمبودی مواجه نیست.

آل سارا در پایان خاطرنشان کرد: البته تولیدکنندگان و روانکاران با مشکلاتی از جمله افزایش نرخ نهاده‌های تولید روبه‌رو هستند که باید بررسی دقیقی از سوی مسئولان صورت گرفته و رفع شود.

کد خبر 144731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha