محمدعلی تیموری؛ مدیرعاملی که چشم سایپا را کور کرد!

محمدعلی تیموری در حالی از مدیرعاملی سایپا کنار گذاشته شد که همگان او را با عنوان مدیرعاملی به یاد می‌آورند که نه تنها بسیار در سخنرانی‌ها «منم منم» می‌کرد بلکه با انحلال واحد ارتباطات گروه خودروسازی سایپا در چارت این شرکت، چشم و گوش این گروه را «کور و کر» کرد و نیروهای کارآزموده این واحد را نیز به واحدهای نامربوط با تجربه سازمانی آنها فرستاد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمدعلی تیموری از سایپا برکنار شد؛ این تیتری بود که روز گذشته در بیشتر رسانه‌های کشور منتشر شد.

محمدعلی تیموری را می‌توانیم بر اساس سخنرانی‌هایی که می‌کرد، انسانی خودشیفته بدانیم که تنها به واژه «من» معتقد بود و منم منم کلیدواژه مهم در سخنرانی‌هایش به شمار می‌رفت. البته سعی نداریم به روانشناسی مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا بپردازیم بلکه هدفمان این است که تنها به یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سازمانی وی اشاره کنیم که چشم و گوش این خودروساز را از کار انداخت.

انحلال واحد ارتباطات گروه خودروسازی سایپا و پخش کردن حدود ۱۰۰ نیروی متخصص این واحد در سایر زیرمجموعه‌های سایپا، یکی از چندین اشتباه تیموری در سایپا بود که در نهایت شرایط عزل وی را نیز فراهم ساخت.

هر چند برخی می‌گویند که انحلال این واحد برای خلاصی از دست مدیر تحمیل شده به تیموری بود اما واقعیت این است که وی ارتباطات را واحدی می‌دانست که نیاز چندانی به آن نیست و می‌توان آن را با تعداد اندکی نیرو اداره کرد.

افت گروه خودروسازی سایپا درست از زمانی کلید خورد که وی برای خلاصی از دست مدیر منسوب به شورای عالی امنیت ملی اقدام به تغییرات بزرگ در چارت ارتباطات با خیال افزایش بهره‌وری کرد و چیزی نزدیک به ۱۰۰ نیروی کارآزموده این واحد را به بخش‌هایی مانند CRM و دفتر و مشاوره و ... فرستاد.

این تغییرات بر خلاف آنچه تیموری می‌پنداشت نه تنها به افزایش بهره‌وری منجر نشد بلکه با افت شدید تولید محتوا به فرآیند انتقال داده‌ها و مفاهیم بین این سازمان و مردم نیز خدشه وارد شد.

حذف واحد ارتباطات و کوچک سازی این واحد در حد چند نیرو، آن هم برای مدیرعاملی که بیش از آنکه شنونده باشد گوینده‌ای خودشیفته است نه تنها تیموری را با چالش مواجه کرد بلکه منابع اطلاعاتی در دسترس رسانه‌ها و خبرنگاران و به تبع آن مردم عادی را به شدت محدود ساخت تا جایی که این گروه حتی نمی‌توانست اخبار منفی و جهت‌دار منتشر شده در فضای مجازی را مدیریت کند یا پاسخی درخور به آن بدهد.

از اشتباهات محمدعلی تیموری در مدیریت سایپا بسیار می‌توان نوشت؛ از تبدیل شاهین به خودرویی که نتوانست حق خود را از بازار کسب کند و تا مشکلات فراوان در معرفی خودروهایی نظیر کادیلا، تنها برخی از این اشتباهات است اما آنچه زمینه‌ساز بروز این مشکلات بود، برهم زدن چارت واحد ارتباطات سایپا به عنوان چشم و گوش این گروه خودروسازی بزرگ بود.

کد خبر 144815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha