دریافت کارت سوخت اینترنتی شد / نحوه پیگیری و دریافت کارت سوخت المثنی سرعت گرفت

همزمان با رونمایی از سامانه ثبت درخواست برخط کارت هوشمند سوخت، مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا نیز از راه‌اندازی خدمت درخواست کارت هوشمند سوخت آنلاین از خردادماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته بود که سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت هوشمند سوخت با همکاری شرکت پژوهش و توسعه ناجی نیروی انتظامی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با هدف توسعه دولت الکترونیک و تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان و کاهش زمان تحویل کارت هوشمند سوخت رونمایی شد.

در آیین رونمایی از این سامانه که در حاشیه دومین روز برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد نخستین درخواست ثبت‌نام آنلاین کارت هوشمند سوخت المثنی برای نمونه ثبت شد. همچنین، دو طرح تخصیص سوخت به ناوگان خارجی با استفاده از کارت هوشمند سوخت و طرح تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط به‌منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، که با همکاری پلیس امنیت اقتصادی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی می‌شود، رونمایی شد.

مهدی سید هاشمی مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا نیز در خصوص ثبت اینترنتی درخواست کارت هوشمند سوخت خودروها اظهار کرد: ارائه خدمات به مردم باید از درگاه‌های مختلف انجام شود یعنی خدمات به مردم هم باید از طریق اینترنت باشد و هم مراجعه حضوری تا مخاطب برای انجام شدن کارش قدرت انتخاب داشته باشد.

وی با بیان اینکه مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ به‌نوعی پشتیبان برای خدمات اینترنتی است، تصریح کرد: در سراسر کشور، یک‌هزار و ۱۰۰ دفتر پلیس+۱۰ وجود دارد که تمامی خدمات انتظامی را به مردم ارائه می‌دهند.

سیدهاشمی با اعلام اینترنتی‌ شدن درخواست صدور کارت سوخت خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از سال گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد روند صدور درخواست کارت سوخت را اینترنتی کند؛ یعنی چه خودروهای نو شماره و چه خودروهای دیگر (المثنی) برای درخواست کارت سوخت به‌ صورت اینترنتی درخواست‌های خود را ثبت کنند.

وی افزود: با توجه به نیاز ارائه خدمت به مردم عزیز کشورمان در درگاه‌های مختلف راه‌اندازی خدمت ثبت کارت هوشمند سوخت از طریق اینترنت عملیاتی گردید.

فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک (پلیس+۱۰) برای ارائه خدمات کارت سوخت ادامه دارد

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا تاکید کرد: این خدمت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) در حال ارائه می‌باشد و از دفتر حذف نخواهد شد بلکه به‌ عنوان یک درگاه موازی درگاه ثبت درخواست اینترنتی راه‌اندازی شده است و در فاز اول با درخواست کارت هوشمند سوخت خودروهای نو شماره از اوایل خردادماه عملیاتی خواهد شد و به‌مرور به درخواست‌های دیگر رسیدگی می‌شود و مردم عزیز می‌توانند در زمان گفته‌شده با مراجعه به درگاه اینترنتی fcs.niopdc.ir در این خصوص اقدام کنند.

دریافت کارت سوخت برای همه خودروها الزامی است

در سال های اخیر با افزایش بیش از حد تعداد ماشین‌های تک سرنشین، آلودگی‌های پی درپی و به منظور مدیریت مصرف سوخت، سیاست سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی الزامی شده است به این ترتیب خودروها موظف به استفاده از کارت سوخت شخصی خود در جایگاه‌های سوخت‌گیری هستند.

در روزهای ابتدایی، صدور کارت سوخت به مدت زمان ۴۰  روز پیش ­بینی شده بود؛ اما ثبت نام در طرح دریافت کارت سوخت، از ابتدا دچار مشکلات و سخت گیری‌هایی بود. از زمان ثبت نام تا زمان تحویل، موانعی بر سر راه صاحبان خودرو وجود داشته است. با توجه به طرح سهمیه‌بندی مصرف سوخت، ماهانه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به افراد تعلق می گرفت.

اکثر افراد بعد از ثبت نام، فوری کارت سوخت خود را تحویل می‌گرفتند و در صورت عدم دریافت، برای پیگیری کارت خود، می‌توانستند به سایت www.post.ir مراجعه کنند. همچنین می توانستند برای اطلاع از موقعیت کارت خود و فعال بودن کارت سوخت خود به سایت اداره پست مراجعه و  با وارد کردن Vin خودرو همه موارد را پیگیری و کنترل کنند.

اما در این میان گم شدن یا حتی دزدیده شدن این کارت یکی از چالش‌های صاحبان خودروها بود که به هر دلیلی کارت سوخت خودرو آن ها مفقود شد و باید به سرعت برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام می کردند موضوعی که مدت ها بود مشکلاتی را برای متقاضیان دریافت کارت سوخت المثنی ایجاد کرده بود.

اما با اعلام خبر الزام سوخت‌گیری توسط کارت‌های هوشمند سوخت شخصی توسط وزیر نفت کشور در فروردین ۱۴۰۳، فرایند صدور کارت سوخت سریع‌تر شد.

بر اساس قوانین جدید دریافت کارت سوخت برای تمامی مالکان وسایل نقلیه امری ضروری است. با توجه به این‌که بسیاری از وسایل نقلیه هنوز کارت سوخت را دریافت نکرده‌اند، بهتر است مالکان هر چه سریع‌تر بعد از تهیه بیمه شخص ثالث که یکی از ارکان اساسی برای صدور و تخصیص سهمیه سوخت است، نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام نمایند.

کد خبر 145122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha