لزوم اصلاح شرایط خرید خودرو / شروط ثبت‌نام خودرو در سال ۱۴۰۳ لغو می‌شود؟

شروط ثبت نام خودرو همچنان از موارد مورد بحث کارشناسان است شروطی که حالا به گفته یکی از وکلای ملت غیر منطقی و تبعیض آمیز است و برخی از شهروندان را از این سهمیه محروم می‌کند، بنابراین اید اصلاح شود تا همه شهروندان بتوانند یک بار از این امتیاز استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سال های اخیر وضعیت بازار به اندازه‌ای پیچیده شد که وزارت صمت تصمیم گرفت تا شرایط خاصی را برای عرضه خودرو در نظر گیرد و خودرو به مصرف کننده واقعی برسد. به همین منظور با روی کار آمدن سامانه یکپارچه عرضه خودرو، قواعد خرید خودرو از شرکت های خودروسازی به کلی تغییر کرد.

البته برای ثبت نام در سامانه یکپارچه شرایطی در نظر گرفته شده که تمام افراد نمی توانند ثبت نام انجام دهند. بر اساس این شرایط هر کد ملی مجاز به خرید یک خودرو است و حداقل سن مجاز ۱۸ سال برای ثبت نام در نظر گرفته شده و همچنین داشتن گواهینامه الزامی است.

البته سال گذشته شورای رقابت پیرو اصلاح بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل خودرویی و حذف شرط نداشتن پلاک فعال برای خرید خودرو اعلام کرد: کسانی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند براساس شرایط جدید می‌توانند برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند.

در واقع بر اساس تبصره این شورا «کسانی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور، بیش از ۵ سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند.»

اما در خصوص اعمال شروط ثبت نام خودرو یکی از نماینده مجلس یازدهم معتقد است که شروطی غیرمنطقی از سوی نهادهای مربوطه، از جمله داشتن گواهینامه برای دریافت خودرو با قیمت کارخانه از شروطی است که بسیاری از افراد که نیازمند و حق دریافت خودرو را دارند از این امتیاز محروم می‌شوند.

احسان ارکانی نماینده نیشابور و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم،  ضمن انتقاد از وجود برخی شروط برای ثبت‌نام و دریافت خودرو با قیمت کارخانه، بر لزوم رفع این موانع تاکید کرد و گفت: در نظر گرفتن شرطی مانند داشتن گواهینامه سبب می‌شود افرادی که به هر دلیلی از جمله معلولیت نتوانند از این امتیاز استفاده کنند، در صورتی که بسیاری از این قشر با توجه به شغل و حرفه خود نیاز به این خودرو داشته و می‌توانند با استخدام یک راننده از وسیله نقلیه خود استفاده کنند.

نماینده نیشابور در مجلس یازدهم اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود تا همه افراد بتوانند از سهمیه خودروی دولتی استفاده کنند و نباید شروط غیرعقلایی مانند نداشتن گواهینامه مانع استفاده از این سهمیه شود؛ همه باید یک بار از این سهمیه استفاده کنند و شخص اگر خواست می‌تواند خودش از خودرو استفاده کند و اگر نخواست می‌تواند آن را به فروش برساند.

به گفته ارکانی با توجه به اینکه میزان تولید خودرو در کشور پایین است لذا برای اینکه تعداد تولید خودرو با میزان متقاضیان نزدیک شود چنین شروطی در نظر گرفته می‌شود که به اعتقاد بنده این اقدامات مشکلات در حوزه خودرو را حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه طرح چنین شروطی تبعیض آمیز بوده و برخی از شهروندان را از این سهمیه محروم می‌کند، بیان کرد: چنین شروطی غیرمنطقی بود که باید اصلاح شود تا همه شهروندان بتوانند یک بار از این امتیاز استفاده کنند.

کد خبر 145197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha