کد خبر 33235
۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
تیراژ تولید کدام خودروها افزایش یافت؟

پرشین خودرو: روزهای خوب خودروسازی ایران گویا دوباره فرا رسیده است؛ چه آنکه آمارها می‌گویند تولید آبی‌ها و نارنجی‌های جاده مخصوص در دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، بنابر آماری که سایت انجمن خودروسازان به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، سه خودروساز بزرگ کشور در دو ماه ابتدایی امسال 107 هزار و 67 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 96.1 درصد رشد را تجربه کرده باشند.
به نظر می‌رسد اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان، پرداخت وام از محل صندوق توسعه ملی به قطعه‌سازها و همچنین لغو تحریم آمریکایی‌ها علیه خودروسازی ایران، دلایل اصلی رشد تولید خودرو در دو ماه ابتدایی امسال به شمار می‌روند و با ادامه این روند، می‌توان به بازگشت صنعت خودرو کشور به روزهای اوج امیدوار بود.
خودروسازی ایران از اوایل سال 91 و به دلایلی همچون تشدید تحریم ها، کمبود نقدینگی و رشد نرخ ارز، رفته رفته در بحران فرو رفت و هرچه گذشت، سایه این «بحران» سنگین و سنگین‌تر شد، تا جایی که تیراژ خودروسازان به یک سوم سال 90 (سال اوج تولید خودرو در کشور) رسید.
اوضاع به حدی وخیم شده بود که فعالان صنعت خودرو از نابودی این صنعت صحبت به میان آوردند و گمان می‌رفت گل سرسبد صنایع ایران برای همیشه خشکیده خواهد شد. افت شدید تیراژ، بازار خودرو را نیز به شدت متاثر از خود کرد، چه آنکه قیمت‌ها تا مرز سه برابر نیز بالا رفته و بسیاری از مشتریان قدرت خرید خود را در این بازار از دست دادند. با روی کار آمدن دولت یازدهم اما اوضاع رو به بهبودی رفت و به تدریج قیمت ارز به ثباتی نسبی رسید، برخی تحریم‌ها لغو شد و ارز مبادله‌ای در اختیار خودروسازان قرار گرفت تا تیراژ رفته رفته رشد کند و سایه بحران کمی کمرنگ شود. حالا هم که آمارها می‌گویند تیراژ خودروسازان دو برابر شده و این نشانه‌ای مثبت برای آینده صنعت خودرو ایران به شمار می‌رود.
در کنار اینها قطعا اگر روابط خودروسازان کشور با خارجی‌ها هم بهبود پیدا کرده و برقرار شود، اوضاع بهتر از این خواهد شد، چه آنکه حضور خودروسازان خارجی در جاده مخصوص، به ارتقای تکنولوژی و رشد بیش از پیش تیراژ صنعت خودرو کشور خواهد انجامید. البته ظاهرا خودروسازان خارجی هنوز در انتظار تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای ایران هستند و پس از آن تصمیم نهایی خود  را بابت حضور در جاده مخصوص خواهند گرفت، پرونده‌ای که احتمالا تا اواخر تیر ماه امسال مختومه خواهد شد. اگر این اتفاق رخ بدهد، مسیر ورود خارجی‌ها به صنعت خودرو ایران نیز تسهیل خواهد شد و این موضوع قطعا کمک زیادی به رشد تیراژ خودروهای داخلی می‌کند و از طرفی مشتریان تنوع تولید و خودروهایی به روزتر را نیز به چشم خواهند دید.

  رشد سه برابری پارس
به جاده مخصوص برویم و بینیم سه خودروساز بزرگ کشور در دو ماه ابتدایی امسال چه کرده و محصولات شان چه افت و خیزی را به خود دیده‌اند.
بنابر آمار منتشره، ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور توانسته با تولید 58 هزار و 458 دستگاه انواع محصول سواری، رشدی 186 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کند. بر این اساس، به جز سوزوکی گرندویتارا، سایر محصولات ایران‌خودرو با رشد تولید مواجه شده‌اند که در این بین، رانا و سمند رکورددار به حساب می‌آیند.
رانا که حالا دیگر به خوبی در خیابان‌های کشور به چشم می‌آید، تیراژی چهار هزار و 443 دستگاهی در دو ماه نخست امسال داشته و این یعنی ایران خودرو توانسته تیراژ رانا را چهار برابر کند.
در بین دیگر محصولات ایران خودرو، پژو 206 نیز با رشد تولید مواجه بوده و  این شرکت در بازه زمانی موردنظر، 10 هزار و 356 دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده تا تیراژ آن را در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال 92 حدود 185 درصد رشد داده باشد. ایران‌خودرو در حال حاضر مدل‌های تیپ 5 و V8 این محصول را به تولید می‌رساند و این در حالی است که پیش‌تر مدل‌هایی مانند V20 و تیپ 2 را نیز تولید می‌کرد. باید دید شراکت احتمالی ایران خودرو و پژو در آینده نزدیک، چه تاثیری بر تیراژ پژو 206 خواهد گذاشت و آیا تولید این محصول ادامه خواهد یافت و یا به تدریج محصولی دیگر جای آن را خواهد گرفت.
در میان دیگر پژویی‌های ایران‌خودرو، مدل 405 نیز با رشد تولید مواجه شده است، خودرویی که با وجود قدیمی بودن و مصرف سوخت زیاد، همچنان جزو پرفروش‌های بازار کشور به شمار می‌رود. پژو 405 که در حال حاضر علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد، نسبت به دو ماه نخست سال گذشته رشدی 94.3 درصدی را تجربه کرده تا از قافله رشد تولید عقب نماند.
افزایش تولید 405 در حالی است که پژوپارس نیز رشد تیراژ را تجربه کرده و آمار می‌گوید ایران‌خودرویی‌ها 16 هزار و 303 دستگاه از این محصول را طی دو ماه ابتدایی سال جاری تولید کرده‌اند. این محصول که علاوه‌بر جاده مخصوص، در سه سایت شهرستانی ایران‌خودرو (مازندران، فارس و خراسان) نیز تولید می‌شود، در فروردین و اردیبهشت امسال 208 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تولید داشته و بیشترین آن سهم سایت خراسان بوده و کمترین تیراژ را در تولید پارس نیز سایت فارس ایران‌خودرو به خود اختصاص داده است.
از پژویی‌ها که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند هم رشد تیراژ را به خود می‌بیند و تولید این محصول نسبت به دو ماه ابتدایی سال 92 حدودا 5.5 برابر شده است و با این حساب باید سمند را رکورددار رشد تیراژ در بین خودروهای داخلی دانست.
 سمند که علاوه‌بر جاده مخصوص، در سایت مازندران نیز به تولید می‌رسد، طی دو ماه ابتدایی امسال 13 هزار و 594 دستگاه تولید داشته و بیشتر حجم تولید آن نصیب ایران خودرو مرکزی شده است.
اما ایران خودرویی‌ها در شرایطی تیراژ بیشتر محصولات خود را بالا برده‌اند که تک شاسی‌بلندشان هیچ تولیدی در دو ماه نخست امسال نداشته و مشخص نیست آیا با آبی پوشان خداحافظی کرده یا موقتا از جمع آنها جدا شده است.
ویتارا که تحت برند سوزوکی موتورز ژاپن در ایران خودرو خراسان مونتاژ می‌شد، تنها محصول شاسی‌بلند ایران خودرو به شمار می‌رود و در سال گذشته نیز حدود 500 دستگاه تولید داشت. این خودرو طی دو سال گذشته به‌دلیل کمبود قطعات همواره با افت تیراژ روبه‌رو بود اما به هر حال کم یا زیاد، به تولید می‌رسید، حال آنکه در دو ماه ابتدایی امسال تولید آن کلا متوقف شده و باید دید آینده ویتارا در ایران خودرو به کجا خواهد رسید.
اما از دنا هم خبری بگیریم، خودرویی که جدیدترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود و گفته می‌شود از مرداد ماه امسال وارد خیابان‌های کشور خواهد شد. ایران خودرویی‌ها در حالی چندین هزار دستگاه از این خودرو را پیش‌فروش کرده و از مرداد ماه نیز باید آن را به تدریج تحویل دهند که طبق آمار، تنها 15 دستگاه دنا در دو ماه نخست امسال به تولید رسیده است.
هرچند هنوز قیمت دقیق دنا مشخص نشده اما گفته می‌شود این خودرو حدود 50 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

 بازگشت قشقایی
اما از ایران خودرویی‌ها که بگذریم، سایپا نیز توانسته تیراژ محصولات خود را رشد دهد. طبق آمار،  پراید که هم‌اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و در دو ماه امسال بیش از 35 هزار دستگاه تیراژ داشته، هنوز هم پرتیراژترین محصول خودروسازی ایران به شمار می‌رود.
این خودرو علاوه‌بر سایپا در پارس خودرو هم به تولید می‌رسد و نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته 33.2 درصد رشد تیراژ را به خود می‌بیند.
سایپایی‌ها به جز پراید، تیبا را هم تولید می‌کنند، خودرویی که با تیراژ 9 هزار و 552 دستگاهی خود طی دو ماه نخست امسال، 164 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تیراژ را تجربه کرده است. این خودرو در سایپای کاشان به تولید می‌رسد و اولین محصول داخلی سایپا به شمار می‌رود و اگرچه در ابتدا تولید اندکی داشت، اما چند ماهی می‌شود که اوضاعش بهتر شده است.
سری هم به پارس‌خودرو بزنیم، شرکتی که اگرچه در دو ماه ابتدایی امسال حتی یک دستگاه نیسان تیانا هم تولید نکرده و تیراژ مگانش نیز با افت مواجه شده، اما دو محصول دیگرش یعنی پراید و تندر با رشد تولید مواجه شده‌اند.
طبق آمار، در فروردین و اردیبهشت امسال فقط 13 دستگاه مگان در پارس خودرو به تولید رسیده و این موضوع نشان می‌دهد مگان افتی 78.3 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. کاهش شدید تولید مگان طی 2 سال گذشته، قیمت این خودرو را به شدت افزایش داد و به بیش از دو برابر رساند. مگان در حال حاضر قیمتی بیش از 90 میلیون تومان دارد. به جز مگان؛ پارس‌خودرویی‌ها محصول دیگری به نام نیسان تیانا را مونتاژ می‌کردند و این در حالی است که این خودرو جایی در تولیدات دو ماه ابتدایی امسال سومین خودروساز بزرگ کشور ندارد.
به عبارت بهتر، تیانا هم به سرنوشت ویتارا مبتلا شده و پارس خودرو حتی یک دستگاه از آن را نیز طی دو ماه ابتدایی امسال تولید نکرده است. با این حال اما نیسان قشقایی دوباره به خط تولید پارس خودرو بازگشته و این شرکت توانسته 10 دستگاه از آن را در بازه زمانی موردنظر مونتاژ کند.

رشد تولید تندر
اما از تندر-90 هم خبر می‌رسد که این خودرو نیز در دو ماه ابتدایی امسال با رشد تیراژ مواجه بوده و ایران خودرو و  پارس خودرو توانسته‌اند تولید آن را افزایش دهند.
در این بین، پارس‌خودرویی‌ها با تولید سه هزار و 758 دستگاه تندر-90، رشدی 52.5 درصدی را تجربه کرده و ایران خودرویی‌ها نیز توانسته‌اند با تولید دو هزار و 133 دستگاه تندر، تیراژ این محصول را 3.3 درصد رشد دهند.
در مجموع پنج هزار و 878 دستگاه تندر-90 در دو ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده و این آمار سبب شده تندر رشدی 30 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 33235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha