با همراهی دولت و گمرک 50 درصد قیمت قطعات یدکی کاهش می یابد

پرشین خودرو: از ابتدای سال و با آغاز تورم ارزی در کشور ، بازار قطعات یدکی با کسری و نوسانات قیمتی زیادی مواجه شد به طوری که این روند در ۲ ماه اخیر به اوج خود رسید و قیمت قطعات یدکی جهش بسیار زیادی در بازار پیدا کرد و مشکلات زیادی برای عرضه کنندگان و خریداران قطعات یدکی ایجاد کرد.

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به این مطلب اظهار داشت: تحریم ها و روند صعودی نرخ ارز در 6 ماهه اول امسال 100 درصد بر قیمت قطعات یدکی در بازار تاثیر گذاشته است و این شرایط بر جریان عرضه و تقاضا در این بازار تاثیر زیادی گذاشته است.

مهدی کاظمی افزود: با آغاز مشکلات ارزی اتحادیه هشدار داد در صورتی که فکری برای این شرایط نشود و نیاز بازار به سرعت تامین نشود به طور قطع در ماههای آتی مشکلات بیشتر خواهد شد.

مساعدت دولت برای ترخیص حجم بالایی از قطعات یدکی دپو در گمرکات

وی خاطر نشان کرد: در جلسه ای که اخیرا اتحادیه با تعدادی از واردکنندگان قطعات یدکی داشت مطرح شد که هم اکنون رقم بالایی لوازم یدکی در گمرک دپو شده است که نیازمند کمک و مساعدت دولت و گمرک است تا مشکل ترخیص آنها حل شود و در صورتی به زودی این اقدام عملی شود ضمن تامین نیاز بازار، نزدیک به 50 درصد از قیمت قطعات یدکی در بازار کاهش خواهد یافت.

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در ادامه یادآور شد: متاسفانه مشکل پرداخت مابه التفاوت ارزی همچنان بزرگترین مانع در ترخیص قطعات باقی مانده در گمرک است در حالی که بسیاری از این قطعات در سال گذشته و با ارز 3400 و 3800 ثبت سفارش و خریداری شده است و بالطبع این مساله پرداخت مابه التفاوت ارزی برای واردکنندگان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

 



کاظمی تاکید کرد: دریافت مابه التفاوت ارزی از واردکنندگان قطعات یدکی هر چند قانونی و شرعی نیست اما اگر برای کمک به نیاز بازار این اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات کنونی در بازار قطعات یدکی برطرف شده و با افت قیمت کمک زیادی به مصرف کنندگان خواهد بود.

وی افزود: البته دولت در هفته های اخیر و پس از انتقادات بسیار واردکنندگان و تولیدکنندگان در ترخیص مواد و قطعات به نواقص قانونی و موانع موجود پی برده و خوشبختانه خبرها حاکی از آن است که دستور ترخیص قطعات و بسیاری از کالاها از سوی دولت صادر شده است اما در میان آن چه که مطرح می شود تا عمل همواره فاصله دارد و از این رو همچنان مشکلات ترخیص قطعات یدکی حل نشده است.

وی تصریح کرد: تقاضا می شود در وضعیت کنونی برای رفاه حال مصرف کنندگان دولت هر چه سریعتر تمهیداتی در نظر بگیرد چرا که امروز بسیاری از مشکلات از چشم صنف فروشندگان قطعات یدکی دیده می شود و خریداران، فروشندگان را متهم به احتکار می کنند در حالی که بیش از 90 درصد فعالان در این بخش کسبه ای هستند که درد جامعه و خریداران را درک می کنند و حاضر به این گونه رفتارها و احتکار نیستند.

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از مشکلات کنونی بازار قطعات یدکی کمبود و گرانی است و تنها راهکار آن تثبیت نرخ ارز است که موجب خروج بازار از بلاتکلیفی و رفع کمبود و افت قیمت خواهد شد.

مسئول رسیدگی به گرانی و شکایات اتحادیه قطعات یدکی گفت: در صورتی که فروشندگان قطعات یدکی به وضعیت کنونی نرخ ارز اعتماد پیدا کرده و قیمت ارز تا مدتی دچار تغییر نشود به طور حتم خرید و ثبت سفارشات ها بیشتر خواهد شد و بر روی قیمت قطعات یدکی در بازار تاثیر خواهد گذاشت.

با کاهش بوروکراسی اداری بازار قطعات یدکی را بیش از این دچار مشکل نکنید

به گفته کاظمی کمبود قطعات یدکی و افزایش قیمت در ماههای اخیر، عرضه قطعات متفرقه و بی کیفیت و قاچاق را در بازار بسیار کاهش داده است.

وی در پایان با اشاره به لزوم حمایت مسئولان از صنوف تصریح کرد: اتحادیه بارها از دولت و به خصوص سازمان و استاندارد و گمرک در خواست نموده که از تولیدکنندگان و واردکنندگان در صنوف مختلف و قطعات یدکی را حمایت بیشتری نمایند و با رفع بوروکراسی اداری، بازار قطعات یدکی بیش از این دچار مشکل نکنند.

کد خبر 103061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha