نگرانی و ناامیدی از آینده، بازار خودرو را ملتهب کرد

پرشین خودرو: نرخ تورم و نگرانی از آینده مبهم بازار، موجب هجوم مردم برای خرید و رشد تقاضای کاذب در بازار خودرو شد و متاسفانه این جریان کل پارادایم و سیستم بازار خودرو را دچار اختلال کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در چند روز گذشته هجوم سرمایه های سرگردان تنها بازار خودرو را ملتهب نکرد بلکه نرخ تورم و ترس از کاهش ارزش سرمایه، مردم را وارد صف خرید هر کالایی کرده است. به اعتقاد یک کارشناس خودرویی یکی از دلایل هجمه مردم برای خرید خودرو در روزهای اخیر نیز حفظ ارزش سرمایه بود که موجب افزایش تقاضای کاذب و حضور جدی تر دلالان در بازار خودرو شد به طوری که این حجم از درخواست کاذب بازار در وضع فعلی تولید خودروسازان روند صعودی قیمت ها را رقم زد.

مدیرعامل اسبق سایپا با توجه به دلایل ایجاد وضع کنونی بازار خودرو معتقد است که تصمیم گیری های گاها دیرهنگام و نا مناسب دولت موجب چنین شرایطی در صنعت و بازار خودرو کشور شده است.

سعید مدنی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: هنگامی که نرخ دلار از متوسط 3500 به میانگین 10 هزار تومان رسید این افزایش یکباره هزینه ای را بر شرکتهای خودروساز تحمیل کرد که باید به سرعت این افزایش هزینه دستگاه های نظارتی مانند شورای رقابت یا سازمان حمایت و هر دستگاه مسئولی در قیمت خودروها اعمال می شد هر چند این هزینه تنها از محل نرخ دلار نبود و سایر آیتم های موثر در تولید داخلی نیز مانند دلار افزایش چند برابری یافته بود بنابراین بهانه ای هم برای تصمیم گیری برای افزایش قیمت خودرویی که ساخت داخل است نیز وجود نداشت.

 

سعید مدنی



وی تاکید کرد: متاسفانه مقاومت دولت و عدم موافقت با افزایش قیمت خودرو به خصوص در 6 ماه اخیر، موجب تضعیف بنیه مالی خودروسازان شد و این جریان قدرت سفارش گذاری شرکتها را به یک سوم تقلیل داد.در واقع خودروساز در این وضعیت باید 3 محصول به فروش می رساند تاهزینه سفارش گذاری یک محصول را تامین کند.

به گفته مدنی، عدم تصمیم گیری به موقع دولت در خصوص قیمت خودرو در چند ماه اخیر موجب زیان بالای خودروسازان شد به طوری که دولت برای جبران این زیان رقمی را برای کمک به شرکتها اختصاص دهد تا شرکتها سرپا شوند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه عنوان کرد: آن چیزی که این روزها موجب تفاوت قیمت خودرو در بازار می شود به طور قطع مربوط به نیاز بازار که باعث تکمیل ظرفیت پیش فروش شرکتها ظرف نیم ساعت شد، نیست بلکه مساله اصلی پول های سرگردانی است که در جامعه وجود دارد و حفظ ارزش این پول ها، بسیاری از دلالان با با هدف حاشیه سود بالا وارد بازار خودرو کرده است.

به گفته مدنی تمام این اتفاقات ناشی از نگرانی و ناامیدی مردم از آینده است که چنین شرایطی را بوجود آورده و موجب شده علاوه بر دلالان ، مردم عادی نیز وارد بازار خودرو شوند از این رو زمانی که خودروساز در حاشیه بازار هم برنامه فروش می گذارد باز هم مردم هجوم می اوردند.

مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد: در صورت حل مسائل زیربنایی، بسیاری از مشکلات صنعت و بازار خودرو نیز حل خواهد شد.

مدنی در پایان به رشد تولید خودروسازان در سال 90 و تاثیر آن بر تغییر جریان فروش شرکتها اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 90 زمانی که بیشترین تولید خودروسازان رقم خورد و تولید شرکتها به یک میلیون و 600 هزار دستگاه رسید اشباع تقاضا موجب شد تا رقمی در حدود 400 تا 500 هزار دستگاه از محصولات شرکتها به صورت شرایطی به فروش برسد که به تبع نشان از نیاز محدود بازار بود اما امروز نرخ تورم و نگرانی و دورنمای مبهم از آینده موجب شده که هجوم برای خرید خودرو بیشتر شود و کل پارادایم ها و سیستم را دچار اختلال کند.

کد خبر 110607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha