عواملی که نیاز ارزی قطعه سازان را به 1 میلیارد دلار کاهش داد / زمان تخصیص ارز سازندگان به کمتر از یک ماه کاهش یافت

در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم که گفته می شود با افزایش درآمدهای ارزی و پرداخت بخش زیادی از تسهیلات پنج هزار میلیاردی به سازندگان معضل نقدینگی و مدت زمان تخصیص ارز به قطعه سازان تا حدودی کاهش یافته است با این حال کارشناسان و فعالان در این صنعت معتقدند برای عبور از چالش های احتمالی مالی در ابتدای سال آینده این روند نیازمند مدیریت نقدینگی از سوی سازندگان است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با آغاز تحریم ها و خروج شرکای خارجی، صنعت خودرو و زنجیره تامین شرکتها با مشکلات و موانع زیادی مواجه شد از جمله موانعی که با تشدید مشکلات اقتصادی و اعمال سیاست های اشتباه، صنعت خودرو را با چالش جدی روبرو کرد مشکل نقدینگی و کاهش منابع ارزی و روند تخصیص ارز جهت واردات و تامین قطعات مورد نیاز این صنعت بود؛ مشکلاتی که به نظر می رسد با پرداخت تسهیلات شورای پول و اعتبار و اهتمام خودروسازان و سازندگان در پویش داخلی سازی و از سویی بهبود تدریجی درآمدهای ارزی می رود در آستانه ورود به سال 1400 درصدی از مشکلات مالی و نیاز ارزی قطعه سازان را کم نماید.

این شرایط که حاصل تلاش صنعت خودرو و قطعه سازی ایران و گام برداشتن در مسیر خودکفایی و داخلی سازی و البته حذف خودروهای سی. کی. دی است در حال حاضر موجب شده صنعت قطعه سازی کشور با غلبه بر مشکلات به شرایط مطلوب تری در تولید دست یابد و سهم خوبی را در زنجیره تامین و محصولات جدید خودروسازان کسب کند.

اقدام بانک مرکزی در کوتاه شدن زمان تخصیص ارز قطعه سازان

در همین ارتباط محمد شهپری عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تایید بهبود شرایط ارزی و ریالی خودروسازان و قطعه سازان در ماههای پایانی سال 99 گفت: خوشبختانه روند تامین ارز مورد نیاز قطعه سازان با نزدیک شدن به پایان سال 99 روند بهتری پیدا کرده است تا پیش از این دریافت کد ارزی در جریان ثبت سفارش قطعه سازان حدود 2 ماه زمان می برد اما امروز این عدد به 25 روز تا یک ماه کاهش یافته است.

 

شهپری



وی معتقد است بهبود جریان تخصیص ارز سازندگان متاثر از روند بهتر درآمد های ارزی است که با بازگشت ارز حاصل از صادرات و آزادشدن بخشی از پول های بلوکه شده حاصل شده است و با کوتاه شدن زمان تخصیص ارز، دسترسی قطعه سازان به ارز نیمایی جریان بهتری پیدا کرده است.

اهتمام خودروسازان برای کاهش مطالبات قطعه سازان به زیر 120 روز

وی در ادامه به پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیاردی و کاهش بخشی از مطالبات و بهبود جریان نقدینگی قطعه سازان اشاره و تصریح کرد: با پرداخت بخش زیادی از تسهیلات شورای پول و اعتبار به قطعه سازان هم اکنون هر دو خودروساز بزرگ کشور در حال کاهش مطالبات سازندگان به زیر 120 روز هستند.

نقش مهم پویش داخلی سازی در کاهش ارزبری خودروسازان / تحقق اهداف ساخت داخل در گرو سرمایه گذاری است

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همچنین به تعهد و اهتمام خودروسازان در پرداخت مطالبات قطعه سازان اشاره و بیان کرد: در جلسه اخیری که با مدیرعامل سایپا نیز برگزار شد مقرر گردید که تا پایان امسال این شرکت 3 هزار میلیارد تومان بابت مطالبات به سازندگان پرداخت کنند که 2500 میلیارد از محل تسهیلات 5 هزار میلیاردی و 500 میلیارد نیز از طریق کمک ال سی برای سازندگان تامین خواهد شد.

شهپری با توجه به دغدغه تامین نقدینگی قطعه سازان در ابتدای سال 1400، به لزوم مدیریت نقدینگی از سوی سازندگان برای کاهش مشکل مالی با آغاز سال آینده پرداخت و تاکید کرد: به طور قطع با پرداخت تسهیلات 5000 میلیاردی مشکل نقدینگی قطعه سازان حل نمی شود و کمبودها در این بخش وجود خواهد داشت اما این روند نیازمند مدیریت قطعه سازان است تا از چالش های احتمالی آغاز سال آینده به بهترین شکل عبور کنند.

وی همچنین بخشی از بهبود نیاز ارزی در این صنعت را ناشی از برگزاری میزهای ساخت داخل دانست و گفت: بدون شک نهضت ساخت داخل و خودکفایی در تولید از جمله عوامل موفقیت در عبور از بحران و بهبود جریان تولید خودروسازان است و خوشبختانه این حرکت در سال جاری نقش بسیار مهمی را در کاهش ارزبری در صنعت خودرو داشته است.

لزوم به روزرسانی تجهیزات و سیستم سخت افزاری قطعه سازان

وی خاطر نشان کرد: البته تحقق کامل اهداف میزهای ساخت داخل و خودکفایی در طراحی و تولید قطعات نیازمند سرمایه گذاری و برآورد نقدینگی و کش فلو دارد تا سازندگان بر اساس آن سرمایه گذاری نماید.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور ادامه داد: با این حال عملی شدن میزهای ساخت با توجه به فرسودگی ماشین آلات و توان سخت افزاری واحدها مستلزم بازنگری و تجدید نظر در بخش تجهیزات و ماشین آلات در واحدهای قطعه سازی است تا توان سخت افزاری شرکتها به روزرسانی شود که قطعا این به روزرسانی نیازمند سرمایه گذاری است.

به گفته شهپری با سرمایه گذاری در سیستم سخت افزاری واحدهای قطعه سازی ضمن اینکه این روند موجب صرفه جویی ارزی می شود بلکه می توان قیمت تمام شده تولید را نیز کاهش داد.

وی در پایان با توجه به برخی اعداد و ارقام مختلف در خصوص ارز مورد نیاز در این صنعت اظهار کرد: معتقدم با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه داخلی سازی کل نیاز ارزی صنعت قطعه سازی کشور حدود یک میلیارد دلار است که با محاسبه نیار خودروسازان در مجموع نیاز ارزی صنعت خودرو کشور 2.5 میلیارد دلار است.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha