تولید یکسال خودروسازان در پارکینگ های مردم دپو شده است! / خودروهای صفر 97 در پارکینگ ها خوابید

یک فعال بازار خودرو مطرح کرد: تولید بیش از یک سال شرکت های خودروسازی توسط مردم عادی در پارکینگ‌ها دپو شده‌ است تا در وقت مقتضی به بازار عرضه کنند!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طی دو هفته گذشته بازار خودروهای داخلی رشد قیمت قابل توجهی را در سایه رشد انتظارات تورمی، تحولات بازار ارز و کمبود عرضه، تجربه کرد اما طی روز گذشته و با با ورود نرخ دلار به کانال 25 هزار تومان، روند افزایش قیمت ها در بیشتر خودروهای موجود در بازار متوقف شده است.

در حالی به دنبال جهش نرخ ارز در روزهای اخیر، بازار خرید و فروش خودرو با قیمت های نجومی برای انواع خودروهای داخلی روبرو شد که در بازار غیر رسمی خودرو به دلیل توقف معاملات همچنان رقم های نجومی برای انواع خودروها مطرح است موضوعی که بر التهاب قیمتی در بازار خودرو افزوده است.

بررسی بازار خودرو نشان از آن دارد که با روند افزایشی قیمت دلار خودرو نیز در روزهای گذشته حدود چهار تا پنج میلیون تومان در انواع محصولات داخلی گران شده است.

به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت ها ارتباط بسیار مستقیمی با نرخ دلار دارد، هر زمان که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو هم در مسیر رشد قرار می‌ گیرد و البته روند معکوس این موضوع هم وجود دارد اما کاهش ها معمولا به صورت قطره ای در بازار رخ می دهد.

در این میان برخی کارشناسان علاوه بر نرخ ارز، توزیع قطره‌ چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی را عاملی در شیب افزایشی قیمت ها در بازار عنوان می کنند اما به گفته فعالان بازار در حال حاضر بازار خودرو با خودروهای دپو در پارکینگ ها خانه ها و از سویی رکود معاملات اشباع است و کمبودی در بازار احساس نمی شود که عرضه کم شرکتها بر اوضاع قیمتی در بازار تاثیر بگذارد.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد با وجود افت نرخ ارز همچنان قیمت پژو 206 تیپ دو 256 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 311 میلیون تومان، پژو 206 صندوقدار 282 میلیون تومان و پژو 405 جی ال ایکس دوگانه سوز 235 میلیون تومان است.

در این میان سمند ال ایکس با قیمت 243 میلیون تومان، سمند سورن پلاس 311 میلیون تومان، سمند ای.اف7 به قیمت 260 میلیون، پژو پارس 275 میلیون تومان، دنا پلاس 430 میلیون تومان و رانا پلاس 270 میلیون تومان در بازارقیمت خورده است.

در چنین شرایطی بررسی ها حاکی از آن است که قیمت برخی از خودروها در بازار به میزانی افزایش یافته که تقاضا در بازار آنها عملا متوقف شده است به طوری که در این مدت هایما S5 توربو به حدود 700 میلیون تومان و پژو 2008 به یک میلیارد تومان رسیده است.

در بازار محصولات سایپا پراید 111 با رشد قابل توجه قیمتی به 155 میلیون تومان، تیبا معمولی 152 میلیون تومان، تیبا صندوق دار با قیمت 150 میلیون تومان، تیبا دو 160 میلیون تومان و کوئیک آر 177 میلیون تومان و ساینا 162 میلیون تومان معامله می شوند.

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو معتقد است مهترین علت رشد قیمت خودرو نرخ ارز است و تا زمانی که ثبات اقتصادی و ارزی بر کشور حاکم نشود نمی توان پیش بینی درستی از آینده بازار خودرو داشت.

نیکخواه در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: در سه سال گذشته خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است به طوری که ظرف این مدت بیشتر مردم با داشتن اندک سرمایه ای برای جلوگیری از افت ارزش دارایی وارد بازار خودرو شدند.

به گفته وی، هم اکنون حجم زیادی از خودروهای صفر مدل 97 تا 99 در پارکینگ ها وجود دارد که دارندگان آنها به دلیل عدم اطمینان از بازار و ترس از افت ارزش دارایی، تمایلی به عرضه و فروش ندارند.

این فعال بازار خودرو تاکید کرد: در حال حاضر بیش از یک سال تولید خودروسازان توسط مردم عادی در پارکینگ‌ها دپو شده‌ است تا در وقت مقتضی به بازار عرضه کنند.

نیکخواه افزود: در شرایط کنونی بسیاری از خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت ها دست از خرید کشیده اند در حالی که ظرف ماههای گذشته با تثبیت بازار ارز و افت قیمت خودرو بسیاری از واسطه ها از بازار خودرو خارج شدند اما امروز با بازگشت نوسانات ارزی و بی ثباتی و رشد قیمت خودرو باز هم خریداران و معامله گران بازار دچار بی اعتمادی نسبت به وضع آتی بازار شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین علت تلاطمات قیمتی در بازار خودرو شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی است اما با بازگشت نرخ دلار به کانال 25 هزار تومان این تاثیر همچنان در بازار خودرو ملموس نیست چرا که معمولا روند کاهش قیمت خودرو متاثر از بازار ارز بسیار کند و قطره ای است.

کد خبر 133910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha