نوسانات ارزی، جرات تصمیم‌گیری را از خریداران خودرو گرفت / مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار خودرو در سال ۱۴۰۳

بازار خودرو، طی سال ۱۴۰۲ با افت‌ وخیزهای زیادی روبه‌رو بود و اگر چه انتظار می‌رفت با رکود بازار در ماه‌های اخیر، پایان سال پررونقی را شاهد باشیم اما فعالان بازار خودرو از کسادی بازار خودرو خبر می‌دهند و معتقدند که نوسانات نرخ ارز جرات خرید خودرو را از مردم گرفته است و خریداران بیم آن را دارند که پس از خرید با کاهش قیمت ارز متضرر شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سال جاری، سال آرامی در معاملات ارزی نبود و بهای ارز، فراز و فرودهای متعددی را تجربه کرد. بنابراین دور از انتظار هم نبود که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار بگیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر فاکتورهای تاثیرگذار زیادی در بازار خودرو ایفای نقش کردند. در این میان کارشناسان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت خودرو را نرخ ارز می‌دانند که همیشه افت‌ و خیزهای آن سایه خود را روی بازار خودرو می‌اندازد. 

کارشناسان، سیاست‌های خودرویی وزارت صمت و وعده‌های مسئولان در خصوص واردات خودرو از نو تا کارکرده‌ها را از دیگر عوامل بسیار کلیدی در جریان قیمتی بازار خودرو، رکود معاملات و حتی نوسانات قیمتی بازار خودروی کشور در سال جاری می‌دانند.

با این وجود پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو در خصوص روزهای پایانی سال، اوج‌گیری تقاضا و بازگشت رونق و خروج بازار خودرو از رکود ماه‌های اخیر بود که برخلاف پیش‌بینی نه تنها تاکنون موجب رشد معاملات خودرویی نشده بلکه کماکان سایه سنگین نوسانات ارزی، عاملی بر رکود بیشتر در بازار خودرو شده است.

این شرایط در حالی است که مسئولان وزارت صمت وعده داده بودند که در صورت صبر و تامل خریداران، قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال کاهش خواهد یافت اما این روزها شاهدیم که با عدم تحقق وعده‌های خودرویی مسئولان و عدم عرضه گسترده وارداتی‌ها در کنار رکود گسترده در بازار، قیمت اغلب خودروها با جهش قیمتی همراه شده که بیش از همه متاثر از قیمت دلار و انتظارات تورمی است که روند صعودی قیمت‌ها را در بازار خودرو شکل داده است.

و حالا به‌رغم جریان هر ساله بازار خودرو و در آستانه شب عید و برخلاف پیش‌بینی، بسیاری از متقاضیان به دلیل عدم توانایی خرید خودرو پا پس کشیدند و تنها مشتریان بسیار محدود اما علاقمند برای تبدیل خودرو به مدل سال، در صف خریداران جدی بازار خودرو قرار دارند.

در این خصوص یکی از فعالان بازار خودرو معتقد است که جدای از تاثیر نوسانات بازار ارز بر بیم و نگرانی خریداران در روزهای پایانی سال، کمبود نقدینگی نیز از دیگر عوامل تشدید رکود معاملات در بازار خودرو است.

 به گفته وی نوسانات قیمت ارز و تاثیر آن بر قیمت خودرو سبب شده مردم جرات خرید خودرو نداشته باشند در واقع بسیاری از خریداران بیم آن را دارند که پس از خرید با کاهش قیمت ارز متضرر شوند.

البته در کنار همه عوامل مورد تاکید و موثر بر بازار، از نگاه بسیاری از کارشناسان، این قیمت‌گذاری دستوری است که نقش اصلی را در بازار خودروی کشور بازی می‌کند. چرا که آخرین قیمت‌گذاری خودرو به اردیبهشت‌ماه سال جاری برمی‌گردد به طوری که قیمت‌های ثبت‌شده در بازار فروردین و اردیبهشت نشانگر اوج قیمتی سال جاری است؛ جریانی که  بعد از مدت کوتاهی رو به کاهش گذاشت اما دوباره از اواسط دی‌ماه رشد قیمت جدیدی کلید خورد و همچنان این روند صعودی با وجود رکود بازار ادامه دارد.

در هر حال آنچه که بسیاری از کارشناسان به عنوان بخشی از دلایل رکود بازار خودرو مطرح می‌کنند بلاتکلیفی خریداران از آینده بازار خودرو است اما نکته بسیار مهم و قابل تامل در پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان تاثیر تداوم وضع فعلی تولید و واردات خودرو و سایه تورم بر بازار خودرو در سال آینده است که احتمال افزایش قیمت انواع خودرو را در سال ۱۴۰۳ بیشتر می‌کند گر چه با وجود ابهام در برخی تحولات اقتصادی در سال ۱۴۰۳، نمی‌توان اظهارنظر قطعی از وضع بازار خودرو و قیمت‌ها در سال آینده داشت.

کد خبر 144853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha