بلاتکلیفی در واردات ریسک معاملات خودرویی را افزایش داد / افت‌وخیز قیمت ها در بازار خودروهای پرتقاضا

روند کاهش قیمت خودرو که به تبعیت از نزولی شدن نرخ ارز آغاز شده بود، از اواخر هفته گذشته با تغییر مسیر ، کمی روند افزایشی را در پیش گرفت و بازار خودرو در شروع هفته جاری با بی نتیجه ماندن مذاکرات و از سویی بلاتکلیفی در واردات خودرو با افزایش جزئی قیمت ها همراه شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو در بهار 1401 روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت و تحت تاثیر عواملی چون انتظارات تورمی، قیمت ارز، اخبار واردات و نوسان در عرضه، پرافت و خیزی ظاهر شد و حال با ورود به فصل تابستان اگر چه همچنان این نوسانات ادامه دارد اما دست‌اندرکاران بازار تاکید دارند که در شرایط کنونی متاثر از فضای مذاکرات و بلاتکلیفی در واردات خودرو ریسک معاملات خودرویی افزایش یافته و متقاضیان در فضای کنونی حاضر به خرید نیستند.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودرو از هفته گذشته و با از سرگیری مذاکرات و تحت تاثیر کاهش قیمت ارز رو به افت بوده است. اما با افزایش دوباره قیمت ارز در روزهای اخیر، روند کاهشی قیمت خودرو متوقف شده است و پیش بینی می شود در صورت تداوم این وضع، بازار از مرحله ثبات، مسیر رکود تورمی را در پیش گرفته و با رشد قیمت همراه شود.

طبق گفته فعالان و نمایشگاه‌داران در حال حاضر تقاضا در بازار افت کرده که دلیل اصلی آن خوش‌ بینی بخشی از متقاضیان به آینده مذاکرات است و بر همین اساس دست از خرید کشیده‌اند تا با نزولی شدن قیمت، خودرویی بهتر یا با قیمتی کمتر از مقطع فعلی خریداری کنند. چرا که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی کاهش یافته و به تبع آن، قیمت ارز هم نزولی می‌شود و تاثیر این دو اتفاق بر بازار خودرو، کاهشی شدن قیمت خواهد بود.

البته در این شرایط نمی توان منکر تاثیر واردات خودرو بر بازار شد چرا که تصور کلی این است که با اجرایی شدن واردات، قیمت نه فقط در بازار خودروهای خارجی کشور، بلکه در بازار داخلی‌ها نیز نزولی خواهد شد. این در حالی است که وزارت صمت هنوز آیین‌نامه واردات خودرو را ابلاغ نکرده و این بلاتکلیفی در افت‌و‌خیز معاملات و قیمت ها در بازار خودرو بی‌تاثیر نبوده است.

آخرین تغییرات قیمتی در بازار

بر اساس آخرین وضعیت قیمت ها در بازار خودرو هم اکنون قیمت پژو 206 تیپ دو مدل 1401 با یک میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به 304 میلیون تومان رسیده و 206 تیپ پنج نیز در بازار کشور با دو میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته، تا نرخ 360 میلیون تومان پیش رفته است.

همچنین در حال حاضر دنا تیپ یک به قیمت 402 میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای توربو 494 میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک توربو هم 507 میلیون تومان معامله می شود در حالی که پژو پارس امروز با قیمت 307 میلیون تومان و پژو پارس اتوماتیک هم با قیمت 440 میلیون تومان به فروش رسیدند و همزمان سمند EF7 با قیمت 357 میلیون تومان و مدل دوگانه سوز آن هم 415 میلیون تومان خرید و فروش شد.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد که هم اکنون پژو پارس اتوماتیک، بر قله 475 میلیون تومان ایستاده است و تارا اتوماتیک نیز در حال حاضر با قیمت 594 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما در بازار خودروهای پرتقاضای سایپا در حال حاضر قیمت پراید 111 به 205 میلیون تومان، قیمت پراید 131 به 185 میلیون تومان رسیده است و در گروه تیبا هم امروز تیبا دو 207 میلیون تومان و تیبا دو پلاس هم 210 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

همچنین قیمت سایر محصولات سایپا از جمله کوییک دنده ای و ساینا دنده ای به ترتیب بر مدار 217 و 212 میلیون تومانباقی مانده و همزمان کوییک R دنده ای به قیمت 221 میلیون تومان رسیده است.

با توجه به افت و خیز قیمت ها در بازار خودرو یک فعال بازار خودرو در همین ارتباط به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با به نتیجه نرسیدن مذاکرات از هفته گذشته قیمت خودرو در بازار با افزایش نوسان همراه شده است و به نظر می رسد چنانچه افزایش زیاد قیمتی هم در کار نباشد، شاهد کاهش قیمت نیز نخواهیم بود.

به گفته نیکخواه بازار خودرو متاثر از بازار دلاری است و هر گونه تغییر و تحول در این بازار بر قیمت خودرو تاثیر می گذارد و فروشندگان با هر دلاری که افزایش می یابد خودروی خود را به قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

وی افزود: البته از هفته گذشته بازار خودرو به دلیل بی نتیجه ماندن مذاکرات برجامی، با افزایش قیمت جزئی همراه بود اما همچنان به جهت تداوم مذاکرات در روزهای آتی و از سویی تاخیر در اعلام آیین نامه واردات خودرو، رکود در بازار خودرو حاکم است و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

این فعال بازار خودرو همچنین با اشاره به ادامه نوسان قیمت ها در بازار خودرو تاکید کرد: در حال حاضر قیمت اکثر خودروهای داخلی نسبت به روز گذشته با نوسان کمی همراه بوده است اما برخی ها در فضای مجازی با اعلام قیمت‌های کاذب سعی در ایجاد التهاب در بازار را دارند.

این شرایط در بازار در حالی است که به‌ اعتقاد فعالان خودرو، همچنان عرضه محصولات از سوی شرکت‌های خودروساز افزایش پیدا نکرده است و شکاف قیمتی بازار و کارخانه هنوز به‌طور کامل رفع نشده است، اما چنانچه میزان عرضه افزایش یابد، قیمت‌ها در بازار نیز تا حدودی کاهشی خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، اظهارات فعالان بازار در خصوص کاهش عرضه خودروسازان در حالی همچنان از موضوعات موثر بر جریان قیمتی در بازار است که بر اساس آمار اعلام شده، افزایش تولید ماهانه و فصلی خودروسازان نشان می دهد که سه خودروساز بزرگ کشور با رشد 11 درصدی تولید در فصل بهار مواجه شدند که تولید ماهانه نیز رشد 35 درصدی را به خود دیده است. به طوری که براساس اعلام گروه سایپا در سه ماه ابتدای سال جاری تعداد خودرو‌های فاکتورشده این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 2۰ درصد افزایش داشته است و ایران‌خودرو نیز بنا دارد تولید روزانه این شرکت را از دو هزار و 500 دستگاه به 2 هزار و 900 دستگاه در روز برساند.

 

کد خبر 138384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha